Przyczyny piszczenia hamulców
Piszczenie hamulców podczas hamowania to jedynie niedogodność, która nie ma dużego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Ma jednak wpływ na komfort użytkowania samochodu.
24.06.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:34
O tym, że piski podczas hamowania nie mają absolutnie żadnego znaczenia dla jego skuteczności, niech świadczy chociażby to, że klocki hamulcowe z przeznaczeniem do sportowej jazdy, wykonane w technologii metalicznej, zwykle piszczą.
Charakteryzują się one wysoką skutecznością hamowania i odpornością na przegrzanie, a piski to jedna z niewielu niedogodności, które trzeba po prostu znieść. Nie oznacza to jednak, że nie mamy w tym przypadku do czynienia z żadnym problemem. Jest to problem związany z samym komfortem, a nie działaniem układu hamulcowego.
Najcichszymi klockami hamulcowymi są te, wykonane w technologii ceramicznej. Jest to jednak rozwiązanie stosowane bardzo rzadko w samochodach drogowych. Ze względu na wysokie ceny używa się ich głównie w wozach sportowych.
Piski zwykle pojawiają się jedynie podczas łagodnego hamowania. Jest to efekt wibracji, w jakie wpada klocek hamulcowy po delikatnym kontakcie z tarczą. Dlatego też uznani producenci stosują specjalne nakładki na płytki nośne klocków, które mają te wibracje amortyzować, neutralizować i tym samym eliminować.
Piszczeć mogą również zużyte, ale także przegrzane, przypalone klocki hamulcowe lub tarcze. Szklista warstwa na powierzchni roboczej klocka, wytworzona na skutek przegrzania, generuje nieprzyjemny hałas. By się jej pozbyć, należy klocek zdemontować i zetrzeć ją papierem ściernym. W zasadzie to samo dotyczy przegrzanej powierzchni roboczej tarczy, na której wytwarza się cementyt. Takie tarcze najlepiej wymienić na nowe.
Oczywiście piszczenie hamulców można wyeliminować w prosty sposób – kupując nowy zestaw innego producenta, najlepiej wyższej jakości. Jednak nie zawsze przyniesie to pożądany efekt. Jak go uzyskać bez wymiany klocków hamulcowych?
Są dwa rozwiązania stosowane przez producentów układów hamulcowych. Pierwsze, to dodatkowe nakładki antywibracyjne, montowane pomiędzy klocek a tłoczek zacisku. Drugim jest specjalna pasta montażowa. Stosunkowo grubą warstwę trzeba nanieść na całą powierzchnię płytki nośnej klocka hamulcowego, wszędzie tam, gdzie ma ona styczność z tłoczkiem lub obudową zacisku.
Standardowo używa się smaru miedziowego, ale nie zawsze jest on skuteczny. Oba powyższe rozwiązania też nie dają całkowitej pewności, że piski znikną. Są jednak stosunkowo prostymi metodami, które przy odrobinie wprawy, wiedzy i odpowiednich warunkach można zrealizować samodzielnie.