Daihatsu Atrai

Model
Daihatsu Atrai Zobacz 2 zdjęcia

Daihatsu Atrai jest samochodem występującym w wersji microvan z odsłoniętą kabiną lub pick-up produkowanym przez pochodzące z Japonii przedsiębiorstwo Daihatsu. Pomimo podobieństwa nazwy z innym popularnym modelem marki Hijet, Daihatsu Atrai charakteryzuje inną konstrukcją i osiągami. Za jego główną konkurencję auta uważa się modele: Nissan Clipper, Honda Acty, Suzuki Carry, Mitsubishi Minicab i Subaru Sambar.

Daihatsu Atrai – historia

Pierwszy Daihatsu Atrai debiutował jako kei car w listopadzie 1960 roku i w wersji microvana w maju 1961 roku. Pierwsza generacja wykorzystywała silnik umieszczony w przedniej części konstrukcji z napędem przełożonym na tylną oś, podobnie jak to ma miejsce obecnie w większości pick-upów. Wymiary, które kwalifikowały Daihatsu Atrai jako kei car, motywowane były panującymi w Japonii regulacjami zmuszającymi producentów do płacenia podatku od wymiaru wytwarzanego pojazdu. Znacznie cięższa wersja dłuższa o pół metra i będąca w stanie unieść ładunek ważący do 500 kg pojawiła się w styczniu 1963 roku. Już rok później ze względu na wzrost zapotrzebowania japońskiego rynku na samochody dostawcze Daihatsu postanowiło wprowadzić do sprzedaży drugą generację Atrai ze zmienioną jednostką napędową na popularny silnik L2 przeniesiony z wersji Daihatsu Compagno o pojemności 356 cc chłodzony wodą. Co więcej, użytkownicy mieli możliwość wybrania nadwozia ze starszej wersji jak i nowego, które zostało dodatkowo powiększone i dodatkowo poszerzone. Zostało ono na tyle pozytywnie przyjęte, że w późniejszych latach zaimplementowano je w Volkswagenie Type 2 (1950 rok), Fordzie Econoline (1961 rok) czy Chevrolecie Greenbier (1961 rok). Kolejne zmiany wprowadzono w 1968 roku, wyposażając Daihatsu Atrai w dodatkowe wysięgniki sterowane hydraulicznie oraz ulepszoną elektronikę ułatwiającą sterowanie. Do 2000 roku pojazd przechodził kolejne liftingi poprzez 4 kolejne generacje, z których najnowsza X-ta ukazała się w 2004. Daihatsu Atrai dostępny był wówczas wyłącznie w wersji vana z silnikami z układem DVVT o pojemności 660 cc i mocą na poziomie 64 KM.

Daihatsu Atrai - wersje

Daihatsu Atrai był również sprzedawany poza Japonią. Wersje eksportowe wyposażone były w silniki z pojemnością od 1 do 1.3 litrów i posiadały przedłużoną konstrukcję, dlatego nie były już określane jako kei cars, a inspirowane były modelami: Daihatsu Zebra czy Hijet Maxx wyposażonymi w jednostki z 1.6 litra pojemności. Pojazdy dostępne były przede wszystkim na włoskim rynku od 1992 roku i w zależności od wersji napędzane były benzyną, LPG lub dieselem.

Daihatsu Atrai – design

Daihatsu Atrai charakteryzuje się prostą i dość surową konstrukcją, która z przodu wyposażona została w szeroką, prostokątną kratę oraz dwa duże reflektory. Oprócz tego tzw. nos nadwozia jest skrócony, dlatego silnik umieszczono pod przednimi siedzeniami, dzięki czemu środek ciężkości utrzymuje się na niskim poziomie. Boki pojazdu zajmują głównie szerokie przesuwane drzwi, dzięki czemu konstrukcja jest w stanie pomieścić ładunek o łącznej masie 615 kg i objętości 2.2 m3. Oprócz tego przestrzeń ładunkowa znajduje się również pod podłogą, gdzie bezpiecznie można przechowywać przedmioty mniejszych gabarytów lub narzędzia. Ważnym elementem nadwozia jest również zderzak, który wykonano z wytrzymałego tworzywa sztucznego, aby dobrze sprawdzał się w trudnych warunkach podczas pracy w przemyśle czy transporcie użytkowym.

Daihatsu Atrai – wnętrze

Daihatsu Atrai podobnie jak zderzak wykonane zostały w większości ze wzmacnianych tworzyw sztucznych. Kabina jest dość ciasna, ale użytkownicy szczególnie docenili fakt, że wszystkie najważniejsze przyrządy dla kierowcy znajdują się w zasięgu ręki. Drążek do zmiany biegów zamontowano w podłodze, a aby zwiększyć komfort, umieszczono przed nim dwa uchwyty na kubki oraz mały schowek. Warto docenić również fotele, które znajdują się dostatecznie wysoko, przez co droga jest dobrze widzialna tak, jak duże lusterka zewnętrzne. Na koniec nie sposób nie wspomnieć o kierownicy, która została od podstaw zaprojektowana przez inżynierów Daihatsu, umożliwiając stabilny chwyt i dobrą synchronizację z układem zawieszenia.

Daihatsu Atrai – dane techniczne

Daihatsu Atrai wyposażony został w popularne benzynowe silniki L4 o pojemnościach od 1.2 do 1.4 litra obsługiwane przez 5-biegową manualną skrzynię biegów. Co ciekawe, te same jednostki wykorzystane zostały w popularnej Toyocie Yaris. Wracając jednak do Daihatsu Atrai, auto dostępne było w zależności od wersji zarówno z napędem na przednią oś jak i w wersji z przełożeniem na tył. W przypadku zawieszenia wykorzystano bębnowe hamulce w przedniej części nadwozia oraz dyskowe z tyłu. Na koniec warto dodać, że pomimo umieszczenia silnika bezpośrednio pod kabiną jest ona bardzo dobrze odizolowana, dzięki czemu podczas jazdy nie słychać głośnej pracy napędu.

Daihatsu Atrai – wymiary

Daihatsu Atrai wyróżnia się przedłużoną konstrukcją nadwozia, co przekłada się na większy rozmiar niż innych popularnych samochodów z segmentu K. W ten sposób jego długość osiąga 2995 mm, przy szerokości 1295 mm i wysokości 1615 mm. Przekłada się to bezpośrednio na masę całkowitą, która osiągnęła wartość w zakresie 1840 - 2000 kg oraz rozstaw osi na odległość 1680 mm.

Daihatsu Atrai – wyposażenie

Daihatsu Atrai w podstawowej wersji wyposażony został w: aluminiowe felgi, wspomaganie układu kierowniczego, radio FM/AM, odtwarzacz kasetowy lub CD, ręcznie sterowane szyby i lusterka, szeroką deskę rozdzielczą z regulatorami nawiewów oraz ręcznie sterowane szyby i lusterka.

Daihatsu Atrai – bezpieczeństwo

Daihatsu Atrai został pozytywnie oceniony pod względem parametrów bezpieczeństwa. Poza strefami zgniotu auto posiada m.in. takie elementy jak: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, wspomaganie układu hamulcowego, regulowane fotele i zagłówki, system kontroli trakcji, system ABS, podświetlenie zegarów, dodatkowe światła przeciwmgielne oraz dwie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Daihatsu Atrai – osiągi/spalanie

Daihatsu Atrai dzięki wysokoprężnym silnikom japońskiej produkcji osiągały prędkość maksymalną w wysokości 150 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 30 sekund. Przekładało się to parametry spalania, które wynosiły ok. 12 l/100 km podczas jazdy w mieście oraz spadały do ok. 9l/100 km w trasie.

4.01
Ocena na postawie 22 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDaihatsu
TypSamochód osobowy
SegmentK

Generacje Daihatsu Atrai

Inne modele Daihatsu

K - Inne modele

Daihatsu Atrai: newsy, testy i recenzje

Daihatsu Copen GR Sport. Chcemy go w Europie!

... Kei Cary to popularne w Japonii małe i lekkie autka z silnikami o niewielkiej pojemności. Wśród nich znajdziemy wiele modeli z rozkładanym dachem. Jednym z ciekawszych przykładów jest Daihatsu Copen, które właśnie doczekało się ostrzejszej ...

miesiąc temu

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Nowe Daihatsu Copen oficjalnie przedstawione

... Daihatsu przedstawiło nowe wcielenie znanego małego kabrioletu. ... są drzwi i dach. Także wnętrze będzie można dopasować do swoich potrzeb. W ofercie są nawet dodatki z włókna węglowego. Pod maską nowego Daihatsu Copena pracuje wolnossący, ...

dawno temu

Daihatsu UFC-3 Concept – przyszły rywal Datsuna GO+

... Daihatsu zaprezentowało prototypowy model UFC-3 podczas Indonesian Motor Show 2014. ... zbliżony do samochodu seryjnego. UFC-3 to zapowiedź nowego, budżetowego vana. Na rynkach azjatyckich seryjne wcielenie Daihatsu UFC-3 mogłoby walczyć z ...

dawno temu

Daihatsu UFC Concept debiutuje w Indonezji

... Indonezyjski oddział Daihatsu o nazwie Astra Daihatsu Motor podczas Indonesia International Motor Show zaprezentował po raz pierwszy koncepcyjny model o nazwie UFC, który ze sportami walki nie ma jednak nic wspólnego. ... Indonezyjski oddział ...

dawno temu

Daihatsu Copen już gotowy do sprzedaży

... Daihatsu szykuje się do sprzedaży modelu Copen, o którym niedawno pisaliśmy. Potwierdzają to zdjęcia prospektu tego modelu, które wyciekły do sieci. ... Do sieci trafiły nieoficjalne zdjęcia broszury reklamującej nowego Daihatsu Copena. Firma ...

dawno temu

Osiem modeli Daihatsu na targach w Indonezji

... "Daihatsu to nasz najlepszy przyjaciel" – takim hasłem producent małych samochodów promuje swoje stoisko na Indonesia International Motor Show 2013, na którym pokazuje 8 modeli koncepcyjnych. ... "Daihatsu to nasz najlepszy przyjaciel" – takim ...

dawno temu

Daihatsu Copen powróci

... W 2012 mówiło się o definitywnym końcu Daihatsu Copena. Rok później pojawiły się liczne plotki o jego powrocie. Teraz możemy oglądać pierwsze zdjęcia szpiegowskie tego mało popularnego u nas kei cara. ... Daihatsu Copen to mały japoński kei car ...

dawno temu

Daihatsu rezygnuje z europejskiego rynku

... W 2009 roku Daihatsu weszło oficjalnie na polski rynek. Marka samochodów, która liczy sobie już 104 lata, może jednak wkrótce całkowicie zniknąć z Europy. Kiedy to nastąpi? ... W 2009 roku Daihatsu weszło oficjalnie na polski rynek. Marka ...

dawno temu

Daihatsu FC凸DECK – kei truck na Tokyo Motor Show 2013

... Nazwa nowego konceptu Daihatsu wywołała u wielu internautów nieprzyzwoite skojarzenia. Na FC凸DECK warto jednak zwrócić uwagę nie tylko z tego powodu. Jest to bowiem jeden z najbardziej intrygujących pojazdów segmentu kei-car. ... ma ...

dawno temu

Daihatsu FC Sho Case Fuel Cell Concept - telewizor na kołach

... Samochód-telewizor? Dlaczego nie! Z takim pomysłem na targi samochodowe w Tokio przyjedzie Daihatsu. ... Samochód-telewizor? Dlaczego nie! Z takim pomysłem na targi samochodowe w Tokio przyjedzie Daihatsu. Po uniwersalnym koncepcie D-X oraz ...

dawno temu

1987 Daihatsu TA-X80 [zapomniane koncepty]

... W 1987 roku, z okazji 80-lecia, Daihatsu zaprezentowało koncept samochodu sportowego z niespotykaną jednostką napędową. Zaintrygowani? Zapraszam do lektury. ... W 1987 roku, z okazji 80-lecia, Daihatsu zaprezentowało koncept samochodu ...

dawno temu

Daihatsu D-X Concept - wszystko w jednym [aktualizacja]

... Daihatsu szykuje na Tokio Motor Show 2011 ciekawy koncept, który ma być uniwersalną bazą pod nowe modele. ... Daihatsu szykuje na Tokio Motor Show 2011 ciekawy koncept, który ma być uniwersalną bazą pod nowe modele. Koncept D-X będzie ...

dawno temu

Toyota zostanie jedynym właścicielem Daihatsu

... Toyota Motor Corporation, poważny udziałowiec w Daihatsu Motor Co., Ltd. poinformowała, że niebawem przejmie większość udziałów i stanie się jedynym właścicielem tej firmy. ... Transakcja zostanie sfinalizowana w sierpniu, kiedy dojdzie do ...

dawno temu

Daihatsu Ayla i Toyota Agya – miejskie bliźniaki

... Podczas Indonesia International Motor Show Daihatsu i Toyota zaprezentowały modele Ayla i Agya, małe auta o podwyższonych nadwoziach. ... Podczas Indonesia International Motor Show Daihatsu i Toyota zaprezentowały modele Ayla i Agya, małe auta o ...

dawno temu

Daihatsu Pico EV - samochód z barierką [aktualizacja]

... Podczas grudniowego Tokio Motor Show Daihatsu zamierza zaskoczyć widzów. Znamy już oryginalny koncept D-X. Jak się okazuje, to nie on będzie należał do najbardziej odważnych. ... Podczas grudniowego Tokio Motor Show Daihatsu zamierza zaskoczyć ...

dawno temu

Daihatsu Deca Deca - Toi Toi na kółkach

... Czy zastanawiałeś się kiedyś jak wyglądałby przeszklony Toi Toi przewrócony na bok, do którego na dodatek ktoś zamontował cztery koła? Jeżeli tak, to możesz już spać spokojnie. Przed Wami kolejne japońskie pudełko, które zostanie zaprezentowane ...

dawno temu

Toyota Agya i Daihatsu Ayla - debiut w Indonezji

... Ponad rok temu w sieci pojawiły się oficjalne zdjęcia dwóch bliźniaczych modeli - Daihatsu Ayla oraz Toyota Agya. Auta miały zadebiutować jeszcze w 2012 roku, ale wszystko się jakoś przedłużyło. Oto oficjalny debiut rynkowy ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie