Oto najszybszy kompakt świata. Audi RS 3 pobiło rekord na torze Nurburgring
Imponujący czas 7:40,748 minuty to nowy rekord dla samochodów klasy kompaktowej na legendarnym torze Nurburgring Nordschleife. Audi RS 3 za sprawą 2,5-litrowego silnika o mocy 400 KM pokonało Północną Pętlę szybciej niż niejeden sportowy samochód.
03.08.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:39
Czym różni się auto sportowe od szybkiego kompaktu? Wbrew pozorom nie chodzi o moc. To zupełnie inne konstrukcje. Choćby Audi RS 3 miało 500 czy 600 KM mocy, nadal nie byłoby samochodem sportowym, bo jest to wciąż – konstrukcyjnie – zwykły samochód rodzinny, nawet jeśli mocno zmodyfikowany.
Samochody sportowe z reguły projektowane są inaczej, z ukierunkowaniem na osiągi, nawet kosztem praktyczności. Piszę o tym nieprzypadkowo, bo ktoś mógłby zarzucić Audi, że pobicie pierwszej generacji Porsche 911 GT3 na torze Nurburgring to żaden wyczyn, wszak samochody dzieli 20 lat i RS3 ma 40 KM przewagi nad GT3. Jednak warto zaznaczyć, że 911 GT3 było projektowane jako czysto sportowy samochód, do jazdy wyłącznie torowej.
Skąd więc tak fenomenalny wynik i jednocześnie rekord RS 3? Na pewno chodzi o czystą moc, która na Nordschleife jest jednym z najistotniejszych składowych samochodu do osiągnięcia dobrego czasu. Przypomnę tylko, że napędzany na cztery koła kompakt rozwija setkę w 3,8 s.
Drugą kwestią jest sama nawierzchnia toru, która przez lata się zmieniała (czyt. poprawiała). To dlatego od kilku lat mamy wysyp nowych rekordów. Trzeci czynnik to opony, które rozwijają się wraz z samochodami i nie da się ich porównać do produktów sprzed lat.
Audi wspomina, że rekord pobito na semi-slickach Pirelli P Zero Trofeo R, czyli z homologacją drogową. Aby nie obciążyć takim ogumieniem nadmiernie układu hamulcowego, na przedniej osi zastosowano zestaw ceramiczny.
Kierowcą, który zapisał model RS 3 na tablicy rekordzistów w klasie kompakt, jest Frank Stippler. Jest to kierowca wyścigowy i doświadczalny Audi Sport. Pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy.