Przegląd hybrydowych modeli SUV od Volvo

Źródło zdjęć: © materiały partnera

14.06.2024 15:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Samochody hybrydowe wydają się być idealną propozycją na czasy przejściowe. Chodzi oczywiście o przejście od klasycznej, spalinowej motoryzacji, do bezemisyjnego transportu. Nic zatem dziwnego, że niemal wszystkie marki decydują się na wprowadzanie hybryd i elektryfikację swojego portfolio. Dotyczy to również lubianej w naszym kraju marki Volvo, która już dziś proponuje klientom modele zelektryfikowane. Zobaczmy, jak wygląda oferta aut hybrydowych w przypadku SUV-ów tej marki.

SUV-y z napędem Mild-Hybrid

Napęd Mild-Hybrid to tzw. układ miękkiej hybrydy. Polega to na tym, że dany pojazd jest napędzany przede wszystkim silnikiem spalinowym, a zelektryfikowana jednostka (silnik elektryczny z niewielkim akumulatorem) pełni w takim napędzie rolę wspomagającą: praca układu start-stop jest bardziej płynna, kierowca dysponuje dodatkowym momentem obrotowym podczas ruszania i przyspieszania, jak również wsparcie elektrycznego układu pracującego (w przypadku modeli Volvo) z napięciem 48 V, pomaga również zredukować zużycie paliwa.

Obecnie Volvo proponuje klientom trzy modele samochodów typu SUV z napędem Mild-Hybrid. Są to: Volvo XC40 (cena od 175 900 zł), Volvo XC60 (cena od 219 900 zł) oraz Volvo XC90 (cena od 334 900 zł). Przyjrzyjmy się nieco bliżej poszczególnym modelom.

Volvo XC40 Mild-Hybrid

Najmniejszy z wymienionej trójki modeli, kompaktowy, wszechstronny SUV Volvo XC40, oferowany jest obecnie w dwóch wersjach miękkohybrydowego napędu: Volvo XC40 B3 Mild-Hybrid oraz VolvoXC40 B4 Mild-Hybrid. W obu układach napędowych tego modelu zastosowano ten sam, czterocylindrowy, benzynowy silnik spalinowy o pojemności 2 litrów, ale w dwóch wariantach mocy. Volvo XC40 B3 Mild-Hybrid wykorzystuje jednostkę spalinową o mocy 163 KM oferującą maksymalny moment obrotowy wynoszący 265 Nm, natomiast wersja Volvo XC40 B4, dysponuje silnikiem o maksymalnej mocy i momencie obrotowym odpowiednio: 197 KM oraz 300 Nm. Moc i moment przenoszone są tutaj na przednią oś za pośrednictwem bardzo sprawnie działającej, automatycznej skrzyni biegów (dwusprzęgłowa, Geartronic) o siedmiu przełożeniach.

W obu odmianach układu napędowego oferowanego w tym modelu silniki spalinowe wspiera taka sama, niewymagająca ładowania z zewnętrznego źródła energii, niewielka jednostka elektryczna o mocy 14 KM, pracująca z napięciem 48 V. Przyczynia się ona do zauważalnie sprawniejszej pracy całego układu w sytuacjach, gdy silnik spalinowy działa w nieoptymalnym zakresie obrotów (np. podczas ruszania). To z kolei przekłada się na oszczędność paliwa. Widać to szczególnie w wynikach laboratoryjnych WLTP, dotyczących zużycia paliwa. W obu wariantach miękkohybrydowy Volvo XC40 zużywa średnio 6,6 l/100 km. To pokazuje zalety elektryfikacji silnika spalinowego: jednostka o większej mocy, zapewniająca lepsze przyśpieszenie (7,6 s do 100 km/h wobec 8,6 s w słabszym wariancie). Dzięki niej, przy tym samym stylu jazdy (z założenia scenariusz testów WLTP jest identyczny dla każdego modelu), mocniejszy wariant nie zużyje więcej paliwa. W przypadku klasycznego, wyłącznie spalinowego układu napędowego pozbawionego elektryfikacji, uzyskanie podobnego wyniku byłoby fizycznie niemożliwe.

Warto też mieć na uwadze, że wybór konkretnego napędu w tym modelu jest częściowo zdeterminowany wybraną wersją wyposażeniową. Klienci, którzy chcąc optymalizować koszty, wybiorą najtańszą, podstawową odmianę wyposażeniową Volvo XC40 Essential (od 175 900 zł), będą mogli otrzymać auto tylko ze słabszą wersją napędu (B3 Mild-Hybrid). Z kolei osoby decydujące się na topowe warianty wyposażenia z wyróżniającą się stylistyką z czarnymi elementami (wersje Plus Black Edition oraz Ultra Black Edition; ceny odpowiednio: od 221 900 zł i od 239 900 zł) otrzymają pojazd z mocniejszą z dwóch dostępnych jednostek. W pozostałych wersjach wyposażeniowych: Core, Plus Dark i Ultra, klienci mają wybór obu wspomnianych odmian miękkohybrydowego napędu.

Volvo XC60 Mild-Hybrid

Volvo XC60 to rynkowy fenomen. Ten model z segmentu premium pozostaje najpopularniejszym w Polsce samochodem premium od blisko 15 lat! Szwedzcy projektanci i inżynierowie nie osiedli jednak na laurach i systematycznie udoskonalają ten model. Jak wygląda jego oferta dziś? Jeżeli chodzi o interesujące nas tutaj napędy typu Mild-Hybrid (miękka hybryda), to model Volvo XC60 jest dziś oferowany tylko z jednym napędem. Mowa o modelu Volvo XC60 B5 AWD, w którym za napędzanie auta odpowiada dwulitrowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 250 KM oferujący maksymalny moment obrotowy wynoszący 350 Nm. Co warto podkreślić, napęd ten jest uniwersalny: moc i moment przenoszone są za pośrednictwem dwusprzęgłowej, automatycznej skrzyni biegów o ośmiu przełożeniach na obie osie pojazdu, co zapewnia dodatkowe wsparcie kierowcy i komfortowe prowadzenie również na drogach o gorszej nawierzchni, czy w mniej sprzyjających warunkach atmosferycznych, np. zimą.

Oczywiście również w tym przypadku jednostka spalinowa jest wspierana przez działający z napięciem 48 V komponent elektryczny, co w tym mocnym aucie przyczynia się do obniżenia spalania. Średnie zużycie paliwa dla tego modelu (wg testów WLTP) to tylko 7,7 l/100 km. A mówimy o komfortowym, dużym SUV-ie, który jest w stanie uzyskać 100 km/h w czasie 6,9 sekundy. Aktualnie ceny modelu Volvo XC60 B5 AWD Mild-Hybrid startują od 219 900 zł za podstawową wersję Essential.

W ofercie są jeszcze trzy wyższe poziomy wyposażenia: Core, Plus Dark i Ultra Dark. Dwa najwyższe poziomy wyposażenia są dodatkowo dostępne również w specjalnych wersjach Black Edition, wyróżniających się błyszczącymi, czarnymi detalami, unikatowymi 21-calowymi czarnymi felgami oraz nadwoziem malowanym lakierem Onyx Black. Istotny szczegół: wersje Black Edition są również wyposażone w oprogramowanie Polestar zmieniające charakterystykę układu napędowego na bardziej dynamiczną. Uwzględniają liczne innowacje wprowadzane przez markę od debiutu ostatniej generacji tego modelu, takie jak np. wprowadzenie usług Google i systemu Android Automotive OS do systemu inforozrywki wbudowanego w pojazd, szeroki, systematycznie rozwijany zakres funkcji bezpieczeństwa i cyfrowego wsparcia kierowcy, czy jeden z najlepszych systemów nagłośnieniowych w samochodach osobowych, sygnowany marką Bowers&Wilkins, trudno się dziwić trwającej już tyle lat popularności tego modelu.

Volvo XC90 Mild-Hybrid

Ofertę SUV-ów szwedzkiej marki z napędem miękkohybrydowym zamyka topowy, luksusowy i siedmiomiejscowy Volvo XC90. Podobnie jak w przypadku Volvo XC60, także i ten model jest oferowany obecnie z jednym napędem typu miękka hybryda. Mowa o modelu Volvo XC90 B5 AWD Mild-Hybrid. To jednostka, którą znamy już z wyżej przedstawionego Volvo XC60 B5 AWD Mild-Hybrid, czyli czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów, mocy 250 KM i momencie obrotowym wynoszącym 350 Nm.

Silnik spalinowy wspiera znana już nam jednostka elektryczna poprawiająca efektywność energetyczną napędu. Z racji, że mamy do czynienia z naprawdę potężnym, blisko pięciometrowym, luksusowym pojazdem, przyśpieszenie jest tu nieco słabsze niż w Volvo XC60 z tym samym napędem (7,7 s do 100 km/h), jednak ten model jest wybierany ze względu na oferowany, ponadprzeciętny komfort jazdy i przestronność. Oczywiście wciąż mamy do czynienia z modelem dynamicznym, a jednocześnie, dzięki elektryfikacji napędu, także oszczędnym. Średnie zużycie paliwa w tym modelu to 8,4 l/100 km. Zbiornik paliwa mieści 71 litrów, co pozwala (wg WLTP) pokonać bez tankowania dystans 865 km.

Decydując się dziś na miękkohybrydowy wariant modelu Volvo XC90, mamy do wyboru trzy poziomy wyposażenia: bazowy Core (od 334 900 zł), oraz bogatsze warianty Plus Bright (od 359 900 zł) oraz Ultra Bright (od 379 900 zł). Warto podkreślić, że i ten model, którego wciąż dostępna generacja oficjalnie zadebiutowała w 2014 roku, był i jest wciąż systematycznie udoskonalany i modernizowany. Wybierając Volvo XC90 w 2024 roku, można liczyć na nowoczesny system inforozrywki z wbudowanymi usługami Google, bardzo rozbudowane systemy asysty i wsparcia kierowcy czy jeden z najlepszych systemów audio na pokładzie jakiegokolwiek samochodu osobowego, sygnowany marką Bowers&Wilkins.

SUV-y z napędem typu hybryda plug-in

Dla klientów, którzy chcieliby zasmakować prawdziwej elektromobilności i jednocześnie nie pozbawiać się możliwości klasycznego układu spalinowego, Volvo proponuje SUV-y z napędem typu hybryda plug-in. W skrócie, w tym przypadku mamy do czynienia z układem napędowym, w którym za przekazywanie mocy na koła odpowiada zarówno silnik spalinowy jak i układ elektryczny. Przy czym ten drugi nie ma już tylko roli wspierającej, ale oferuje moc i moment w zupełności wystarczający na samodzielne poruszanie pojazdem w trybie bez emisji spalin. Trzeba jednak pamiętać, że jazda wyłącznie na silniku elektrycznym wymaga dostarczenia do akumulatora trakcyjnego energii z zewnętrznego źródła, np. z gniazdka w domowym garażu, czy z zainstalowanego w domu wallboksa. Wspominamy o konieczności ładowania między innymi dlatego, że użytkowanie regularnie ładowanej hybrydy plug-in to najbardziej efektywny sposób wykorzystania tego napędu, minimalizujący koszty codziennych, krótkich, typowo miejskich tras nie przekraczających kilkudziesięciu kilometrów. Z drugiej strony obecność silnika spalinowego gwarantuje również komfortowe pokonywanie dłuższych tras, bez martwienie się, czy po drodze znajdziemy odpowiednią ładowarkę.

Warto przypomnieć, że choć napędy typu hybryda plug-in oferowane są przez Volvo już od kilku lat, to są one systematycznie modernizowane. Niedawno marka zmodernizowała układy tego typu w swoich modelach instalując w nich mocniejsze silniki elektryczne, a także powiększone (z 11,6 kWh do 18,8 kWh) pojemności akumulatorów trakcyjnych. Przyczyniło się to do znacznej poprawy parametrów napędowych i osiągów wszystkich hybryd plug-in Volvo, nie tylko SUV-ów. W aktualnej ofercie samochodów typu SUV, marka Volvo proponuje dwa modele hybryd plug-in: Volvo XC60 (od 269 900 zł) oraz Volvo XC90 (od 379 900 zł).

Volvo XC60 hybryda plug-in

Szwedzka marka oferuje swój bestseller w dwóch wariantach układu napędowego typu hybryda plug-in. Mamy do wyboru wersję Volvo XC60 T6 eAWD oraz Volvo XC60 T8 eAWD. W każdym wariancie mamy ten sam komponent spalinowy, który stanowi czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 253 KM, ale różnica w mocy całego układu jest zapewniana przez komponent elektryczny.

W przypadku Volvo XC60 T6 eAWD kierowca ma do dyspozycji 350 KM mocy systemowej przenoszonej na obie osie pojazdu za pośrednictwem zelektryfikowanego układu napędowego eAWD i automatycznej skrzyni biegów Geartronic o ośmiu przełożeniach. W tym wariancie auto jest dynamiczniejsze od miękkohybrydowych wersji tego modelu, deklarowane przyspieszenie od startu do 100 km/h to tylko 5,7 sekundy. Jednak największym atutem takiego napędu jest możliwość pokonania dystansu nawet do 78 km (wg WLTP) wyłącznie na silniku elektrycznym. Oznacza to, że codzienne miejskie trasy, dojazdy do i z pracy, z dziećmi do szkoły itp. możemy pokonywać bez zużywania choćby kropli paliwa czy jakiejkolwiek emisji spalin. Oczywiście o ile będziemy pamiętać o regularnym doładowaniu pojazdu. Czas ładowania prądem nawet ze zwykłego gniazdka z mocą 2,3 kW to 480 minut. Oznacza to, że nawet takie najprostsze podłączenie (gniazdka są w każdym domu) pozwoli zaparkowane wieczorem Volvo naładować energią do pełna i pojazd rano jest gotowy na kolejną bezemisyjną jazdę.

Mocniejszy wariant hybrydy plug-in w modelu Volvo XC60, czyli napęd T8 eAWD zapewnia już dawkę naprawdę sportowych emocji. W tym przypadku kierowca dysponuje mocą systemową wynoszącą aż 455 KM, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4,9 s. Jednocześnie zasięg w trybie bezemisyjnym to również 78 km.

Oba warianty układu hybryda plug-in są w Volvo XC60 dostępne w każdej wersji wyposażenia: Essential, Core, Plus Bright, Plus Dark, Ultra Bright, UItra Dark. Jedynym wyjątkiem jest odmiana Volvo XC60 T8 eAWD Polestar Engineered ze zoptymalizowanym pod względem dynamiki i sportowych osiągów układem napędowym przez Polestar. Ta wersja jest dostępna wyłącznie z najmocniejszym w gamie napędem hybrydowym.

Volvo XC90 hybryda plug-in

Topowy, siedmiomiejscowy, luksusowy SUV Volvo również jest oferowany z napędem z wtyczką, umożliwiającym ciche i bezemisyjne poruszanie się po drogach. Jednak w przeciwieństwie do gamy Volvo XC60, ten model jest oferowany obecnie tylko z najmocniejszą, 455-konną odmianą napędu hybrydowego plug-in. Pod względem technicznym jest to ten sam układ, co w najmocniejszej wersji Volvo XC60. Dwulitrową, turbodoładowaną jednostkę benzynową wspomaga mocny silnik elektryczny, całość przekazuje moc i moment obrotowy na obie osie (zelektryfikowany układ eAWD). Ten SUV zapewnia komfort i ponadprzeciętną dynamikę. Czas od 0 do 100 km/h to 5,4 sekundy, ale największą przyjemność w tym pojeździe sprawia spokojne pokonywanie każdego kilometra. Przy czym aż 73 km jesteśmy w stanie pokonać bez jakichkolwiek emisji spalin, o ile będziemy pamiętać o regularnym ładowaniu układu hybrydowego. Akumulator trakcyjny w tym modelu ma taką samą pojemność, jak w przypadku wcześniej przedstawionego Volvo XC60 z napędem hybryda plug-in, zatem czas ładowania również jest taki sam.

W aktualnym cenniku marki Volvo, topowego, najbardziej komfortowego i największego hybrydowego SUV-a Volvo znajdziemy w pięciu wersjach wyposażenia: Core, Plus Bright, Plus Dark, Ultra Bright i Ultra Dark. Napęd w każdej z nich jest ten sam, różnice sprowadzają się do elementów wyposażenia. Jednak nawet bazowa odmiana Core jest już bogato wyposażona. Każda wersja dysponuje pokładowymi usługami Google, wraz z regularnie aktualizowanym systemem inforozrywki, do tego bogata asysta kierowcy w standardzie i ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa. W końcu to Volvo, tu na bezpieczeństwie się nie oszczędza.

Hybrydy Volvo, co wybrać?

Oferta hybrydowych SUV-ów Volvo, dzięki zróżnicowanej gamie układów napędowych, zarówno hybryd plug-in, jak i Mild-Hybrid pozwala klientom wybrać model idealnie dostosowany do ich konkretnych potrzeb. Bez względu na wybrany rodzaj napędu zawsze można jednak liczyć na ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, od wielu lat wszystkie modele Volvo zdobywają najwyższe noty w testach bezpieczeństwa przeprowadzanych przez Euro NCAP.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie