Oto najszybszy kompakt świata. Audi RS 3 pobiło rekord na torze Nurburgring

Imponujący czas 7:40,748 minuty to nowy rekord dla samochodów klasy kompaktowej na legendarnym torze Nurburgring Nordschleife. Audi RS 3 za sprawą 2,5-litrowego silnika o mocy 400 KM pokonało Północną Pętlę szybciej niż niejeden sportowy samochód.

Audi RS 3 na torze Nurburgring NordschleifeAudi RS 3 na torze Nurburgring Nordschleife
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Audi
Marcin Łobodziński

Czym różni się auto sportowe od szybkiego kompaktu? Wbrew pozorom nie chodzi o moc. To zupełnie inne konstrukcje. Choćby Audi RS 3 miało 500 czy 600 KM mocy, nadal nie byłoby samochodem sportowym, bo jest to wciąż – konstrukcyjnie – zwykły samochód rodzinny, nawet jeśli mocno zmodyfikowany.

Samochody sportowe z reguły projektowane są inaczej, z ukierunkowaniem na osiągi, nawet kosztem praktyczności. Piszę o tym nieprzypadkowo, bo ktoś mógłby zarzucić Audi, że pobicie pierwszej generacji Porsche 911 GT3 na torze Nurburgring to żaden wyczyn, wszak samochody dzieli 20 lat i RS3 ma 40 KM przewagi nad GT3. Jednak warto zaznaczyć, że 911 GT3 było projektowane jako czysto sportowy samochód, do jazdy wyłącznie torowej.

Skąd więc tak fenomenalny wynik i jednocześnie rekord RS 3? Na pewno chodzi o czystą moc, która na Nordschleife jest jednym z najistotniejszych składowych samochodu do osiągnięcia dobrego czasu. Przypomnę tylko, że napędzany na cztery koła kompakt rozwija setkę w 3,8 s.

Drugą kwestią jest sama nawierzchnia toru, która przez lata się zmieniała (czyt. poprawiała). To dlatego od kilku lat mamy wysyp nowych rekordów. Trzeci czynnik to opony, które rozwijają się wraz z samochodami i nie da się ich porównać do produktów sprzed lat.

Audi wspomina, że rekord pobito na semi-slickach Pirelli P Zero Trofeo R, czyli z homologacją drogową. Aby nie obciążyć takim ogumieniem nadmiernie układu hamulcowego, na przedniej osi zastosowano zestaw ceramiczny.

Kierowcą, który zapisał model RS 3 na tablicy rekordzistów w klasie kompakt, jest Frank Stippler. Jest to kierowca wyścigowy i doświadczalny Audi Sport. Pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony