Ostatnia ewolucja – Importracing Lancer Evolution X GSR SST Stufe 3 (2009)
Jeszcze dwa lata temu nikt nie wyobrażał sobie, że Mitsubishi Lancer Evo może zniknąć z rynku. Teraz jest to już przesądzone, więc tunerzy korzystają, póki mogą, z możliwości przerabiania Lancera. Niemieckie Importracing już dwa lata temu zajęło się Evo X.
20.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:47
Lancer nie zniknie całkowicie z oferty japońskiej marki, ale charakter jego mocno się zmieni, więc trzeba cieszyć się tym, co mamy teraz. A obecne Mitsubishi Lancer Evo X GSR SST ma 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik z turbosprężarką, który ma moc 280 KM przy 6500 obr./min i moment obrotowy 422 Nm przy 3500 obr./min.
Przedstawiany samochód ma najwyższy z dostępnych w Importracing pakietów silnikowych o nazwie Stufe 3. W jego ramach firma zmienia moduł zarządzający jednostką napędową, wstawia zawór blow off produkcji Blitz, instaluje sportowy układ wydechowy firmy Milltek ze 100-celowymi tłumikami i montuje filtry powietrza K&N. Efektem jest 100-konny wzrost mocy. Z kolei maksymalny moment obrotowy podnosi się do aż 530 Nm.
Do tego wymieniane są komponenty zawieszenia. W miejscu seryjnych pojawia się pakiet Variant 3, czyli w pełni regulowane zawieszenie przygotowane przez KW.
Uzupełnieniem zmian są 18-calowe felgi o szerokości 9,5” (białe). Jedna sztuka kosztuje 440 euro. Przeniesieniem napędu na asfalt zajmują się opony Michelin 265/35 R 18.
Kompletny tuning kosztuje 8700 euro. W zamian właściciel dostaje samochód, który do 100 km/h przyspiesza w 4,50 s i który potrzebuje 16,30 s na sprint do 200 km/h. Prędkość maksymalna to 269 km/h.
Dziennikarze AB Sportscars porównali Lancera Importracing z takimi samymi wozami przygotowanymi przez De Fries i Gassnera. Okazało się, że mimo iż te dwa ostatnie były odrobinę mocniejsze niż dzisiejszy bohater, to przegrały na każdym froncie z produktem Importracing.
Nie dość, że słabiej (i to znacząco) przyspieszały do 100 i 200 km/h, to jeszcze były wolniejsze na torze Sachsenring. Importracing Lancer okrążenie pokonał w 1:41,09 min, natomiast drugi w porównaniu De Fries był prawie o 2 sekundy wolniejszy.
Porównujący uznali, że tak dobre wyniki opisywanego Mitsubishi wynikają z bardzo dobrego balansu między mocą silnika a możliwościami podwozia samochodu.
Dane techniczne
- Typ: R4, 4B11 MIVEC
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1998 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 380 KM przy 7200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 190,19 KM/l (seryjny – 140,14 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 530 Nm przy 4300 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Koła przednie: 9,5 x 18”
- Koła tylne: 9,5 x 18”
- Opony przednie: 265/35 R 18 Michelin
- Opony tylne: 265/35 R 18 Michelin
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1596 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,20 kg/KM (seryjny – 5,70 kg/KM)
- Długość: 4505 mm
- Szerokość: 1810 mm
- Wysokość: 1430 mm
- Rozstaw osi: 2650 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,80 s
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
- Przyspieszenie 0-130 km/h: 6,80 s
- Przyspieszenie 0-160 km/h: 10,00 s
- Przyspieszenie 0-180 km/h: 12,90 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 16,30 s
- Przyspieszenie 60-100 km/h: 2,10 s
- Przyspieszenie 80-120 km/h: 2,60 s
- Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 12,72 s
- Prędkość maksymalna: 269 km/h
- Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:41,09 min
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 34,7 m
- Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 35,5 m
Koszty:
- Tuning silnika (bez „wydechu”): 1300 euro
- Układ wydechowy: 1300 euro:
- Zawieszenie KW: 3200 euro
- Komplet kół: 2900 euro
RAZEM: max.: 8700 euro[block position="inside"]7907[/block]
Źródło: Importracing