Daihatsu Atrai

Model
Daihatsu Atrai Zobacz 2 zdjęcia

Daihatsu Atrai jest samochodem występującym w wersji microvan z odsłoniętą kabiną lub pick-up produkowanym przez pochodzące z Japonii przedsiębiorstwo Daihatsu. Pomimo podobieństwa nazwy z innym popularnym modelem marki Hijet, Daihatsu Atrai charakteryzuje inną konstrukcją i osiągami. Za jego główną konkurencję auta uważa się modele: Nissan Clipper, Honda Acty, Suzuki Carry, Mitsubishi Minicab i Subaru Sambar.

Daihatsu Atrai – historia

Pierwszy Daihatsu Atrai debiutował jako kei car w listopadzie 1960 roku i w wersji microvana w maju 1961 roku. Pierwsza generacja wykorzystywała silnik umieszczony w przedniej części konstrukcji z napędem przełożonym na tylną oś, podobnie jak to ma miejsce obecnie w większości pick-upów. Wymiary, które kwalifikowały Daihatsu Atrai jako kei car, motywowane były panującymi w Japonii regulacjami zmuszającymi producentów do płacenia podatku od wymiaru wytwarzanego pojazdu. Znacznie cięższa wersja dłuższa o pół metra i będąca w stanie unieść ładunek ważący do 500 kg pojawiła się w styczniu 1963 roku. Już rok później ze względu na wzrost zapotrzebowania japońskiego rynku na samochody dostawcze Daihatsu postanowiło wprowadzić do sprzedaży drugą generację Atrai ze zmienioną jednostką napędową na popularny silnik L2 przeniesiony z wersji Daihatsu Compagno o pojemności 356 cc chłodzony wodą. Co więcej, użytkownicy mieli możliwość wybrania nadwozia ze starszej wersji jak i nowego, które zostało dodatkowo powiększone i dodatkowo poszerzone. Zostało ono na tyle pozytywnie przyjęte, że w późniejszych latach zaimplementowano je w Volkswagenie Type 2 (1950 rok), Fordzie Econoline (1961 rok) czy Chevrolecie Greenbier (1961 rok). Kolejne zmiany wprowadzono w 1968 roku, wyposażając Daihatsu Atrai w dodatkowe wysięgniki sterowane hydraulicznie oraz ulepszoną elektronikę ułatwiającą sterowanie. Do 2000 roku pojazd przechodził kolejne liftingi poprzez 4 kolejne generacje, z których najnowsza X-ta ukazała się w 2004. Daihatsu Atrai dostępny był wówczas wyłącznie w wersji vana z silnikami z układem DVVT o pojemności 660 cc i mocą na poziomie 64 KM.

Daihatsu Atrai - wersje

Daihatsu Atrai był również sprzedawany poza Japonią. Wersje eksportowe wyposażone były w silniki z pojemnością od 1 do 1.3 litrów i posiadały przedłużoną konstrukcję, dlatego nie były już określane jako kei cars, a inspirowane były modelami: Daihatsu Zebra czy Hijet Maxx wyposażonymi w jednostki z 1.6 litra pojemności. Pojazdy dostępne były przede wszystkim na włoskim rynku od 1992 roku i w zależności od wersji napędzane były benzyną, LPG lub dieselem.

Daihatsu Atrai – design

Daihatsu Atrai charakteryzuje się prostą i dość surową konstrukcją, która z przodu wyposażona została w szeroką, prostokątną kratę oraz dwa duże reflektory. Oprócz tego tzw. nos nadwozia jest skrócony, dlatego silnik umieszczono pod przednimi siedzeniami, dzięki czemu środek ciężkości utrzymuje się na niskim poziomie. Boki pojazdu zajmują głównie szerokie przesuwane drzwi, dzięki czemu konstrukcja jest w stanie pomieścić ładunek o łącznej masie 615 kg i objętości 2.2 m3. Oprócz tego przestrzeń ładunkowa znajduje się również pod podłogą, gdzie bezpiecznie można przechowywać przedmioty mniejszych gabarytów lub narzędzia. Ważnym elementem nadwozia jest również zderzak, który wykonano z wytrzymałego tworzywa sztucznego, aby dobrze sprawdzał się w trudnych warunkach podczas pracy w przemyśle czy transporcie użytkowym.

