Szyk i wygoda - recenzja wnętrza i ergonomii nowej Toyoty C‑HR
Rewolucyjny design Toyoty C-HR teraz w nowej odsłonie. Druga generacja stylowego crossovera zaskakuje pod niejednym względem. Co zmieniło się w nowym modelu Toyoty C-HR 2024? Oto krótki przewodnik.
21.05.2024 09:16
Nowa C-HR - niepowtarzalny design na jeszcze wyższym poziomie
Toyota C-HR to samochód, który zrewolucjonizował segment C-SUV w Europie. Pierwsza odsłona kompaktowego SUV-a zdobyła serca milionów wyróżniającą się w tłumie sylwetką i niebanalną stylistyką, która w 2016 roku wyprzedzała swoje czasy. Teraz nowa Toyota C-HR swoją niepowtarzalność wnosi na wyższy poziom. Druga generacja miejskiego crossovera z idealnie wyprofilowaną linią nadwozia w stylu coupe i mocno ściętym tyłem, zadaje na drodze jeszcze więcej szyku – wygląda mocniej i bardziej drapieżnie. Aerodynamiczna sylwetka jest nie tylko miła dla oka, ale też bezpośrednio przekłada się na cichą, stabilną i oszczędną jazdę.
Przy projektowaniu nowej generacji Toyoty C-HR, skupiono się na rozwiązaniach wpisujących się w zasady zrównoważonego rozwoju. Przykładem są zderzaki wykonane z nowego rodzaju żywicy, która jest wstępnie barwiona w formie i nie wymaga lakierowania czy dach panoramiczny z niskoemisyjnej powłoki redukującej podczerwień, która chroni wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiega uciekaniu ciepła w zimne dni. Do redukcji emisji przyczyniają się także nowe, zautomatyzowane procesy lakiernicze wykorzystujące farby na bazie wody, jak również nowe, wegańskie materiały wykorzystywane do pokrycia kierownicy oraz nowe rodzaje tapicerki, które powstały z odzyskanych butelek PET.
Nowa Toyota C-HR - klasyczna hybryda czy plug-in?
Toyota C-HR w nowej odsłonie występuje ze zelektryfikowanymi napędami - do wyboru mamy dwa napędy hybrydowe 5. generacji 1.8 Hybrid (140 KM mocy) i 2.0 Hybrid Dynamic Force (197 KM mocy). Po raz pierwszy w ofercie Toyoty C-HR pojawia się wersja hybrydowa typu plug-in, czyli "z wtyczką" (PHEV), pozwalającą na pokonanie do 66 kilometrów w trybie elektrycznym. Jest to najbardziej dynamiczna wersja tego crossovera o mocy 233 KM. Nowością w gamie Toyoty C-HR jest także inteligentny napęd na cztery koła AWD-i z dodatkowym silnikiem elektrycznym na tylnej osi, który poprawia przyczepność i pewność prowadzenia na nierównych lub śliskich nawierzchniach. Wariant ten jest dostępny dla 197-konnego układu hybrydowego z silnikiem 2,0 l.
Jak przystało na hybrydy Toyoty, wszystkie konfiguracje napędu charakteryzują się niskim zużyciem paliwa i niską emisją dwutlenku węgla. Klasyczne hybrydy dostępne w nowej Toyocie C-HR sprawdzą się zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Wariant z inteligentnym napędem AWD-i jest dobrym wyborem dla tych kierowców, którzy cenią sobie pewność jazdy z napędem na wszystkie koła i zdarza im się zjechać z utwardzonego szlaku - chociażby w górach. Wersja PHEV celuje w klientów szukających większych oszczędności wynikających z bezemisyjnej jazdy na prąd, lecz bez obawy o zasięg – w trybie hybrydowym auto zużywa równie mało paliwa jak każda hybryda Toyoty. W nowym C-HR z napędem PHEV naładowanie baterii przy pomocy Wallboxa zajmuje tylko 2,5 godziny, a po podłączeniu do domowego gniazdka (10 A) uzupełnienie energii potrwa około 6,5 godziny.
Moc, osiągi i zasięg nowej Toyoty C-HR
W nowej Toyocie C-HR moc bazowej jednostki 1.8 Hybrid została podniesiona ze 122 do 140 KM, a czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się o ponad sekundę (z 11 s do 9,9 s). W odmianie 2.0 Hybrid Dynamic Force zamiast 184 KM, kierowca ma do dyspozycji 197 KM. W tym wydaniu Toyoty C-HR czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się nieznacznie (z 8,2 s do 8,1 s), jednak inżynierom udało się zmniejszyć średnie zużycie paliwa z 5,3-5,7 l/100 km do 4,8-4,9 l/100 km wg WLTP.
W wersji hybrydowej typu plug-in, dysponującej mocą 233 KM i oferującą do 66 km zasięgu w trybie EV, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy. To najlepsze wartości w tym segmencie, a dodatkowo z naładowanym akumulatorem auto może zużywać symboliczne ilości paliwa. Średnie zużycie benzyny w cyklu mieszanym WLTP wynosi 0,8- 0,9 l/100 km.
Z tym napędem Toyota C-HR świetnie sprawdzi się w mieście, gdzie pokona duży zasięg w trybie elektrycznym. Ponadto dostępna w tym wydaniu funkcja Regeneration Boost pozwala na prowadzenie auta niemal bez dotykania pedału hamulca - trzy poziomy działania pozwalają dostosować siłę hamowania rekuperacyjnego do natężenia ruchu. Z kolei na autostradzie Toyota C-HR z układem hybrydowym PHEV będzie mogła rozwinąć skrzydła i wykorzystać pełną moc swojego 233-konnego napędu.
6 wersji wyposażenia nowej Toyoty C-HR
Nowa Toyota C-HR jest dostępna w sześciu wersjach wyposażenia – Comfort, Style, Executive, GR Sport oraz w premierowych wydaniach Executive Premiere Edition i GR Sport Premiere Edition.
Cennik otwiera Toyota C-HR w wersji Comfort z silnikiem 1.8 Hybrid (140 KM). Auto z rocznika 2024 kosztuje od 139 900 zł. Do standardowego wyposażenia nowej Toyoty C-HR należą cyfrowe zegary na wyświetlaczu 12,3 cala, lampy przednie i tylne w technologii LED, kamera cofania, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, system automatycznych klamek zewnętrznych, system multimedialny Toyota Smart Connect® z 8-calowym ekranem dotykowym HD i nawigacją, 6 głośników, inteligentny asystent głosowy oraz interfejsy Apple CarPlay® i Android Auto™.
Na liście standardowego wyposażenia są także najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego T-MATE z aktualizacjami online, w tym układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, asystent bezpiecznego wysiadania (SEA), inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) czy automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi (ARFHL)
Wersja Style jest dostępna dla wszystkich wariantów napędu, a jej ceny zaczynają się od kwoty 148 600 zł, jeśli sięgniemy po specjalną ofertę Wyprzedaż 2023. W tej odmianie auto w standardzie ma system multimedialny Toyota Smart Connect® + z 12,3-calowym ekranem dotykowym HD oraz nawigacją dostępną online i offline, 18-calowe felgi aluminiowe, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, inteligentny kluczyk, przednie i tylne czujniki parkowania, podgrzewane przednie fotele, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z funkcją oświetlania przestrzeni wokół pojazdu, podgrzewaną kierownicę, indukcyjną ładowarkę, system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED, a także port USB-C w drugim rzędzie siedzeń oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem.
W nowej Toyocie C-HR w wersji Executive dostępnej od 159 400 zł w ofercie rocznika 2023 dodatkowo dostajemy 19-calowe felgi, przednie fotele sportowe, elektryczną regulację fotela kierowcy, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika oraz system dodatkowego nastrojowego oświetlenia wnętrza diodami LED z możliwością personalizacji oraz światła główne w technologii LED. W tym wydaniu Toyota C-HR zyskuje także czarny dach, ciemne wykończenia przedniego grilla i tylnego zderzaka w kolorze Night Sky Black.
Toyota C-HR w odmianie GR SPORT (ceny od 183 100 zł dla rocznika 2023), poza bogatszym wyposażeniem, z zewnątrz wyróżnia się sportowymi elementami stylistycznymi GR SPORT oraz 19-calowymi felgami aluminiowymi o specjalnym wzorze, a w środku tapicerką z ekologicznego zamszu Ultrasuede. Toyota C-HR Executive Premiere Edition (od 193 900 zł) ma wszystkie elementy wyposażenia wersji Executive z pakietami Tech i VIP oraz dodatkowo malowanie nadwozia Bi-tone+ z tylną częścią auta w kolorze Night Sky Black, a także skórzaną tapicerkę.
Z kolei Toyota C-HR w wersji Premiere Edition GR Sport (od 193 900 zł w specjalnej ofercie) ma kompletne wyposażenie - w tym cyfrowe lusterko wsteczne, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz system Premium Audio JBL z 9 głośnikami - oraz 20-calowe felgi aluminiowe GR SPORT i dwukolorowe malowanie Night Sky Black. Ceny nowej Toyoty C-HR w ofercie Wyprzedaży 2023 wahają się od 148 600 do 203 800 zł. Toyota C-HR z 2024 roku jest oferowana od 139 900 zł do 226 900 zł.
T-MATE - systemy bezpieczeństwa i wsparcia
Nowa Toyota C-HR jest wyposażona w inteligentne technologie T-MATE, wspierające kierowców podczas jazdy w mieście i po autostradzie, a także w trakcie parkowania. Nad bezpieczeństwem czuwają systemy wchodzące w skład pakietu Toyota Safety Sense, który został rozbudowany o dodatkowe funkcje pozwalające wykryć więcej potencjalnych zagrożeń.
W ruchu miejskim, bezpieczeństwo podnosi układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, jak również asystent bezpiecznego wysiadania (SEA). Z kolei poza miastem komfort podróżowania podnosi inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC) i asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) wraz z systemem monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), a także automatyczne ostrzeganie tylnymi światłami awaryjnymi (ARFHL).
Toyota C-HR w standardzie posiada również układ Proactive Driving Assist (PDA), czyli system tłumiący przyspieszenie przy nagłym wciśnięciu pedału gazu, jeśli przed autem będzie znajdował się inny pojazd. Toyota C-HR wyposażona jest też w asystenta kierowania Steering Assist, który podczas wchodzenia w zakręt dostosowuje siłę wspomagania kierownicy do łuku drogi, aby zapewnić kierowcy płynniejsze pokonywanie zakrętów.
Nowa Toyota C-HR - komfort i wysoka jakość wykończenia
Toyota C-HR nowej generacji została zaktualizowana do dzisiejszych potrzeb kierowców. W kabinie nowej C-HR wszystkie przyciski i przełączniki znajdują się w zasięgu ręki, a kształt deski rozdzielczej oraz przestrzeń wokół kierowcy i pasażerów daje poczucie komfortu. Codzienność za kierownicą nowej Toyoty C-HR ułatwia także inteligentny asystent głosowy, indukcyjna ładowarka w konsoli centralnej, a nawet elektrycznie sterowana klapa bagażnika. Wygodniejsza staje się też obsługa nowego systemu multimedialnego oraz cyfrowych wskaźników o przekątnej 12,3 cala (w zależności od wersji), których widok można spersonalizować na kilka sposobów według własnych potrzeb.