Jeep CJ

Model
Jeep CJ Zobacz 4 zdjęcia

Jeep CJ – pierwszy cywilny Jeep oraz pierwszy samochód z napędem na cztery koła, jaki kiedykolwiek powstał. Produkowano go w latach 1944-1986. Odniósł największy w historii sukces spośród wszystkich samochodów terenowych.

Jeep CJ – historia

Początki historii Jeepa sięgają II wojny światowej. Gdy amerykańska armia zdecydowała się wziąć w niej udział i pomóc w wyzwoleniu Europy, zleciła wynalezienie pojazdu zwiadowczego z napędem 4x4. Zlecenie otrzymało 135 firm motoryzacyjnych, a wojskowi dali im półtora miesiąca na przygotowanie prototypu. Odpowiedziały tylko dwie. Jedna z nich to Willys-Overland, która ostatecznie przetarg wygrała i tak w 1941 roku powstał pierwszy wojskowy Jeep.

Wcześniej słowa „jeep” używano, by określić samochód niesprawdzony jeszcze w boju. Firma Willys postanowiła tymczasem pokazać, że jest to pojazd, na którym można polegać. Przeprowadziła akcję reklamową, w trakcie której jeden z kierowców wjechał Jeepem na schody amerykańskiego kongresu, czyli Kapitolu. Na rzecz wojny wyprodukowano później 640 tys. tych pojazdów.

Im bliżej końca wojny, tym mniejsze było zapotrzebowanie na nowe Jeepy wojskowe. Willys-Overland nieoficjalnie w 1944 roku rozpoczęło pracę nad nowym projektem o nazwie CJ(-1). Jak się później okazało, inżynierowie tej firmy stworzyli w wolnym czasie prototyp Jeepa cywilnego. Spodziewali się już wtedy, że nie tylko armia potrzebuje pojazdu z napędem na cztery koła.

Po szybkich przeróbkach istniejących pojazdów wojskowych (zmienili nieco wygląd nadwozia i dodali m.in. światła), powstał Jeep CJ. Pierwsze modele nie przetrwały do dziś i nie były jeszcze dostępne w sprzedaży. Na to trzeba było poczekać jeszcze przez rok. W międzyczasie w firmie Willys projektowano nowe prototypy, przy czym każdy kolejny nieco różniący się od poprzedniego. Po łącznie około 40 z nich producent wypuścił pierwszego Jeepa na rynek.

Oficjalna premiera samochodu Jeep CJ miała miejsce w 1945 roku. Reklamowano go jako auto o wielu funkcjach. Miał być pojazdem, który pojedzie wszędzie, a także maszyną, która udźwignie ponad 350 kg ładunku. Reklamy mówiły też, że można go wykorzystać w rolnictwie i na budowie. Chwalono silnik zapożyczony z pojazdów wojskowych, a także wyciągarkę. Na sam napęd 4x4 nie kładziono jednak zbyt wielkiego nacisku.

Jeep CJ – generacje, dane techniczne

Początkowo Jeep CJ produkowany był powoli. Jego producent musiał dzielić czas pomiędzy tworzeniem pojazdów wojskowych oraz cywilnych. Gdy wojna się natomiast skończyła, nastąpił kryzys ekonomiczny i wiele firm produkujących części zwyczajnie strajkowało. Później sytuacja jednak uległa zmianie. Kolejne generacje Jeepa CJ to już produkcja masowa. Samej wersji CJ-2A powstało na przykład ponad 200 tys. egzemplarzy.

W ciągu 4 dekad produkcji światło dzienne ujrzało aż 10 generacji modelu Jeep CJ. Wiele z nich miało również osobne typy, tak jak CJ-2A używany odrębnie od modelu CJ-2. Firma Willys tymczasem także przechodziła kolejne metamorfozy, aż w końcu stała się marką Jeep należącą do jednego z wielkich koncernów motoryzacyjnych – American Motors (obecnie Chrysler).

W latach 50. Jeep CJ przestał być zaledwie maszyną używaną do pracy. Już wcześniej zachęcano szeroką publikę do jego zakupu, na przykład sprzedając go w wielu różnych kolorach. W piątej generacji (od 1954 roku) miał być także dobrym sposobem na spędzenie wolnego czasu. Jeep CJ-5 to nawet 14 różnych wersji specjalnych, takich jak najpopularniejszy wtedy Renegade. W tym samym czasie Jeepa zaczęto również oferować na rynkach zagranicznych (szczególnie w Azji).

Wtedy także rozpoczęła się walka rynkowa z brytyjskim Land Roverem – pojazdem początkowo nieco inspirowanym CJ. Później jednak stał się niemal równie popularny i od tamtej pory konkuruje z terenówkami amerykańskimi. Jeepa zaczęto przedstawiać jako pojazd, który sprawia niesamowitą radość z jazdy i jest przy tym niezwykle wytrzymały. Później miał się w kampaniach reklamowych stać nawet „czymś więcej, niż samochodem”.

Pierwsze ogromne zmiany nastąpiły w roku 1972. Odtąd Jeepa CJ można było kupić z wieloma opcjami wyposażenia. Wewnątrz pojawiło się radio, a także klimatyzacja. Wnętrze stało się też przestronniejsze, a zawieszenie zyskało odrobinę usprawnień. Pojazd miał jednak swoje wady. Środek ciężkości pojazdu znalazł się w nim zbyt wysoko, przez Jeep co nieraz dachował.

Jeep CJ-7 to lata świetności tego pojazdu. Nie była wersją ostatnią tego pojazdu, jednak produkowano ją aż do końca. Po raz pierwszy wyjechała z fabryki w 1976 roku. Oferowano tu całą gamę silników. Pierwszym z nich był benzynowy. Tutaj opcje zaczynały się od rzędowej czwórki o pojemności 2,5 l., kończyły natomiast na 5-litrowym V8. Na zagranicznych rynkach dostępny był też diesel produkcji Isuzu oraz o pojemności 2,4 l.

Jeep CJ-7 dostępny jest zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów. Prowadzi się go najlepiej spośród wszystkich wersji CJ. Stało się tak dzięki wydłużeniu rozstawu osi. Wszelkie problemy, na które cierpiał model 5. generacji, tutaj rozwiązano. Jest mało awaryjny, nie zadowala jedynie ekologów. W ramach opcji dodatkowych wraz z tym Jeepem zakupić można było tymczasem m.in. wzmocnienia konstrukcji (np. stalowe drzwi), a także materiałowy dach miękki.

Wymiary pojazdu (Jeep CJ-7):
wysokość: 1720 mm
szerokość: 1740 mm
długość: 3759 mm
masa własna: 1228 kg

Produkcja samochodu Jeep CJ zakończyła się w 1986 roku, po 10 generacjach i ponad 1,5 mln sprzedanych egzemplarzy. Zastąpiono go terenówką, która szła z duchem czasu. Był to Jeep Wrangler oparty na modelu CJ-7. Wrangler tworzony jest przez amerykańską firmę do dziś. Wygrywa kolejne nagrody za swoją wytrzymałość i zdobył nawet rekord Guinessa, gdy w 2007 roku udało się nim wjechać na najwyższy wulkan na Ziemi.

3.89
Ocena na postawie 37 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaJeep
TypSamochód osobowy

Inne modele Jeep

Jeep CJ: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie