Rover 800 Series

Model
Rover 800 Series Zobacz 5 zdjęć

Rover 800

800 to model samochodu klasy wyższej średniej (segment E) produkowanego w latach 1984-1999, a opracowanego wspólnie z Hondą. Model 800 zastąpił auto o nazwie SD1.

Projekt nowego auta klasy wyższej na zasadzie współpracy z japońskim producentem – firmą Honda – Rover rozpoczął już w 1981 roku. W ramach tej współpracy Rover pracował nad 800, a Honda nad modelem Legend. Samochód dostępny był jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback i 2-drzwiowe coupé. Początkowo ta ostatnia wersja nie była sprzedawana.

Rover 800 charakteryzował się obszernym nadwoziem o długości prawie 4,9 m. Wóz miał przy tym eleganckie i proste linie karoserii, co sprawiało, że nie starzał się z roku na rok. Kanciaste nadwozie i duże szyby sprawiały, że z wnętrza pojazdu widoczność była doskonała. Minusem tego rozwiązania było to, że na słońcu auto szybko się nagrzewało.

Wnętrze pojazdu było bardzo duże. Nie brakowało miejsca ani z przodu, ani z tyłu. Nawet wysocy pasażerowie nie mogli narzekać na brak przestrzeni nad głowami i na nogi. Fotele o dobrej sprężystości gwarantowały wysoki komfort podróży. Ich jedyną wadę stanowiło słabe trzymanie boczne, jednak była to cecha charakterystyczna wielu samochodów luksusowych z lat 80. ubiegłego wieku.

Niestety, pierwsza seria modelu 800 nie była udana. Kłopoty dotyczyły zarówno tapicerki samochodu, jak i elektryki oraz lakieru. Te dwa problemy towarzyszyły Roverowi przez dłuższy czas i są one do dziś wymieniane jako podstawowe wady auta. Producentowi w końcu udało się ich pozbyć, jednak niepochlebna opinia ciągnęła się za Roverem 800 w Europie przez długie lata i tak naprawdę ten samochód nie został nigdy tak doceniony, jak na to zasługiwał.

Na samym początku produkcji Rover 800 sprzedawany był z dwoma silnikami benzynowymi. Mniejszy z nich miał 2 l objętości skokowej uzyskanej z czterech cylindrów ustawionych w rzędzie. Został on wyposażony początkowo w układ gaźnikowy i rozwijał moc około 140 KM. W późniejszym czasie gaźnik zastąpiono wtryskiem Lucas, co okazało się błędem. Właśnie przez ten układ wtryskowy silnik uznawany jest za nie najlepszą konstrukcję.

Drugim motorem było V6 o objętości skokowej 2,5 l. Silnik ten opracowała Honda. Jednostka napędowa rozwijała moc 172 KM i maksymalny moment obrotowy 218 Nm, co pozwalało rozpędzić Rovera do 208 km/h.

W 1988 roku do sedana i liftbacka dołączyło eleganckie coupé, które sprzedawano także z wyżej wspomnianymi jednostkami napędowymi. Dwa lata później na rynku zadebiutował Rover 800 z silnikiem Diesla firmy VM Motori. Była to czterocylindrowa jednostka napędowa o objętości skokowej 2,5 l wyposażona w turbosprężarkę. Motor generował moc 120 KM i moment obrotowy 268 Nm, co dawało autu prędkość maksymalną 195 km/h.

Rok wcześniej Honda powiększyła objętość skokową 2,5-litrowego dotąd silnika do 2,7 l i zwiększyła jego moc do równych 180 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosił 228 Nm. Rover 800 wyposażony w tę jednostkę osiągał prędkość 220 km/h.

Była też specjalna, krótka seria 500 egzemplarzy Rovera 800 z 2-litrowym silnikiem turbo - 4-cylindrową jednostką napędową z turbosprężarką Tickford. Miała ona moc 180 KM i pozwalała osiągnąć do 215 km/h prędkości maksymalnej. Według różnych informacji wyposażony w chłodzone sodem zawory Mahle silnik był w stanie wykrzesać z siebie 250 KM mocy, ale zdławiono ją ze względu na inne ograniczenia samochodu.

W początkowych latach Rover dodawał oznaczenia typu Vitesse lub Sterling dla odróżnienia wersji sportowych od luksusowych, jednak w późniejszym okresie zasada ta została nieco rozmyta, choć ogólnie można powiedzieć, że odmiany Vitesse są najszybsze wśród Roverów 800.

W 1992 roku Rover 800 przeszedł poważny lifting nadwozia (oznaczono je symbolem R17), a jego silnik V6 2,7 l został wzmocniony ze 180 KM do 200 KM. Wzbogacono też wyposażenie wnętrza.
Pięć lat później przeprowadzono kolejny lifting, który polegał przede wszystkim na powiększeniu wyposażenia standardowego. Oprócz podstawowej wszystkie wersje silnikowe miały standardowo na pokładzie poduszkę powietrzną dla pasażera, klimatyzację i zmieniarkę na sześć płyt kompaktowych.
Produkcja Rovera 800 zakończyła się w 1999 roku po wytworzeniu ponad 300 tys. egzemplarzy. Zastąpił go Rover 75.

3.91
Ocena na postawie 41 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRover
TypSamochód osobowy

Generacje Rover 800 Series

Inne modele Rover

Rover 800 Series: newsy, testy i recenzje

Red Bull Ring z bliska. Arena z dużymi przewyższeniami i szybkimi łukami

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie