Mitsubishi Outlander PHEV

Model
Mitsubishi Outlander PHEV Zobacz 3 zdjęcia

Mitsubishi po debiucie rynkowym Outlandera trzeciej generacji zaprezentowało interesującą hybrydę, bazującą na rozwiązaniach technicznych modelu benzynowego. Jest nią Outlander PHEV, czyli Plug in Hybrid Electric Vehicle, co oznacza mniej więcej tyle, co pojazd elektryczny wspomagany silnikiem benzynowym.

Choć konstrukcja tego auta opiera się na zwykłym Outlanderze, to układ napędowy zdecydowanie od niego odbiega. Pod maską znajduje się co prawda silnik benzynowy, o nieco mniejszej mocy 121 KM i rozpędzający się tylko do 4500 obr./min, ale nie służy on do napędzania samochodu, przynajmniej w typowych warunkach. Został połączony z elektrycznym motogeneratorem, który napędza przednią oś i jednocześnie może ładować baterie umieszczone pod podłogą pojazdu. Przy tylnej osi znajduje się drugi silnik elektryczny napędzający oś tylną, ale nie zostały one ze sobą połączone w żaden sposób mechanicznie. Pracują niezależnie, dysponują mocą 82 KM każdy i mogą stanowić razem napęd na cztery koła dla tego niecodziennego SUV-a. Wszystkimi trzema silnikami zarządza jednostka sterująca PHEV OS, która decyduje o tym, w jaki sposób ma być napędzany samochód.

Outlander PHEV może być napędzany na kilka różnych sposobów. Tryb w pełni elektryczny (EV) pozwala na bezszelestne i bezemisyjne pokonanie dystansu do 52 km na w pełni naładowanych akumulatorach. Jeżeli auto nie przekroczy 120 km/h lub kierowca nie będzie chciał skorzystać z większej mocy silnika, motor spalinowy nie powinien się włączyć. Gdy się włączy, napęd przełącza się w tryb szeregowy lub równoległy. W pierwszym, silnik benzynowy napędza generator prądu, który ładuje baterie, natomiast za napędzanie samochodu wciąż odpowiada silnik elektryczny. W trybie szeregowym silnik spalinowy pracuje na niskich obrotach i praktycznie go nie słychać, nie czuć też momentu jego uruchamiania i wyłączania. W trybie równoległym silnik benzynowy wspomaga silniki elektryczne napędzając przednią oś samochodu. Tryb równoległy zawsze włącza się powyżej prędkości 120 km/h, natomiast nie jest aktywny do 60 km/h, ponieważ do tej prędkości silnik spalinowy nie może napędzać kół Outlandera. Powód jest prozaiczny – w układzie napędowym nie ma skrzyni biegów. Jest tylko jedno przełożenie odpowiadające piątemu biegowi w skrzyni manualnej. Dlatego też pomimo znakomitych osiągów, Outlander PHEV rozpędza jedynie do prędkości 170 km/h. Warto jeszcze dodać, że choć producent nie wspomina o tym w oficjalnych informacjach, Outlander PHEV pracuje w jeszcze innym trybie. Przy prędkościach autostradowych silnik spalinowy napędza samochód, a silnik elektryczny nie pracuje w ogóle lub uczestniczy jedynie w ładowaniu baterii. Niestety na autostradzie zużycie paliwa tego auta drastycznie wzrasta.

Kierowca może sam zdecydować o dwóch kolejnych trybach jazdy: Charge i Save. Pierwszy służy do ładowania akumulatora podczas jazdy. Po naciśnięciu przycisku uruchamia się silnik spalinowy, który cały czas ładuje baterie, czyli auto pracuje w trybie szeregowym, ale głównym celem nie jest jak uzyskanie jak najniższego spalania, a naładowanie baterii. Natomiast w trybie Save, po jego uruchomieniu kierowca daje sygnał o chęci zachowania obecnego na daną chwilę poziomu naładowania baterii . Wówczas napęd pracuje w taki sposób, by zachować stały poziom naładowania akumulatora podczas jazdy. Kierowca może też decydować o sile odzyskiwania energii kinetycznej i zamiany jej w elektryczną. Służą do tego manetki pod kierownicą, dokładnie takie jak w tradycyjnym Outlanderze ze skrzynią automatyczną. Manetki pozwalają na wybór jednego z sześciu poziomów odzyskiwania energii od zerowego (jazda na tzw. luzie) do szóstego, czyli najsilniejszego, pozwalającego nawet na zjazd z górskiej drogi bez potrzeby użycia klasycznych hamulców.

Poza powyższym, Outlander PHEV nie różni się znacząco od Outlandera z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Ma nieco grubszą szybę czołową, więcej wygłuszeń, inaczej skalibrowany system ESP, nieco twardszy układ jezdny i mniejszy bagażnik. Na tablicy przyrządów nie ma obrotomierza a pod klapką wlewu paliwa znajduje się dodatkowa wtyczka do ładowania akumulatorów z gniazdka 230V lub stacji szybkiego ładowania. Z pierwszego naładujemy akumulator w 5 godzin, natomiast w drugim przypadku do poziomu 80% napełnimy baterie w 30 minut. PHEV nie jest dostępny w wersji 7-osobowej. Cena takiego auta na polskim rynku to 199 900 zł w wersji Instyle Navi z bardzo bogatym wyposażeniem*. Auto jest droższe o około 50 tys. zł od podobnie wyposażonego diesla z automatem. Nie przeszkadza to jednak odnosić sukcesów rynkowych Outlanderowi PHEV. W Wielkiej Brytanii to właśnie ten samochód jest najchętniej kupowaną hybrydą, a w Polsce, w pierwszym półroczu 2015 zajął siódme miejsce w rankingu hybrydowych modeli z liczbą 69 zarejestrowanych aut.
*Stan na sierpień 2015

4.14
Ocena na postawie 30 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Oceny użytkowników (2)

Mitsubishi Outlander PHEV: newsy, testy i recenzje

STAG: Q&A ODCINEK 1

Mitsubishi Outlander PHEV - Robo-dinozaur

... Mitsubishi Outlander to taki rynkowy dinozaur - jego technikalia datują się aż na 2012 rok. Czy po 8 latach produkcji kupowanie go nadal ma sens? ... , większy akumulator, mocniejsze silniki elektryczne i nowe tryby jazdy. Nowe są też takie ...

10 miesięcy temu

Rabat 45 000 zł na hybrydę Mitsubishi. Nie ma tu za dużo zer

... Dokładnie czterdzieści pięć tysięcy złotych – taki rabat daje Mitsubishi na swoją hybrydę plug-in – model Outlander PHEV, który w Europie bije rekordy popularności. W Polsce nie przyjął się ze względu na wysoką cenę. ... Według cennika importera ...

8 miesięcy temu

Mitsubishi Eclipse Cross po liftingu. Poważne zmiany i napęd PHEV

... Poważnych zmian wizualnych doczekało się Mitsubishi Eclipse Cross, które miało swoją premierę w 2017 r. Dostępne do tej pory tylko z jednym silnikiem będzie także oferowane z napędem hybrydowym typu plug-in. ... "Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ...

7 miesięcy temu

Mitsubishi Outlander PHEV Concept-S – zadziorniejszy

... Mitsubishi zaprezentuje na targach w Paryżu koncept modelu Outlander PHEV o bardziej interesującym wyglądzie. ... Mitsubishi było krytykowane za design Outlandera trzeciej generacji. Zdaje się, że firma wzięła sobie do serca uwagi. Podczas Paris ...

dawno temu

Mitsubishi Outlander PHEV - pierwsza jazda

... W Polsce odbyła się premiera innowacyjnego samochodu hybrydowego Mitsubishi Outlander PHEV, który jest moim zdaniem pierwszym naprawdę sensownym autem napędzanym silnikiem elektrycznym. ... Mitsubishi Outlander PHEV - pierwsza jazda Tak, ...

dawno temu

Mitsubishi Outlander PHEV (2015) - test, opinia, spalanie, cena

... Gdyby Mitsubishi Outlander PHEV nie był Outlanderem miałby szansę stać się idealnym pojazdem proekologicznym, rodzinnym i miejskim – słowem wielozadaniowym. Obecnie jest tylko dobry, ale liczymy na więcej po liftingu. ... Mitsubishi Outlander ...

dawno temu

Mitsubishi Outlander PHEV - test [galeria]

... W Polsce odbyła się premiera innowacyjnego samochodu hybrydowego Mitsubishi Outlander PHEV, który jest moim zdaniem pierwszym naprawdę sensownym autem napędzanym silnikiem elektrycznym. ...

dawno temu

Mitsubishi Outlander PHEV (2015) - galeria testowa

... Gdyby Mitsubishi Outlander PHEV nie był Outlanderem miałby szansę stać się idealnym pojazdem proekologicznym, rodzinnym i miejskim – słowem wielozadaniowym. Obecnie jest tylko dobry, ale liczymy na więcej po liftingu. ...

dawno temu

Mitsubishi L200 może być kamperem. Wystarczy niemiecki namiot

... Mitsubishi L200 to udana konstrukcja, która może pochwalić się niezłymi właściwościami terenowymi. Oznacza to, że wjedzie znacznie dalej niż klasyczne kampery, dając kierowcy i pasażerom możliwość ... noclegu w naprawdę wyjątkowych miejscach. ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie