Poczta Polska z elektrycznymi autami. Dostawcami m.in. Mercedes i Volkswagen

Dwaj importerzy niemieckich samochodów dostarczyli elektryczne samochody użytkowe do floty Poczty Polskiej na testy. Komunikaty w tej sprawie pojawiły się od importerów niemal jednocześnie.

Poczta Polska intensywnie testuje elektryczne dostawczaki
Poczta Polska intensywnie testuje elektryczne dostawczaki
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

15.02.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:48

14 lutego 2019 r. ruszyły trzymiesięczne testy samochodów użytkowych marek Mercedes-Benz i Volkswagen napędzanych prądem. Pocztowcy sprawdzą, na ile elektryczne dostawczaki spełniają ich oczekiwania związane z wykonywaniem codziennych zadań. Importerzy otrzymają informację zwrotną i będą mogli wdrożyć rozwiązania poprawiające komfort eksploatacji pojazdów oraz ich przydatność.

Pięć elektrycznych Mercedesów eVito

Mercedes eVito
Mercedes eVito© fot. mat. prasowe

Mercedes-Benz Vans Polska dostarczył we współpracy z Athlon Car Lease Polska pięć sztuk eVito z akumulatorem 41,4 kWh, który ma zapewnić zasięg ok. 150 km. Akumulator da się naładować w ciągu 6 godzin. Za napęd opowiada silnik elektryczny o mocy 114 KM i momencie obrotowym 300 Nm.

Są to samochody o długości 5140 mm, z maksymalną ładownością użytkową 1073 kg i maksymalną objętością przestrzeni ładunkowej 6,6 m3.

Elektryczne samochody będą jeździć w pięciu kluczowych punktach logistycznych Poczty Polskiej: Warszawie, Lublinie, Krakowie, Zabrzu i Komornikach. Koszty przeszkolenia kierowców w zakresie jazdy samochodami elektrycznymi pokryje Mercedes-Benz Polska.

Jeden e-Crafter dla siedmiu lokalizacji

Volkswagen e-Crafter
Volkswagen e-Crafter© fot. mat. prasowe

Marka Volkswagen Samochody Użytkowe podeszła do tematu nieco inaczej. Dostarczono bowiem jedno auto, również na 3-miesięczne testy, ale ma być ono sprawdzone przez kierowców w siedmiu lokalizacjach: w Warszawie, Poznaniu, Lublinie, Łodzi, Zabrzu, Krakowie i Pruszczu Gdańskim. Jest to model e-Crafter, którego w 2018 roku miał okazję przetestować dla nas Michał Zieliński.

Samochód jest znacznie większy od eVito – przestrzeń ładunkowa ma objętość 10,7 m3. Napędza go silnik 136-konny, generujący 290 Nm momentu, a energię czerpiący z akumulatora wystarczającego na ok. 173 km, choć jego pojemność to tylko 35 kWh. Naładowanie baterii powinno zająć 5 godzin i 20 min.

Volkswagen e-Crafter ma w Poczcie Polskiej pełnić funkcję pojazdu kurierskiego. Jego ładowność to 970 kg, co w zupełności powinno wystarczyć. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Volkswagena, średnie obciążenie auta kurierskiego to 875 kg, a średni dzienny przebieg w dostawach miejskich to do 100 km.

Mercedes i Volkswagen to nie wszystko

W komunikacie prasowym Poczty Polskiej można znaleźć informację o kilkudziesięciu autach planowanych do włączenia do ich floty.

We flocie Poczty Polskiej pojawiło się nawet auto Hitachi
We flocie Poczty Polskiej pojawiło się nawet auto Hitachi© fot. mat. prasowe

– Podjęliśmy decyzję o dołączeniu do naszej floty pierwszych kilkudziesięciu aut elektrycznych. Chcemy rozpisać przetarg na ich pozyskanie. To efekt ubiegłorocznych testów tego typu pojazdów w naszej firmie. Dzisiaj zaczynamy kolejny etap sprawdzania samochodów elektrycznych w codziennej pracy – tym razem o większej ładowności. Elektryczne auta będą przyjazne mieszkańcom miejscowości, w których problemem jest hałas drogowy i komunikacyjne zanieczyszczenie powietrza. Planujemy wymianę części floty na pojazdy elektryczne różnych kategorii – mówi Przemysław Sypniewski, Prezes Zarządu Poczty Polskiej.

Do volkswagenów i mercedesów, dołączył także Renault Master Z.E. oraz Maxus-Hitachi, który zdaniem przedstawicieli Hitachi Capital Polska jest pierwszym pojazdem dostawczym z napędem elektrycznym, jaki zaoferowano na polskim rynku.

Renault Master Z.E.
Renault Master Z.E.© fot. mat. prasowe
  • Maxus EV80 to pierwszy dostępny w Polsce samochód dostawczy z ładownością 950 kg i zasięgiem jazdy do 200 km – mówi dyrektor sprzedaży Karol Staniaszek.

Wiosną 2018 roku Poczta Polska przetestowała auta elektryczne i nieelektryczne o ładowności do 800 kg. W testach brało udział 15 pojazdów kilku producentów, wtym: Citroen Berlingo, Melex 381, 382 i 391, Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Zeppelin Goupil G4 i G5, a także Komel – konwertyk Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych. Teraz przyszła pora na wagę cięższą.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)