Opel Astra H najczęściej serwisowanym autem w Polsce. Media i internauci nie rozumieją, co to znaczy
Nieprawdziwe tytuły, niezrozumienie podstawowych pojęć i hejt w komentarzach. Oto efekt opublikowania przez firmę Autodata raportu najczęściej serwisowanych samochodów w Polsce.
08.01.2019 | aktual.: 28.03.2023 12:12
"Najczęściej naprawiane samochody w 2018 roku - tego nie kupuj, bo nie wyjdziesz od mechanika!" oraz "Niemiecka (nie)zawodność. Które samochody naprawialiśmy najczęściej w 2017?" to tylko najbardziej "soczyste" tytuły publikacji, które w treści zawierają dane z raportów przygotowywanych co roku przez brytyjską firmę Autodata, dostarczającą mechanikom informacje techniczne na temat samochodów, które trafiają do warsztatów. Raport 2018 jest oparty o dane z ponad 89 tys. warsztatów, a jego tytuł to: "Najczęściej serwisowany pojazd w 2018 roku. Informacje techniczne dla wtórnego rynku motoryzacyjnego".
Naprawa i serwis to nie to samo
Raport powstaje na podstawie danych pobieranych przez mechaników w warsztatach. Liczba pobranych danych na temat jednego konkretnego modelu przekłada się na wynik w rankingu. Nie ma to nic wspólnego bezpośrednio z awaryjnością, choć pośrednio można ten raport rozumieć również tak: "auta, które najczęściej trafiają do warsztatu". Z jakiego powodu, to już inna historia.
Nie oznacza to bowiem wprost, że są to najbardziej awaryjne samochody. Najważniejszym czynnikiem jest skala, bo do warsztatów trafiają przede wszystkim modele najpopularniejsze w danym kraju. W Niemczech niemieckie, we Francji francuskie, a we Włoszech włoskie. W przypadku Polski w czołowej dziesiątce rankingu są głównie auta z czołowej dziesiątki tych, które widzimy na naszych drogach, czyli niemieckie.
Ważne jest również to, że naprawa i serwis samochodu nie zawsze oznacza to samo. Naprawa to usunięcie usterki. Serwis natomiast obejmuje czynności, które wykonuje się okresowo, jak np. wymiana oleju czy filtrów, choć przy okazji można wykonywać drobne naprawy. Czy fakt, że auto jest często serwisowane oznacza, że ciągle się psuje?
Nie. Można nawet odwrócić stwierdzenie i powiedzieć, że modele z rankingu, to te najbardziej zadbane, choć i to byłoby mocnym nadużyciem. Faktem jest, że raport zawiera zarówno samochody naprawiane, jak i serwisowane.
Co wynika z raportu Autodaty?
Pomijając inne kraje, ponieważ raport obejmuje ich aż dwadzieścia, jasno z niego wynika, że najczęściej serwisowanym modelem samochodu w Polsce jest Opel Astra H (trzecia generacja). Poniekąd samochód, który dość często miewa drobne usterki. Drugie miejsce zajmuje Audi A4 B6 i B7, a trzecie Volkswagen Passat B6. Poniżej czołowa dziesiątka:
Jest także oddzielny ranking dla pojazdów dostawczych, gdzie prym wiedzie Fiat Ducato oraz dla motocykli, gdzie liderem jest BMW R1200 RT. Jeśli zagłębić się bardziej, znajdzie się tam również podział na rodzaj paliwa.
Wśród benzyniaków i aut osobowych najpopularniejsze są Opel Astra H, Škoda Fabia I, Audi A4 B6/B7 czy Opel Astra G. Natomiast wśród diesli numerem jeden jest Volkswagen Passat B6 przed Fordem Mondeo III oraz Audi A4 B6/B7. W przypadku aut hybrydowych do Autodaty trafiają najczęściej zapytania odnośnie Peugeota 508, Lexusa RX, Toyoty Auris oraz Toyoty Prius. Natomiast w kategorii elektryków liderem jest BMW i3 przed Nissanem Leafem.
Co nam daje raport Automaty?
Jako konsumentom, użytkownikom aut czy potencjalnym kupującym niewiele, by nie powiedzieć zupełnie nic. Jest przygotowany zbyt ogólnie. To przede wszystkim informacja dla warsztatów. Serwis samochodowy może dzięki temu dowiedzieć się, że warto mieć w swoich szeregach fachowca od opli.
My jako użytkownicy samochodów możemy tylko wyciągać bardziej lub mniej prawdziwe wnioski. Problem w tym, że internauci, którzy trafiają na opis tego raportu, a zwłaszcza gdy serwisy internetowe podają nieprawdziwe tytuły, takie jak przykłady na początku, szybko wyciągają wnioski dalekie od prawdy, po części sugerowane przez media. Dlatego nie ma się co dziwić, że w komentarzach padają stwierdzenia typu:
- \Ja już dawno o tym wiedziałem, żeby niemców unikać. Japońskie nie przysparzają tyle problemów, stwierdzam po użytkowaniu aurisa przez 5 lat.
- \Zupełnie bez zmian - unikać niemieckich pojazdów low end jak VW, Audi.
- \No i gdzie włoskie i francuskie? Niemieckie są przereklamowane.
- \Gratuluję wywalania pieniędzy na wyeksploatowane, ale 'śliczne' auta i autka :) z listy powyżej. Nie ważne jaki jest poziom awaryjności, ważne, że będę miał auto co fajnie wygląda.
Widać też, że wielu czytelników szybko łączy fakty i doskonale rozumie, że ranking ten jest poniekąd odzwierciedleniem rynku samochodów zarejestrowanych w Polsce. Warto różnego rodzaju rankingi i raporty po pierwsze dobrze rozumieć, a po drugie właściwie interpretować ich wyniki. To, że zadaniem mediów jest je odpowiednio przedstawić, to już inna bajka, a pominę już kwestię częstego braku weryfikacji merytorycznej.