Oto najszybszy kompakt świata. Audi RS 3 pobiło rekord na torze Nurburgring

Imponujący czas 7:40,748 minuty to nowy rekord dla samochodów klasy kompaktowej na legendarnym torze Nurburgring Nordschleife. Audi RS 3 za sprawą 2,5-litrowego silnika o mocy 400 KM pokonało Północną Pętlę szybciej niż niejeden sportowy samochód.

Audi RS 3 na torze Nurburgring NordschleifeAudi RS 3 na torze Nurburgring Nordschleife
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Audi
Marcin Łobodziński

Czym różni się auto sportowe od szybkiego kompaktu? Wbrew pozorom nie chodzi o moc. To zupełnie inne konstrukcje. Choćby Audi RS 3 miało 500 czy 600 KM mocy, nadal nie byłoby samochodem sportowym, bo jest to wciąż – konstrukcyjnie – zwykły samochód rodzinny, nawet jeśli mocno zmodyfikowany.

Samochody sportowe z reguły projektowane są inaczej, z ukierunkowaniem na osiągi, nawet kosztem praktyczności. Piszę o tym nieprzypadkowo, bo ktoś mógłby zarzucić Audi, że pobicie pierwszej generacji Porsche 911 GT3 na torze Nurburgring to żaden wyczyn, wszak samochody dzieli 20 lat i RS3 ma 40 KM przewagi nad GT3. Jednak warto zaznaczyć, że 911 GT3 było projektowane jako czysto sportowy samochód, do jazdy wyłącznie torowej.

Skąd więc tak fenomenalny wynik i jednocześnie rekord RS 3? Na pewno chodzi o czystą moc, która na Nordschleife jest jednym z najistotniejszych składowych samochodu do osiągnięcia dobrego czasu. Przypomnę tylko, że napędzany na cztery koła kompakt rozwija setkę w 3,8 s.

Drugą kwestią jest sama nawierzchnia toru, która przez lata się zmieniała (czyt. poprawiała). To dlatego od kilku lat mamy wysyp nowych rekordów. Trzeci czynnik to opony, które rozwijają się wraz z samochodami i nie da się ich porównać do produktów sprzed lat.

Audi wspomina, że rekord pobito na semi-slickach Pirelli P Zero Trofeo R, czyli z homologacją drogową. Aby nie obciążyć takim ogumieniem nadmiernie układu hamulcowego, na przedniej osi zastosowano zestaw ceramiczny.

Kierowcą, który zapisał model RS 3 na tablicy rekordzistów w klasie kompakt, jest Frank Stippler. Jest to kierowca wyścigowy i doświadczalny Audi Sport. Pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