Najlepszy produkcyjny samochód na tor? Nowe Porsche 911 GT3 bez tajemnic
Najlepszy produkcyjny samochód na tor - takimi słowami kierowca wyścigowy Jörg Bergmeister podsumował najnowszą odsłonę Porsche 911 GT3. Potwierdzenie jego słów stanowi rezultat wykręcony na Nürburgringu. Nowa generacja okazała się o ponad 17 s szybsza od poprzednika, przekraczając magiczną granicę 7 min.
Porsche rozpoczyna rok naprawdę mocnym uderzeniem. Nowe GT3 zapowiada się genialnie, bijąc na głowę nie tylko konkurencję, ale i poprzednią odsłonę, która przecież wciąż uchodzi za świetny samochód. Producent dołożył wszelkich starań, by zaznaczyć swoją dominację w segmencie osobowych wyścigówek z homologacją drogową. Fani "prawdziwej" motoryzacji mają powody do zadowolenia.
Będziemy go robić tak długo, jak to możliwe
Takich słów użyli przedstawiciele Porsche podczas oficjalnej konferencji prasowej poświęconej nowemu 911 GT3, w odniesieniu do zastosowanego silnika. To 4-litrowy, sześciocylindrowy boxer kręcący się do 9000 obr./min. Mimo braku doładowania jednostka ta generuje 510 KM mocy (o 10 KM więcej niż dotychczas) oraz 470 Nm maksymalnego momentu obrotowego (również o 10 Nm więcej).
Niemcy nie ukrywają, że największym wyzwaniem było sprostanie coraz ostrzejszym normom emisji spalin. Jakimś cudem jednak się udało i porządna, wolnossąca klasyka pozostała z nami na kilka kolejnych lat. Podobnie jak standardowa, 6-stopniowa skrzynia manualna, którą chętni mogą zastąpić opcjonalnym 7-biegowym automatem PDK.
Oczywiście osiągi są więcej niż dobre - pierwsza setka pojawia się na liczniku po 3,4 s, a osiągnięcie 200 km/h zajmuje 10,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 320 km/h, choć twórcy w sesji pytań i odpowiedzi nie ukrywali, że v-max nigdy nie był ich nadrzędnym celem. Woleli skupić się na torze i tym, jak auto pokonuje zakręty.
Lekko i zwinnie, ze wsparciem wyścigowych technologii
Nowe 911 GT3 jest pierwszym, drogowym autem Porsche wykorzystującym podwójne przednie wahacze. Rozwiązanie stosowane już z powodzeniem w 911 RSR zapewnia większą sztywność i zapobiega działaniu sił poprzecznych na amortyzatory, co przekłada się na bardziej precyzyjne prowadzenie.
Z tyłu z kolei znajdziemy system skrętnych kół, które przy niskich prędkościach obierają ten sam kierunek co przednie, zwiększając zwrotność, a przy wysokich odwrotny, stabilizując pojazd i dając kierowcy większe poczucie bezpieczeństwa.
Porsche zadbało też o większe hamulce - tarcze mają teraz 408 mm średnicy zamiast 380, lecz mimo to ważą mniej od dotychczasowych, co w połączeniu z kutymi, lekkimi felgami mocowanymi centralną śrubą przekłada się na spadek mas nieresorowanych. Chętni mogą zdecydować się też na opcjonalne opony Michelin Pilot Sport Cup 2 R. System chwilowego zwiększania prześwitu przedniej osi pozostaje natomiast standardem.
The new 911 GT3: Time is Precious
Praktycznie każdy element podporządkowano tu jak najniższej masie, dzięki czemu wersja z manualem waży tylko 1418 kg, a ze skrzynią PDK 1435 kg. Jest to zasługa zastosowania m.in. lżejszego akumulatora, cieńszych szyb z tworzywa czy lekkiego wydechu ze stali nierdzewnej. Dość szeroko zastosowano też włókno węglowe, z którego wykonano m.in. maskę i elementy aerodynamiczne.
Przede wszystkim aerodynamika
Aerodynamika odgrywa kluczową rolę podczas szybkiej jazdy. W najnowszym GT3 zapożyczono wiele elementów z 911 RSR, które zwyciężyło w LeMans. Sam tylny dyfuzor zapewnia 4-krotnie większy docisk niż w dotychczasowym wydaniu, ogólna wartość docisku dla całego pojazdu wzrosła aż o 50 proc., co z pewnością odczujemy na torze.
O wyścigowym charakterze świadczy również dostępność pakietu Clubsport, który będzie bezpłatną opcją dla poszukujących ekstremalnych emocji. W ramach zestawu dostaniemy pół-klatkę bezpieczeństwa, sześciopunktowe, szelkowe pasy, system ręcznego odcięcia zasilania i system gaśniczy.
Wszystko to nie oznacza jednak, że GT3 jest spartańską maszyną nienadającą się do codziennej eksploatacji. Na pokładzie znajdziecie zarówno klimatyzację, jak i rozbudowane multimedia - twórcy podkreślali, że to wciąż normalny samochód, który poza torem powinien zapewnić więcej niż minimum komfortu.
Polskie ceny nowego 911 GT3 startują z poziomu 865 tys. zł. Importer zapowiedział, że pierwsze egzemplarze trafią do klientów w maju 2021 r. Biorąc pod uwagę szereg zalet tej konstrukcji, chętnych z pewnością będzie sporo.