Wheelsandmore Aventador LP792-4 Roadster (2013)
Wheelsandmore nie ustaje w podnoszeniu mocy silnika Lamborghini Aventadora. Nowa wersja nadwoziowa – roadster – dostała prawie 100-konny zastrzyk. Jest też możliwość zmodyfikowania karoserii auta.
24.05.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:45
Wheelsandmore nie ustaje w podnoszeniu mocy silnika Lamborghini Aventadora. Nowa wersja nadwoziowa – roadster – dostała prawie 100-konny zastrzyk. Jest też możliwość zmodyfikowania karoserii auta.
Z technicznego punktu widzenia Aventador Roadster prawie niczym nie różni się od odmiany coupé. Oba te wozy mają identyczny silnik. Tradycyjnie w swoim topowym bolidzie Lamborghini stosuje 12-cylindrową jednostkę napędową. W następcy Murciélago motor ma 6,5 l objętości skokowej i jest konstrukcją wolnossącą. Co interesujące, nie zastosowano w nim bezpośredniego wtrysku benzyny.
Silnik legitymuje się momentem obrotowym 690 Nm przy 5500 obr./min i mocą 700 KM przy 8250 obr./min. Są to parametry seryjnej jednostki napędowej.
Ta spreparowana przez Wheelsandmore ma o 92 KM mocy i 85 Nm momentu obrotowego więcej. Dodatkowe konie mechaniczne i niutonometry pojawiły się po zainstalowaniu nowego oprogramowania w centralnej jednostce sterującej silnikiem oraz po wymianie fabrycznego wydechu na przygotowany specjalnie przez inżynierów firmy tuningowej sportowy układ wydechowy.
W Aventadorze Włosi zdecydowali się zastosować dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię przekładniową. Wzorem starszego brata nowy „byk” ma napędzane wszystkie koła.
Właśnie dzięki kombinacji mocnego silnika, dwusprzęgłowej skrzyni i napędu na obie osie Lamborghini Aventador w wersji seryjnej przyspiesza do 100 km/h w 3 sekundy (coupé jest odrobinę szybsze). Wheelsandmore nie stara się podać choćby teoretycznego czasu sprintu do setki. Być może różnica byłaby bardzo mała lub żadna. Prawdopodobnie zauważalne rozbieżności w samochodzie fabrycznym i stuningowanym pojawiłyby się przy rozpędzaniu do 200 lub 300 km/h.
Również prędkość maksymalna pozostaje tajemnicą. Oryginalna maszyna osiąga okrągłe 350 km/h. Wóz spod rąk mechaników Wheelsandmore jest pewnie minimalnie szybszy.
Tak, jak w przypadku Maserati GranTurismo MC Stradale, firma z Niemiec nie zdecydowała się na montaż żadnych elementów stylistycznych do karoserii. Oklejono ją natomiast matową ciemnoszarą folią i dołożono pasek z nazwą tunera. Ponadto wymieniono koła na komplet składający się z 20- (przód) i 21-calowych felg (tył) 6Sporz[sup]2[/sup] oraz opon o rozmiarach 255/30 R 20 (na kołach przednich) i 345/25 R 21 (na osi tylnej).
W tym wozie nie zastosowano żadnych kompozytowych części, ale Wheelsandmore proponuje dość mocno rozbudowany komplet takich elementów. Zrobione są one z mieszanki włókna węglowego i żywic i nie są lakierowane błyszczącą bezbarwną farbą. Mają matową fakturę – dokładnie jak detale w samochodach wyścigowych przed malowaniem lub oklejaniem reklamami.
Na pakiet składa się tylny dyfuzor, tylne skrzydło, przedni splitter, osłony wlotów w przednim spojlerze, oprawki lusterek zewnętrznych oraz mniejsze części, wśród których są oprawki tylnych świateł czy osłony wlotów powietrza z boku.
Całość niestety nie jest tania – jak na prawdziwy kompozyt przystało. Wszystko razem kosztuje ponad 32 tys. euro (z 19-procentowym VAT-em). Jeśli do tego dołoży się 16 tys. euro za tuning silnika oraz 13,5 euro za koła, to razem wychodzi dość pokaźna suma – ponad 61,5 euro. Tylko kto bogatemu zabroni?
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V12, 60supo/sup, L539
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6498 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 792 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 121,88 KM/l (seryjny – 107,73 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 775 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Koła przednie: 9,5 x 20” 6Sporz2
- Koła tylny: 12,5 x 21” 6Sporz2
- Opony przednie: 255/30 R 20 Pirelli
- Opony tylne: 355/25 R 21 Pirelli
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1825 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,30 kg/KM (seryjny – 2,61 kg/KM)
- Długość: 4780 mm
- Szerokość: 2050 mm
- Wysokość: 1136 mm
- Rozstaw osi: 2700 mm
Źródło: Wheelsandmore