Policja z Elbląga będzie "suszyła" hulajnogi. Można zapłacić do 5000 zł

Elbląska policja będzie walczyła ze zbyt szybko jeżdżącymi... użytkownikami hulajnóg. Problem przekraczania prędkości takimi pojazdami na chodnikach od dawna istnieje w wielu miastach, ale to pierwsza oficjalna zapowiedź wykorzystania policyjnych mierników w takim celu.

Za szaleństwa na hulajnodze można zapłacić nawet 5000 złZa szaleństwa na hulajnodze można zapłacić nawet 5000 zł
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Skryci za zaroślami i polujący na zbliżające się długą prostą samochody – tak stereotypowo postrzega się policjantów drogówki. Ci z Elbląga swoimi działaniami z pewnością nie wpiszą się w ten schemat. Laserowe mierniki prędkości skierują bowiem na użytkowników elektrycznych hulajnóg. Od 20 maja 2021 r. obowiązują przepisy, które uregulowały status prawny tych pojazdów i określiły, z jaką prędkością powinno się nimi jeździć.

Zgodnie z prawem maksymalna prędkość, z jaką można jechać elektryczna hulajnogą, wynosi 20 km/h. Tak szybko można jednak jeździć tylko po drogach lub pasach dla rowerów. A co jeśli jedziemy chodnikiem? Wówczas, jak mówi prawo, należy ustępować pierwszeństwa pieszym. Trzeba również jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Z tym w praktyce często jest problem i stąd akcja elbląskiej policji.

"Prędkość zbliżona do prędkości pieszego jest prędkością umowną, jest to między 4 a 6 kilometrów na godzinę. Jeżeli ktoś znacząco przekroczy tą prędkość i spowoduje zagrożenie dla pieszych lub innych kierowców, musi liczyć się z mandatem w wysokości od 20 do 5000 złotych", czytamy w komunikacie mundurowych z Elbląga.

Policjanci będą też sprawdzać, czy osoba jadąca elektryczną hulajnogą w ogóle ma do tego prawo. Zgodnie z przepisami takimi pojazdami bez żadnych ograniczeń mogą jeździć osoby dorosłe. Niepełnoletni muszą mieć kartę rowerową albo prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci poniżej 10. roku życia mogą korzystać z elektrycznych hulajnóg tylko w strefie zamieszkania i pod nadzorem osoby dorosłej.

Wbrew temu, co na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, akcja elbląskich policjantów nie jest taka bezzasadna. Od początku roku elbląscy funkcjonariusze odnotowali 3 wypadki i 2 kolizje z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. W tych zdarzeniach były osoby ranne. To, jak niebezpiecznym pojazdem jest elektryczna hulajnoga, pokazują również zagraniczne opracowania. Badania przeprowadzone w Finlandii pokazały, że w przeliczeniu na liczbę przejazdów używanie elektrycznych hulajnóg kończy się wypadkiem dla większej liczby osób niż jazda motocyklem.

Wybrane dla Ciebie
Będą zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy czekają od lat
Będą zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy czekają od lat
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Oto nowe marzenie piłkarzy. Jest potężny Bentley Continental GT Supersports
Oto nowe marzenie piłkarzy. Jest potężny Bentley Continental GT Supersports
Celują w starsze auta. 15 listopada kolejny dzień akcji
Celują w starsze auta. 15 listopada kolejny dzień akcji
"Kary na pokaz". Ekspert o planowanych zmianach w przepisach
"Kary na pokaz". Ekspert o planowanych zmianach w przepisach
12 tys. zł i 80 punktów karnych. Spotkał policjantkę po służbie
12 tys. zł i 80 punktów karnych. Spotkał policjantkę po służbie
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
SUV od McLarena coraz bliżej, ale chwilę jeszcze na niego poczekamy
SUV od McLarena coraz bliżej, ale chwilę jeszcze na niego poczekamy
W weekend zmiana paliwa. Lepiej poczekaj z tankowaniem
W weekend zmiana paliwa. Lepiej poczekaj z tankowaniem
Tylko dwa modele. Ulubiona marka Polaków obniżyła ceny
Tylko dwa modele. Ulubiona marka Polaków obniżyła ceny
Audi odsłania swój bolid Formuły 1. Nazywa się R26 Concept i wygląda świetnie
Audi odsłania swój bolid Formuły 1. Nazywa się R26 Concept i wygląda świetnie
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Coupé - nazwa mówi wszystko
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Coupé - nazwa mówi wszystko