Prawie 1000 KM w Aventadorze! – Novitec Lamborghini Aventador LP700-4 Bi‑Kompressor (2013)
Renomowany Novitec wchodzi w świat tuningu Lamborghini, od razu oferując niesamowicie mocną wersję Aventadora. Wóz widoczny na zdjęciach ma silnik o mocy prawie 1000 KM!
02.07.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:49
Jeśli do tuningu Lamborghini Novitec będzie miał tak profesjonalne podejście jak do modyfikowania Ferrari – a co do tego chyba nie ma najmniejszych wątpliwości, to można się spodziewać, że nie będzie lepszych podkręconych samochodów z bykiem na masce.
Napisać, że to pierwsze kroki tunera w przerabianiu Lamborghini, byłoby bardzo dużym nietaktem, ponieważ nim Novitec przedstawił oficjalnie tego Aventadora, bardzo długo przy nim pracował. W związku z tym potencjalni klienci nie mają do wyboru zaledwie kilku spojlerów, ale całe profesjonalnie zmodyfikowane auto.
Topowe Lamborghini, jak przystało na prawdziwą bestię, ma widlasty 12-cylindrowy silnik. Prawdą jest, że wcale takiej jednostki napędowej ten wóz nie musiałby mieć – wystarczyłaby i V-ósemka, ale włoski producent uważa, że supersamochód musi mieć motor z dwunastoma garami.
Jednostka napędowa ma 6,5 l objętości skokowej, co oznacza, że jest jednym z większych, choć nie największym, motorów wśród widlastych konstrukcji. Nie ma za to bezpośredniego wtrysku paliwa, dzięki któremu prawdopodobnie dysponowałaby jeszcze większą mocą. A tej i tak jest pod dostatkiem, bo 700 KM przy 8250 obr./min jest wartością co najmniej zadowalającą.
Te konie mechaniczne, których nie wycisnęli lub nie chcieli wydobyć inżynierowie Lamborghini, wyciągają z wnętrza V12 technicy pracujący dla firm tuningowych. Przedsiębiorstw poprawiających osiągi Aventadora jest co najmniej kilkanaście, ale czołówka to zaledwie kilka firm. Wśród nich od razu znalazł się niemiecki Novitec, który proponuje pięć wariantów mocy do najszybszego Lamborghini – w tym wersję z doładowaniem.
W pakiecie Stufe 4 wymieniany jest układ wydechowy na bardziej sportowy. Konwertery katalityczne i tłumiki mają po 100 cel. Całość jest lżejsza o 18 kg od oryginalnego „wydechu”. Moc rośnie do 722 KM, a maksymalny moment obrotowy do 704 Nm. Stufe 3 to wersja, w której z wymienionego wyżej układu wylotowego wycinane są reaktory katalityczne. W efekcie zestaw jest lżejszy o 20 kg od seryjnego. Moc wzrasta do 728 KM, a moment obrotowy do 709 Nm.
Zestaw Stufe 2 to, oprócz takiego samego jak w Stufe 4 układu wydechowego, nowe oprogramowanie sterujące silnikiem. Dzięki takiemu złożeniu z jednostki napędowej tuner wyciąga 743 KM mocy i 716 Nm momentu. Z kolei Stufe 1 to kit Stufe 2, z tym że w jedynce wstawiony jest sportowy wylot ze Stufe 3. Maksymalna moc wynosi w tym przypadku 748 KM, a moment obrotowy 722 Nm.
To są jednak skromne przystawki do dania głównego, jakie oferuje Novitec. W tym daniu na talerzu kładzione są dwie sprężarki mechaniczne ustawione równolegle, dwie międzystopniowe chłodnice powietrza doładowującego typu ciecz-gaz, zmodyfikowana pompa cieczy chłodzącej, usprawnione pompy paliwa, wydajniejsze wtryskiwacze, wzmocnione paski rozrządu oraz oczywiście nowa elektronika.
Kompresory pompują z ciśnieniem 0,47 bara, co przekłada się na moc maksymalną o wartości 969 KM przy 8300 obr./min i maksymalny moment obrotowy 912 Nm przy 6600 obr./min.
Na silniku tuning się nie kończy. Novitec montuje też sportowe sprężyny lub kompletne zawieszenie z regulowaną charakterystyką pracy. Niemcy proponują założenie zestawu kół składających się z 20-calowych felg z przodu i 21-calowych z tyłu. Na obręcze wciskane są opony Pirelli o rozmiarach 255/30 z przodu i 355/25 z tyłu.
Następną zmianą mechaniczną jest zestaw spojlerów i skrzydeł, których zadaniem jest zwiększenie docisku kół do jezdni. W przeciwieństwie do produktów wielu tunerów części Noviteca nie są tylko ozdóbkami. Tylne podwójne skrzydło wytwarza większą siłę dociskową, podobnie jak dyfuzor, w stosunku do oryginalnego zestawu. Ponadto rzeczywiście jest kilka części będących tylko ozdobami – jak pokrywa bagażnika czy nakładki na progi. Wszystkie elementy wykonane są z włókna węglowego.
Ekipa Noviteca nawet nie próbuje oszacować prędkości maksymalnej samochodu. Być może zostanie ona zmierzona za jakiś czas. Jeśli chodzi o przyspieszenia, to tuner informuje, że 100 km/h na liczniku powinno pojawiać się po 2,80 s, a 200 km/h auto osiąga po 7,40 s.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V12, 60supo/sup, L539
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6498 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 722 KM przy 8200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 111,11 KM/l (seryjny – 107,73 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 704 Nm przy 5400 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana
- Typ napędu: na wszystkie koła
Silnik i napęd (Stufe 3):
- Typ: V12, 60supo/sup, L539
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6498 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 728 KM przy 8200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 112,03 KM/l (seryjny – 107,73 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 709 Nm przy 5400 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana
- Typ napędu: na wszystkie koła
Silnik i napęd (Stufe 2):
- Typ: V12, 60supo/sup, L539
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6498 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 743 KM przy 8100 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 114,34 KM/l (seryjny – 107,73 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 716 Nm przy 5400 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana
- Typ napędu: na wszystkie koła
Silnik i napęd (Stufe 1):
- Typ: V12, 60supo/sup, L539
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6498 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 748 KM przy 8100 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 115,11 KM/l (seryjny – 107,73 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 722 Nm przy 5400 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana
- Typ napędu: na wszystkie koła
Silnik i napęd (Bi-Kompressor):
- Typ: V12, 60supo/sup, L539
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6498 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 sprężarki mechaniczne
- Moc maksymalna: 969 KM przy 8300 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 149,12 KM/l (seryjny – 107,73 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 912 Nm przy 6600 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20”
- Koła tylny: 13,0 x 21”
- Opony przednie: 255/30 R 20 Pirelli
- Opony tylne: 355/25 R 21 Pirelli
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1807 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,50 kg/KM (Stufe 4), 2,48 kg/KM (Stufe 3), 2,43 kg/KM (Stufe 2), 2,42 kg/KM (Stufe 1), 1,87 kg/KM (Bi-Kompressor) (seryjny – 2,58 kg/KM)
- Długość: 4780 mm
- Szerokość: 2050 mm
- Rozstaw osi: 2700 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 7,40 s
Źródło: Novitec