Test wideo: nowa Dacia Duster – tak dobra może być prostota
Nowa Dacia Duster zachowała wymiary swojej poprzedniczki, ale prezentuje się tak atrakcyjnie, jak nigdy dotąd. Zyskała w niemal każdym aspekcie, a przy tym zachowała dotychczasową cenę bazową – która już nie jest wcale taka niska. Ale to auto też już nie jest zupełnie budżetowe. Szczegóły poznacie na filmie.
26.04.2024 | aktual.: 09.05.2024 08:54
Czy 14 lat temu ktokolwiek mógł się spodziewać, że wymagający europejski rynek zawojuje akurat rumuński SUV? Dacia zaoferowała funkcjonalny i szczery samochód w atrakcyjnej cenie, co skłoniło do zakupu aż 2,4 mln klientów na świecie. W 2024 r. w trzeciej generacji zasadniczy przepis się nie zmienił, moda na SUV-y też nie przeminęła, za to Dacia Duster wyraźnie poszła z duchem czasu i wpada w oko bardziej niż kiedykolwiek. Ponoć 30 tys. osób już złożyło zamówienia na nową generację.
Styliści dali popis możliwości przenosząc wygląd koncepcyjnego Bigstera do seryjnego Dustera. Rumuński SUV pozytywnie zaskakuje też w środku i podczas jazdy. Mimo że we wnętrzu nadal znajdziemy niemal wyłącznie twardy plastik, to kolorystyka, faktury i formy tworzyw są na wyższym poziomie niż wcześniej. Do tej pory też inżynierom nie udawało się pogodzić dobrego prowadzenia z miękkim zawieszeniem o dużym skoku. Teraz czuć pod tym względem wyraźny progres, a Duster nie stracił nic ze swoich zdolności poza asfaltem. W zakręty wchodzi z wyczuwalnym przechyłem nadwozia, ale tak samo wyczuwalnymi dla kierowcy sygnałami o przyczepności.
Choć Dacia nie oferuje już diesla, czego niemała część klientów na pewno będzie żałować, w ofercie wciąż występuje wersja 1.0 Turbo z fabryczną instalacją LPG oraz pojawiła się nowoczesna, 140-konna hybryda z wolnossącym 1.6. Ten typ silnika jest szczególnie godny uwagi tych, którzy dużo poruszają się po mieście i cenią sobie komfort jazdy.
Kolejną nowością pod maską jest miękka hybryda 1.2 o mocy 130 KM – to jedyny wariant, który występuje także z układem AWD. Prosty, ale skuteczny napęd 4x4 został w trzeciej generacji Dustera dopracowany i zyskał nowe tryby pracy – ci, którzy lubią zjeżdżać z utwardzonych dróg, nie powinni być rozczarowani. Prześwit wynosi uczciwe 21,7 cm.
Śladów budżetowości jest coraz mniej – czy to oznacza, że trudniej też doszukać się wad? Tropimy je podczas pierwszej jazdy nową Dacią Duster na drogach i bezdrożach Hiszpanii.