Daihatsu Atrai – wnętrze

Daihatsu Atrai podobnie jak zderzak wykonane zostały w większości ze wzmacnianych tworzyw sztucznych. Kabina jest dość ciasna, ale użytkownicy szczególnie docenili fakt, że wszystkie najważniejsze przyrządy dla kierowcy znajdują się w zasięgu ręki. Drążek do zmiany biegów zamontowano w podłodze, a aby zwiększyć komfort, umieszczono przed nim dwa uchwyty na kubki oraz mały schowek. Warto docenić również fotele, które znajdują się dostatecznie wysoko, przez co droga jest dobrze widzialna tak, jak duże lusterka zewnętrzne. Na koniec nie sposób nie wspomnieć o kierownicy, która została od podstaw zaprojektowana przez inżynierów Daihatsu, umożliwiając stabilny chwyt i dobrą synchronizację z układem zawieszenia.

Daihatsu Atrai – dane techniczne

Daihatsu Atrai wyposażony został w popularne benzynowe silniki L4 o pojemnościach od 1.2 do 1.4 litra obsługiwane przez 5-biegową manualną skrzynię biegów. Co ciekawe, te same jednostki wykorzystane zostały w popularnej Toyocie Yaris. Wracając jednak do Daihatsu Atrai, auto dostępne było w zależności od wersji zarówno z napędem na przednią oś jak i w wersji z przełożeniem na tył. W przypadku zawieszenia wykorzystano bębnowe hamulce w przedniej części nadwozia oraz dyskowe z tyłu. Na koniec warto dodać, że pomimo umieszczenia silnika bezpośrednio pod kabiną jest ona bardzo dobrze odizolowana, dzięki czemu podczas jazdy nie słychać głośnej pracy napędu.

Daihatsu Atrai – wymiary

Daihatsu Atrai wyróżnia się przedłużoną konstrukcją nadwozia, co przekłada się na większy rozmiar niż innych popularnych samochodów z segmentu K. W ten sposób jego długość osiąga 2995 mm, przy szerokości 1295 mm i wysokości 1615 mm. Przekłada się to bezpośrednio na masę całkowitą, która osiągnęła wartość w zakresie 1840 - 2000 kg oraz rozstaw osi na odległość 1680 mm.

Daihatsu Atrai – wyposażenie

Daihatsu Atrai w podstawowej wersji wyposażony został w: aluminiowe felgi, wspomaganie układu kierowniczego, radio FM/AM, odtwarzacz kasetowy lub CD, ręcznie sterowane szyby i lusterka, szeroką deskę rozdzielczą z regulatorami nawiewów oraz ręcznie sterowane szyby i lusterka.

Daihatsu Atrai – bezpieczeństwo

Daihatsu Atrai został pozytywnie oceniony pod względem parametrów bezpieczeństwa. Poza strefami zgniotu auto posiada m.in. takie elementy jak: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, wspomaganie układu hamulcowego, regulowane fotele i zagłówki, system kontroli trakcji, system ABS, podświetlenie zegarów, dodatkowe światła przeciwmgielne oraz dwie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Daihatsu Atrai – osiągi/spalanie

Daihatsu Atrai dzięki wysokoprężnym silnikom japońskiej produkcji osiągały prędkość maksymalną w wysokości 150 km/h do pierwszej setki rozpędzając się w niecałe 30 sekund. Przekładało się to parametry spalania, które wynosiły ok. 12 l/100 km podczas jazdy w mieście oraz spadały do ok. 9l/100 km w trasie.

4.01
Ocena na postawie 22 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDaihatsu
TypSamochód osobowy
SegmentK

Generacje Daihatsu Atrai

Inne modele Daihatsu

K - Inne modele

Daihatsu Atrai: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie