System eSCOR – jak działa i jak z niego skorzystać?

W Polsce ruszył system oceny kierowców eSCOR. Skrót ten oznacza Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka. Dzięki systemowi można samemu sprawdzić, jak bardzo atrakcyjnym lub nie jest się dla towarzystwa ubezpieczeniowego przy zakupie polisy OC na auto. Sprawdziłem, jak to działa.

System eSCOR poinformuje nas jak wypadamy na tle 26,5 mln posiadaczy polis OCSystem eSCOR poinformuje nas jak wypadamy na tle 26,5 mln posiadaczy polis OC
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Rozwiązanie nazwane eSCOR działa od lutego. Możemy dzięki niemu sprawdzić historię naszych polis oraz wypadkowości i odkryć wreszcie to, co przez lata było owiane tajemnicą – jakie czynniki wpływają na wysokość składki OC. Nie, żebyśmy nie znali tych czynników, ale i tak każdy, kto ubezpieczał samochód, czekał z niepewnością na informację, na ile tym razem ubezpieczyciel ją wyceni.

Podstawowe czynniki, jak wiek, staż czy miejsce zamieszkania, to nie były wszystkie parametry, które wpływały na ostateczną cenę. Jeśli ktoś pyta mnie o ten temat, odpowiadam zawsze, że jest tak wiele czynników, tak nieoczywistych, że nie da się ot tak powiedzieć, czy będzie drożej czy taniej.

System eSCOR, może nie w pełni, ale w dużym stopniu odkrywa te tajemnice odkrywa. Jest to też ściśle powiązane z tym, jakie samochody posiadamy i ubezpieczamy. Wynik, jaki można zobaczyć, jest w skali od 1 do 5. Dodatkowo system podpowiada, co wpływa na ocenę. Dzięki temu można ten parametr zmienić. Podpowiadam, jak skorzystać z systemu systemu i poddać się ocenie.

Najpierw logowanie do UFG

System eSCOR to usługa Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Aby z niej skorzystać, należy się zarejestrować na stronie ufg.pl poprzez profil zaufany. Rejestracja w moim przypadku trwała kilkanaście sekund, ponieważ po wprowadzeniu adresu e-mail, na który ma zostać założone konto, reszta pól wypełniła się automatycznie z danych zapisanych w przeglądarce. Po ich sprawdzeniu i zatwierdzeniu już byłem zalogowany.

W lewej części strony UFG mamy listę i na niej wybieramy "ocena eSCOR". Następnie przechodzimy w dolne prawe pole z napisem "Nowy wniosek o ocenę eSCOR". Po tym otwiera się strona, na której możemy sprawdzić:

  • parametry dotyczące historii polis,
  • szczegóły historii polis,
  • parametry dotyczące historii szkód,
  • szczegóły historii szkód.

W szczegółach dot. polis i szkód można zgłosić do UFG nieprawidłowości, np. brakującą polisę lub szkodę, a także niezgodność w przypadku szkody. Dowiedziałem się, jaki jest łączny czas ochrony OC dla wszystkich moich pojazdów w ostatnich 5 latach oraz ile sumarycznie uzbierałem mam lat posiadania OC na samochody osobowe w okresie ostatnich 5 lat.

Jeśli chcemy przejść dalej, klikamy "złóż wniosek" i po chwili otrzymujemy naszą ocenę.

Dostałem trójkę i nie wiem dlaczego

Moja ocena to raptem 3, pomimo że nie mam wyjątkowych pojazdów i jeżdżę nimi mało. Dowiedziałem się też, że średnia ocena w mojej grupie wiekowej to 2,6. W moim powiecie jest to 2,4. Pozytywnie na moją ocenę wpływa historia polis, ale system nie podpowiedział, co wpływa negatywnie.

Kluczem do zrozumienia swojej oceny jest to, że ocena ma "charakter względny". Oznacza to, że jesteśmy porównywani do swoje grupy wiekowej i geograficznej. Oznacza to, że osoba z innej grupy może mieć zupełnie inną ocenę i nie możemy się porównywać.

A oto co konkretnie oznacza wartość liczbowa:

  • ocena 1-2 oznacza, że inne osoby cechują się lepszym doświadczeniem lub cechami pojazdu,
  • ocena 3 jest oceną neutralną,
  • ocena 4 oznacza znalezienie się pomiędzy 20 proc. a 40 proc. przypadków z najlepszą historią ubezpieczeniową w swojej grupie,
  • ocena 5 opisuje 20 proc. przypadków z najlepszą historią ubezpieczeniową w grupie.

Nie jest to takie proste, a to dlatego, że nie jest to ocena szkolna, lecz statystyczna. Trójka to po prostu dobra ocena, która wskazuje na to, że wpadliśmy do największego worka statystycznego. Jedynkę lub dwójkę dostalibyśmy, gdybyśmy mieli mniejsze doświadczenie (np. krótszy staż za kierownicą, mniej pojazdów lub szkody). Z kolei czwórka i piątka to ocena dla osób z najlepszą historią OC.

Gdyby ocena nam więc "spadła", np. do dwójki w wyniku jakiejś zmiany, nie oznaczałoby to jeszcze, że zapłacimy wyższe OC. Pewne zmiany można nawet zasymulować używając eSCOR.

Plusem całego systemu jest bardzo sprawne działanie, rejestracja, logowanie oraz intuicyjne poruszanie się po menu. Od rozpoczęcia procesu do uzyskania oceny – jeśli sprawnie posługujecie się komputerem – minie minuta, maksymalnie dwie. Plusem jest też to, że możecie sprawdzić swoje polisy i szkody, co do tej pory wymagało sprawdzania zbieranych przez lata dokumentów. Jest to więc system przydatny w wielu aspektach.

Wybrane dla Ciebie
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał