Pożary aut elektrycznych w Polsce. Mamy liczby

Politycy w końcu zauważyli problem gaszenia samochodów elektrycznych. Rozdmuchiwane przez media informacje o wielogodzinnych i trudnych do ugaszenia pożarach wzbudzają sensacje. Liczby jednak nie kłamią, a straż potwierdza: taka sytuacja "nie jest dla nas jakimś wielkim wyzwaniem".

To jeden z głośniejszych, ale i nielicznych pożarów tesli
To jeden z głośniejszych, ale i nielicznych pożarów tesli
Źródło zdjęć: © WP | OSP Boguszów
Mateusz Lubczański

– Mamy świadomość trudności występujących przy gaszeniu pojazdów z napędem elektrycznym niezależnie od marki – powiedział w połowie stycznia wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Wąsik odpowiadając na pytania posłów.

Statystyki pożarów pojazdów w 2022 roku
Statystyki pożarów pojazdów w 2022 roku© WP | Angelika Sętorek

Państwowa Straż Pożarna dysponuje nawet liczbami. W 2022 roku takich pożarów elektryków było dziesięć. Powtórzę jeszcze raz: dziesięć. W 2021 roku zanotowano cztery pożary. Dla porównania, w przypadku samochodów spalinowych (bez rozdzielania na "osobówki" i dostawcze) były to odpowiednio 8333 i 9273 pożary.

Dla lepszej perspektywy: w Polsce mamy około 30 tys. pojazdów czysto elektrycznych (BEV) i 20 mln pojazdów spalinowych. W przeliczeniu na 100 aut, prawdopodobieństwo pożaru dla elektryka i klasycznego pojazdu wynoszą odpowiednio: 0,03 i 0,04.

– Sam temat pożarów elektryków nie jest dla nas jakimś wielkim wyzwaniem, czasami gaszenie "tradycyjnego" auta może przysporzyć więcej problemów – powiedział Autokult.pl rzecznik prasowy komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej bryg. Karol Kierzkowski. – Pożary samochodów elektrycznych w Polsce to, jak na razie, pojedyncze przypadki, ale jak każda nowość wzbudzają emocje – dodał.

Przedstawiciele Renault twierdzą, ze konstrukcja ich baterii uniemożliwia wystąpienie samozapłonu i takiego przypadku nigdy nie odnotowali (a model Zoe produkują już od ponad 10 lat). Do pożaru może dojść przez uszkodzenie mechaniczne, np. wypadek, ale próby DEKRY na różnych modelach nie doprowadziły do niebezpiecznej sytuacji.

Najdłuższa akcja pożarnicza samochodu elektrycznego w Polsce trwała dziewięć godzin. Czynnikiem palącym się jest lit, a właściwie jego postać gazowa. Środkiem gaśniczym jest woda, ale konstrukcja akumulatorów – bardzo szczelna – nie pozwala przenikać do źródła ognia. Gaszenie ogranicza się więc do chłodzenia, co wymaga ogromnych ilości cieczy. Stąd też stosuje się kontenery, w których umieszcza się auto.

- Obecnie Państwowa Straż Pożarna dysponuje dwoma kontenerami, znajdują się na wyposażeniu Komend Miejskich PSP w Krakowie i Warszawie – informuje Łukasz Sienicki na portalu remiza.com.pl.

Oprócz kontenerów testowane są też płachty gaśnicze. Zajmuje się tym Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie.

– Jeżeli testy zakończą się pozytywnie i będzie to rozwiązanie atestowane, będziemy szybko działali, żeby było powszechne we wszystkich jednostkach – powiedział wiceminister Maciej Wąsik. – Jest to tania technologia. Jedna płachta kosztuje nieco ponad 10 tysięcy złotych – dodał.

Minister przyznał przy tym, że zdaje sobie sprawę, iż liczba pożarów samochodów elektrycznych będzie rosła, być może nawet skokowo.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.