Ford Mustang 1 generacji

Generacja
Ford Mustang 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Ford Mustang – samochód legenda, po raz pierwszy wyjechał na ulice w 1964 roku. Z początku miał być po prostu niedużym sportowym autem za niewielkie pieniądze. Pierwsza generacja czerpała wiele części z modelu Falcon.

Stylistyka Mustanga była bardzo prosta: delikatne przetłoczenia na bokach, zwyczajne, okrągłe światła, nieskomplikowane kształty. Mimo to samochód ten stał się legendą dorównującą równocześnie produkowanemu Jaguarowi E-Type czy Astonowi Martinowi DB5. Oczywiście nie pod względem osiągów, ponieważ były to właściwie inne ligi, nie ceny, ale w zakresie popularności i ekscytacji, jaką zawsze wywołuje, gdy się pojawia na ulicy, bez względu na wersję (hardtop, kabriolet, czy fastback).

Na początku Mustang nie był oferowany z potężnymi silnikami, z którymi kojarzony jest dzisiaj. Najsłabszą dostępną jednostką była rzędowa szóstka o mocy 106 KM, generowanej z pojemności 2,8 l. Oprócz niej pod maskę Mustanga trafiał jeszcze jeden niewiele mocniejszy motor rzędowy (122 KM). Kolejnymi silnikami w gamie były już jedynie widlaste ósemki. Najmocniejsza – Windsor HiPo V8 4,7 l miała moc 275 KM i moment obrotowy wynoszący 423 Nm. Dostępne były trzy skrzynie biegów: 3-stopniowa i 4-stopniowa ręczna oraz 3-stopniowa automatyczna. W 1965 roku pojawił się pakiet GT usztywniający zawieszenie. W tym samym roku po raz pierwszy Mustanga przerobiła firma Shelby. Tak powstał model GT-350.

Dwa lata później Ford przeprowadza pierwszy facelfiting Mustanga I. Zmiany są kosmetyczne – nieco przemodelowano pas przedni. Największe modyfikacje zaszły w samej konstrukcji ze względów bezpieczeństwa. Czas pokazał, że koncern chce ambitniej podejść do swojego nowego dzieła, i pod maskami Mustangów zaczęły się pojawiać coraz większe jednostki. Najmniejszy dostępny silnik miał 3,3 l pojemności. Wciąż jednak była to rzędowa szóstka. Górna granica pojemności wzrosła do kosmicznych 7 l. V8 o tych rozmiarach generowało w odmianie Cobra Jet 340 KM.

W 1969 roku Mustang przeszedł poważniejszy lifting. Samochód stał się dłuższy, przedni pas nabrał ostrzejszego kształtu, a boki nieco wygładzono. W późniejszych wersjach poliftingowych światła przednie przesunięto bardziej w stronę środka, a po bokach z przodu pojawiły się niewielkie wloty powietrza. Na rynek wprowadzono odmianę Mach I, która była podstawową z bardziej usportowionych odmian Mustanga. Pozostałe dwie to Boss 302, który miał służyć homologowaniu tego Forda do wyścigów Trans Am, oraz Boss 429 stworzony z kolei dla serii NASCAR. Najmocniejszą jednostką był teraz ostatni wymieniony Boss V8 o mocy 375 KM.

Drugi lifting Ford przeprowadził w 1971 roku. Mustang się zmieniał, ponieważ rząd USA wprowadzał coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące bezpieczeństwa. Musiano zmodyfikować m.in. zderzaki. Nowy wizerunek tego klasycznego pony cara zaczął nabierać bardziej nowoczesnych kształtów. Mimo że zmiany wprowadzano powoli, to ujawniła się wówczas duża przepaść w stosunku do wyglądu pierwszych modeli. 1971 rok był ostatnim, w którym pod maski Mustangów trafiały potężne widlaste ósemki. Już rok później najmocniejszym silnikiem dostępnym fabrycznie było V8 o pojemności 5,8 l i mocy 275 KM. Oczywiście, to niemało, ale w oczach fanów marki nic nie było w stanie dorównać 7-litrowej jednostce Super Cobra Jet. Niestety, wymogi związane z ograniczeniem emisji spalin z roku na rok stawały się coraz bardziej restrykcyjne.

W ciągu całego okresu produkcji sprzedaż Mustanga zmieniała się radykalnie. Przykładowo, gdy Ford wprowadził klimatyzację do zamkniętego modelu Mach I, znacząco spadła sprzedaż kabrioletów. Gdy z kolei ogłoszono zakończenie produkcji Mustanga z otwieranym dachem, w krótkim czasie złożono na niego ponad 5700 zamówień. Złotym rokiem dla małego sportowca z USA był rok 1966. Zakupiono wtedy łącznie 607 568 egzemplarzy tego samochodu. Tylko przez pierwsze dwa lata produkcji na ulice wyjechało 1,5 mln Mustangów. Niestety, po 1966 roku sprzedaż zaczęła gwałtownie spadać. Najniższy pułap osiągnęła w 1972 roku – 125 903 egzemplarze. I tak był to ogromny sukces, ponieważ początkowo Ford planował sprzedawać około 100 000 sztuk rocznie.

Produkcję Mustanga pierwszej generacji zakończono w 1973 roku. Kryzys paliwowy oraz wciąż zaostrzane normy bezpieczeństwa i spalania wymagały zmian – potrzebny był całkowicie nowy Mustanga.

Decydując się na zakup klasycznego Mustanga, trzeba się liczyć z tym, że części są trudno dostępne. Jeśli jednak czas nie nagli, wszystkie części można bez problemu sprowadzić ze Stanów Zjednoczonych, również za pośrednictwem specjalizujących się w tym firm.

4.08
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Mustang
Produkcja od1964
Produkcja do1973

Inne generacje Ford Mustang

Inne modele Ford

Ford Mustang 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie