Podsumowanie testów F1 na torze Jerez
W dniach od 5 do 8 lutego, czyli od wtorku do piątku na torze Circuito Permanente de Jerez odbywały się pierwsze tegoroczne testy bolidów Formuły 1 na sezon 2013. Czy setki okrążeń treningowych dają jakikolwiek obraz stawki?
08.02.2013 | aktual.: 18.04.2023 13:24
5 lutego - testy w Jerez
W dniach od 5 do 8 lutego, czyli od wtorku do piątku na torze Circuito Permanente de Jerez odbywały się pierwsze tegoroczne testy bolidów Formuły 1 na sezon 2013. Czy setki okrążeń treningowych dają jakikolwiek obraz stawki?
Wtorek, 5 lutego był pierwszym dniem, w którym kierowcy Formuły 1 zasiedli w bolidach na sezon 2013. W Jerez pojawili się przedstawiciele wszystkich zespołów i tylko ekipa Franka Williamsa jeździła zeszłoroczną konstrukcją, bowiem prace nad następcą FW34 nadal trwają.
Sporo pecha miał Jenson Button, który już po 3 okrążeniach na torze musiał wrócić do boksów z powodu awarii pompy paliwa. Na szczęście usterkę udało się usunąć i to Brytyjczyk popisał się najlepszym czasem dnia pokonując okrążenie toru Jerez w czasie 1:18.861.
Pecha miał także Nico Rosberg. Niemiec pokonał zaledwie 11 okrążeń, po czym jego auto stanęło w płomieniach. Na szczęście nic nikomu się nie stało. Najbardziej pracowitym kierowcą we wtorek był Paul di Resta, który pokonał 89 kółek za kierownicą nowego bolidu Force India.
Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas | Okrążenia |
1 | Jenson Button | McLaren | 1:18.861 | 37 |
2 | Mark Webber | Red Bull | 1:19.709 | 73 |
3 | Romain Grosjean | Lotus | 1:19.796 | 54 |
4 | Paul di Resta | Force India | 1:20.343 | 89 |
5 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:20.401 | 70 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20.536 | 64 |
7 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1:20.699 | 79 |
8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:20.846 | 11 |
9 | Pastor Maldonado | Williams | 1:20.864 | 84 |
10 | Giedo van der Garde | Caterham | 1:21.915 | 64 |
11 | Max Chilton | Marussia | 1:24.176 | 29 |
6 lutego - testy w Jerez
Środa, drugi dzień testów w Jerez był chyba najbardziej nagłaśniany przez media. To za sprawą wypadku Lewisa Hamiltona, do którego doszło z powodu awarii hamulców w bolidzie Mercedesa. Oczywiście kierowcy nic się nie stało, jednak mistrz świata pokonał tego dnia tylko 15 testowych okrążeń, przez co Mercedes stracił już dwa dni.
Najwięcej kółek przejechał w środę Mark Webber. Kierowca Red Bulla uplasował się w tabeli na 4. miejscu łącznie pokonując 101 okrążeń. Wprawdzie Felipe Massa uplasował się 2 miejsca w tabeli poniżej Australijczyka, jednak po jazdach chwalił Ferrari F138 twierdząc, że na tym etapie bolid ten jest lepszy od zeszłorocznej konstrukcji.
Najszybszy w środę był Romain Grosjean. Francuz swoje najszybsze okrążenie toru Jerez pokonał w czasie 1:18.218, jednak w jego bolidzie założone były wówczas opony wykonane z miękkiej mieszanki.
Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas | Okrążenia |
1 | Romain Grosjean | Lotus | 1:18.218 | 95 |
2 | Paul di Resta | Force India | 1:19.003 | 95 |
3 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:19.134 | 83 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 1:19.338 | 101 |
5 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1:19.502 | 99 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:19.519 | 15 |
7 | Sergio Perez | McLaren | 1:19.572 | 81 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 1:19.914 | 78 |
9 | Passtor Maldonado | Williams | 1:20.693 | 71 |
10 | James Rossiter | Force India | 1:21.273 | 19 |
11 | Giedo van der Garde | Caterham | 1:21.311 | 88 |
12 | Luiz Razia | Marussia | 1:23.537 | 31 |
7 lutego - testy w Jerez
Czwartek był bardzo optymistycznym dniem dla czołowych ekip. Na szczycie tabeli znalazł się Felipe Massa, który pokonał łącznie 85 okrążeń, z których najszybsze przejechał w czasie 1:17.879 i jako jedyny kierowca podczas testów przełamując barierę 1 min 18 sek.
Mercedes wreszcie mógł sprawdzić W04, którym Nico Rosberg przejechał aż 148 okrążeń wskakując na drugie miejsce czwartkowej tabeli. Co ciekawe, Massa był o niemal sekundę szybszy od Rosberga. Za Niemcem uplasował się jego krajan, Sebastian Vettel, który po raz pierwszy zasiadł za kółkiem RB9. Sporo okrążeń przejechał także Esteban Gutierrez, następca Sergio Pereza w zespole Petera Saubera.
Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas | Okrążenia |
1 | Felipe Massa | Ferrari | 1:17.879 | 85 |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:18.766 | 148 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:19.052 | 102 |
4 | Kimi Raikkonen | Lotus | 1:19.200 | 40 |
5 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:19.247 | 85 |
6 | James Rossiter | Force India | 1:19.303 | 42 |
7 | Jenson Button | McLaren | 1:19.603 | 83 |
8 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:19.934 | 110 |
9 | Max Chilton | Marussia | 1:21.269 | 78 |
10 | Valtteri Bottas | Williams | 1:21.575 | 86 |
11 | Chales Pic | Caterham | 1:22.352 | 57 |
12 | Paul di Resta | Force India | 1:23.729 | 7 |
8 lutego - testy w Jerez
Ostatniego dnia testów w Jerez Mercedes ponownie zabrał się za odrabianie strat. Tym razem za kierownicą W04 zasiadł Lewis Hamilton, który pokonał aż 145 okrążeń na torze. Co ciekawe, niemal równie pracowity był Esteban Gutierrez. Nowy nabytek Saubera przejechał 142 kółka.
Najszybszy w piątek był Kimi Raikkonen. Finowi nie udało się jednak zejść poniżej bariery 1 min 18 sek, którą podczas tych testów pobił tylko Felipe Massa. Co ciekawe, bardzo blisko Kimiego był Jules Bianchi, który nadal nie może być pewny swojej posady w Force India w nadchodzącym sezonie.
Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas | Okrążenia |
1 | Kimi Raikkonen | Lotus | 1:18.148 | 83 |
2 | Jules Bianchi | Force India | 1:18.175 | 56 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:18.565 | 96 |
4 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:18.669 | 142 |
5 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:18.760 | 92 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:18.905 | 145 |
7 | Sergio Perez | McLaren | 1:18.944 | 98 |
8 | Valtteri Bottas | Williams | 1:19.851 | 92 |
9 | Pedro de la Rosa | Ferrari | 1:20.316 | 51 |
10 | Charles Pic | Caterham | 1:21.105 | 109 |
11 | Luiz Razia | Marussia | 1:21.226 | 82 |
12 | Paul di Resta | Force India | 1:23.435 | 49 |