Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Dacia Duster

Model
Dacia Duster Zobacz 10 zdjęć

Dacia Duster

Dacia w nowej erze swojej współpracy z Renault stworzyła dwa bardzo udane modele tanich, prostych samochodów dla mniej zamożnych klientów. Po udanym Loganie i Sondero przyszła pora na pokazanie czegoś nowego. Idąc zgodnie z trendem, według którego niemal każdy producent ma w ofercie crossovera lub SUV-a, francusko-rumuński koncern zaprezentował w 2010 roku Dacię Duster.

Nowy model został pokazany po raz pierwszy podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie 2010. Niemal od razu stał się hitem, został przez wielu uznany za jedno z najciekawszych aut ostatnich lat. Tajemnica sukcesu tkwi prawdopodobnie w znakomitym połączeniu dwóch sprzecznych cech: prostoty i nowoczesności. Otóż Dacia Duster, jak każdy model tego producenta, jest bardzo prostą konstrukcją, bez zbędnych dodatków, elektronicznych bajerów i systemów kontrolujących wszystko, co się da. Z drugiej strony - mimo swojej prostoty Duster wygląda nowocześnie i taki na dobrą sprawę jest. Trudno dokładnie go sklasyfikować. Można go nazwać zarówno SUV-em, jak i crossoverem, choć wiele egzemplarzy stało się samochodami terenowymi lub użytkowymi.

Nadwozie Dustera to dość oryginalnie wyglądające kombi, wysoko zawieszone, z dużymi światłami. Pod względem długości samochód jest typowym kompaktem segmentu C, a szerokość ponad 1,8 m sprawia wrażenie, że to solidne i dobrze trzymające się drogi auto. Poustawiane w narożach nadwozia koła, przykryte potężnymi nadkolami, w połączeniu z dużą przestrzenią pomiędzy oponą a nadwoziem sprawia, że Duster wygląda jak prawdziwa terenówka. Poza tym wygląd nie zdradza niskiej ceny auta, chyba że mamy do czynienia z wersją z nielakierowanymi zderzakami. Po uzbrojeniu Dacii w lampy dalekosiężne i orurowanie prezencja jest iście bojowa.

Duster opiera się na niedużym nadwoziu samonośnym, które zawieszono na prostym układzie wielołącznikowym z tyłu z klasyczną kolumną MacPhersona i jeszcze prostszym przodem, opartym na dolnych wahaczach z kolumną MacPhersona. Układ hamulcowy składa się z tarcz wentylowanych z przodu i bębnów z tyłu.

Dacia Duster występuje z dwoma rodzajami napędu i kilkoma jednostkami napędowymi. Wersja z napędem na przednią oś jest wersją podstawową Dustera. Producent każe sobie dopłacać za napęd 4x4. Oparty jest on na 6-stopniowej skrzyni biegów TL8 z wyjściem na tylny wał napędowy. Za rozdział napędu odpowiada sprzęgło wielopłytkowe, sterowane elektronicznie, znane m. in. z Nissana X-Trail. Jest to układ w pełni zautomatyzowany, który może pracować w trybie 4x2, Auto lub Lock. Jedynie w pozycji Lock moment obrotowy rozdzielany jest stale na 4 koła. Dodatkowy atut w terenie to krótkie zestopniowanie skrzyni biegów, zwłaszcza pierwszego biegu, który z powodzeniem zastępuje reduktor i w niezbyt trudnym terenie pozwala na zabezpieczenie sprzęgła przed spaleniem. Nie bez znaczenia są duży prześwit (210 mm) oraz dobre kąty natarcia i zejścia.

Do napędzania Dustera służą 3 silniki znane z modeli Renault. Silnik benzynowy o pojemności 1,6 l z 16-zaworową głowicą wytwarza moc 105 KM; przeznaczono go głównie do pojazdu z napędem 4x2. Jest podstawową jednostką w najtańszej konfiguracji auta. Poza tym silnik ten może być zestrojony do pracy na etanolu E85. Nic dziwnego, skoro głównym rykiem zbytu Dacii mają być kraje Południa, przede wszystkim Rumunia. Jednostki wysokoprężne to właściwie jeden silnik 1,5 dCi w dwóch konfiguracjach – 90 i 110 KM.

Duster bardzo dobrze przyjął się na rynku i w pełni realizuje zadania przed nim postawione. Tam, gdzie nie wjedzie Logan, a nawet Sondero Stepway, Duster poradzi sobie bez problemu. Bez względu na rodzaj napędu nie zapewnia on ani wysokich osiągów, ani też nie jest mistrzem spalania. Jednak nawet w wersji 4x2 poradzi sobie w trudniejszym terenie lepiej niż większość crossoverów z napędem 4x4. Duże koła i miękko zestrojone zawieszenie to nie tylko zalety poza drogą, ale również na niej. Komfort, jaki zapewnia Duster, jest dużo lepszy, niż można by sądzić po cenie i budowie auta. Auto bez oporu i nawet z dużą prędkością pokonuje dziury i wyboje, zachowując przy tym stabilność. Idealny samochód nie tylko na drogi Rumunii, ale też na polskie drogi drugo- i trzeciorzędne.

4.06
Ocena na postawie 71 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDacia
TypSamochód osobowy

Inne modele Dacia

Oceny użytkowników (56)

Przejdź do strony: 1 2 3

Dacia Duster: newsy, testy i recenzje

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM Blackstorm - test

Dacia zapowiada auto dla dużych rodzin. To raczej nie Grand Duster

... Dacia szykuje premierę na zbliżające się wrześniowe targi IAA w Monachium. Zgodnie z zapowiedzią, będzie to 7-osobowe, rodzinne auto. Czyżby w końcu większy odpowiednik Dustera? Obawiam się, że nie do końca. ... Grand Duster, czyli duży SUV w ...

2 tygodnie temu

Dacia Duster LPG - taniej się nie da?

... samochodem z przyzwoitym wyposażeniem w cenie, stanowiącej czasem ułamek tego, co musielibyśmy zostawić u konkurencji, zwłaszcza w segmencie premium. Koszt zakupu samochodu to jednak nie wszystko, a Dacia Duster z instalacją gazową udowadnia, że ...

7 miesięcy temu

Dacia Logan - Czy LPG zabiera moc? Sprawdziłem to na hamowni!

... Dacia Logan to ciekawa propozycja dla osób, które chcą mieć nowoczesny i oszczędny samochód za rozsądne pieniądze. ... Dacia Logan - test wideo Czasy, kiedy Logan kojarzony był z nieciekawym wyglądem oraz kiepską jakością wykończenia, już ...

3 tygodnie temu

Dacia Duster z roku modelowego 2021 - znamy polskie ceny

... Duster jest w Polsce absolutnym hitem sprzedaży. To spore i atrakcyjnie wyglądające auto, a przy tym wycenione naprawdę uczciwie. Importer pochwalił się już cennikiem na rok modelowy 2021. Czy będzie drożej? ... oferta znów ulegnie ...

7 miesięcy temu

Dacia Duster pick-up już oficjalnie. Ruszyła sprzedaż w Rumunii

... Dacia rozpoczęła sprzedaż pick-upa bazującego na modelu Duster w Rumunii. Auto wygląda ciekawie i może trafić do grona małych przedsiębiorców potrzebujących sprawnego terenowo, lekkiego i przede wszystkim taniego auta użytkowego. Niestety, nie w ...

9 miesięcy temu

Dacia ma nowe logo. Koniec z "otwieraczem do piwa"

... Dacia rośnie w siłę, a od połowy 2021 roku zmienia też swoją identyfikację wizualną. Koniec z "otwieraczem do piwa", jak nazywali złośliwi komentatorzy poprzednie logo. Nowa propozycja jest prosta i nawiązuje do natury. ... Dział marketingu ...

miesiąc temu

Sandero Stepway i Duster 4x4 - podróż wzdłuż Wisły dwiema Daciami

... Wrzesień. Koniec wakacji dla przynajmniej części z uczących się, temperatury spadają, liście na drzewach niedługo zaczną żółknąć. My jednak nadal myślimy o sierpniu, kiedy to dwiema Daciami przejechaliśmy całą Polskę, z południa na północ, ...

11 miesięcy temu

Test: Dacia Sandero TCe - stworzona pod LPG

... Kiedyś Dacia kojarzyła się nie najlepiej. Obecnie wszystko ma szansę się zmienić. Samochody tej marki są coraz bardziej nowoczesne, ale zachowane są elementy pozwalające obniżyć cenę oraz koszty eksploatacji. Świetnym przykładem jest Dacia ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie