Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - test, opinie, spalanie, cena
Auta z segmentu C należą do najczęściej wybieranych przez Europejczyków, z tego też powodu konkurencja między producentami jest ogromna. Stanowią one duży udział w całkowitym wolumenie sprzedaży, więc z każdym nowym modelem wiązane są ogromne nadzieje. Opel Astra od lat znajduje się w czołówce peletonu kompaktów, a wraz z nową generacją ma szansę na jeszcze lepsze wyniki i bezpośrednią walkę o żółtą koszulkę lidera w tym wyścigu.
05.10.2015 | aktual.: 28.03.2023 15:56
Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - pierwsza jazda
Opel przy nowej Astrze podszedł do sprawy bardzo poważnie, skupiając się na oczekiwaniach dotychczasowych klientów i opiniach płynących z rynku, ale także w dużej mierze na planowanych innowacjach, które miały podnieść atrakcyjność auta w starciu z konkurencją. Efektem tych prac jest nowocześnie nakreślone auto z naprawdę dobrym układem jezdnym i technologiami raczej niespotykanymi dotychczas w kompaktach.
Astra K w najnowszej odsłonie wygląda naprawdę atrakcyjnie, a pod względem niektórych linii nadwozia wyraźnie nawiązuje do nowej Corsy. Ostre przetłoczenia zamykające przysadzistą sylwetkę to pomysł zapoczątkowany przy ustępującej generacji, który ewoluował w dobrym kierunku. Samochód prezentuje się nowocześnie i elegancko, a dzięki muskularnemu rozdmuchaniu jego tylnej części nie widać tego, że względem poprzednika jest po prostu mniejszy, i to sporo. Nadwozie jest krótsze o 50 mm, niższe o 25 mm, węższe o 5 mm, a rozstaw osi zmniejszono o 23 mm. W dobie ciągłego powiększania rozmiarów samochodów takie podejście można by śmiało nazwać płynięciem pod prąd.
Jednym z głównych powodów skurczenia się nowej Astry jest zmniejszenie wagi konstrukcji. Opel wziął sobie do serca notoryczne uwagi na temat otyłości swoich modeli i wpływu nadmiernych kilogramów na prowadzenie, osiągi oraz zużycie paliwa. Nowa Astra schudła więc o 120-200 kg zależnie od wersji, a poszczególne składniki tej diety cud przedstawiamy poniżej.
Zobacz także
Dzięki intensywnym pracom nad rozplanowaniem kabiny pasażerskiej odjęte centymetry nadwozia nie przełożyły się na mniejszą przestronność wnętrza. Mało tego, w nowej Astrze jest więcej miejsca nie tylko z przodu, ale również na tylnej kanapie gdzie komfortowo usiądzie nawet bardzo wysoka osoba. Nie ma mowy o ciasnocie ani w okolicy kolan, ani nad głową, a same zagłówki oparć można wyciągnąć niemal pod sufit dzięki czemu podpierają głowę tak, jak powinny nawet u najwyższych. Tylna kanapa jest naprawdę wygodna, ale pod tym względem prym wiodą jednak przednie fotele zaprojektowane na nowo wspólnie z niemieckim stowarzyszeniem ortopedycznym AGR. Maja nawet 18-kierunkową regulację elektryczną, podgrzewanie, wentylację i masaż po stronie kierowcy. Obecnie nie oferuje tego żaden inny kompakt, a cena startując od 1900 zł nie zabija.
Wnętrze nowej Astry to również efekt odpowiedzi na uwagi klientów. Kokpit pełen przycisków zastąpiono skromnym panelem wentylacji, a pozostałe funkcje przeniesiono w okolice ładnie wkomponowanego w deskę rozdzielczą ośmiocalowego wyświetlacza systemu multimedialnego IntelliLink. Wszystko wygląda naprawdę elegancko i jest proste w obsłudze. Sama jakość wykończenia kabiny jak na segment C jest bardzo dobra, praktycznie ciężko mieć do niej jakieś poważniejsze zastrzeżenia. Opel wraz z nowym modelem zrobił pod tym względem ogromny krok do przodu. Tak naprawdę jedynym słabszym punktem wnętrza jest niezbyt duży bagażnik, który z wynikiem 370 l plasuje się bliżej końca, niż początku stawki, jednak gdzieś trzeba było odjąć, żeby gdzieś można było dodać – oczywiście mowa o centymetrach i kilogramach.
Trzymając się wciąż tych drugich - Astra po kuracji odchudzającej świetnie jeździ, jest zadowalająco komfortowa, a podczas jazdy po górskich drogach wokół słowackich Tatr daje mnóstwo przyjemności precyzją i zadziwia pewnością prowadzenia. Nieco przekonstruowane zawieszenie z belką skrętna i drążkami Watta z tyłu sprawia, że tylne koła bez oznak nerwowości idą w ślad za przodem. Opony kurczowo trzymają się nawierzchni wpisując samochód w kolejne łuki z prędkościami, z jakimi zazwyczaj nie podróżuje się kompaktem po górskich zboczach. To po części również zasługa elektronicznego systemu wektorowania momentu obrotowego nazwanego przez Opla skrótem TVBB . Dzięki niemu nie ma też większych problemów z podsterownością, a sam układ kierowniczy jak na auto tej klasy również nieźle się broni dając kierowcy dokładnie tyle czucia, ile trzeba.
Podczas normalnej jazdy Astra zadziwia świetnym wyciszeniem, wysoką kulturą pracy wysokoprężnego silnika i niskim zużyciem paliwa, które bez większych starań zatrzymuje się poniżej wskazania 5 l/100 km. Moc 136 KM w trasie w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się i okazjonalnego wyprzedzania, samochód zbiera się od najniższych obrotów i nie słabnie nawet powyżej 140 km/h. Biegi ręcznej przekładni wchodzą pewnie, przyjemnie i z lekkim oporem tuż przed zagnieżdżeniem lewarka.
Na dłuższych dystansach docenia się też bogate wyposażenie, zwłaszcza w nocy gdy swój pokaz świetlny zaczynają diodowe reflektory IntelliLux zamknięte w 8 segmentach na lampę, które pięknie oświetlają drogę jasnym strumieniem światła i precyzyjnie wycinają wszystkie obiekty stałe oraz ruchome, którym mocny strumień mógłby przeszkadzać. Skuteczność ich działania jest nie mniejsza niż w drogich limuzynach, a dopłata w porównaniu do równolegle oferowanych bi-ksenonów naprawdę niewielka.
Innym niedrogim i ciekawym dodatkiem, który Opel oferuje jeszcze zanim będzie on wymagany homologacyjnie w nadchodzących latach jest OnStar (1950 zł dopłaty lub standard w wyższych wersjach). To system komunikacji między kierowcą, a biurem obsługi, które zdalnie pomoże w razie kradzieży, problemów z autem, dotarciem do celu czy nawet wezwie odpowiednie służby w razie wypadku podając koordynaty zdarzenia. Aby do takich zdarzeń na drodze nie dochodziło dbają również najnowsze systemy bezpieczeństwa - od asystenta martwego pola zaczynając, na samoczynnym utrzymywaniu auta w pasie ruchu kończąc. Nowa Astra ma naprawdę rozbudowaną listę wyposażenia, którego na próżno można szukać u konkurencji.
Ostatnie lata do dla Opla intensywny rozwój, co najlepiej widać po kolejnych modelach. Najnowsza Astra wydaje się samochodem naprawdę dopracowanym, niemal pod każdym względem. To z pewnością jeden z najlepszych kompaktów z jakimi miałem do czynienia i zdecydowanie najlepszy Opel w historii tej marki. Jeśli tak mają wyglądać kolejne konstrukcje z Rüsselsheim to aspiracje do segmentu premium nie skończą się tylko na reklamach TV. Dobra robota!
Plusy:
Atrakcyjna sylwetka
Przestronnosć wnętrza
Jakość wykończenia kabiny
Niespotykane w segmencie C opcje wyposażenia
Bardzo dobre prowadzenie
Kultura pracy silnika i świetne wyciszenie
Niskie zużycie paliwa
MINUSY:
Trochę zbyt mały bagażnik
Ogólna ocena samochodu:
[stars]9[/stars]
Zobacz także
Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi (2015) | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | 16V | |
Objętość skokowa: | 1598 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16,0 | |
Moc maksymalna: | 136 KM przy 3500-4000 rpm | |
Moment maksymalny: | 320 Nm przy 2000-2250 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 85 KM/l | |
Skrzynia biegów: | Manualna, 6-biegowa | |
Typ napędu: | FWD (na przednie koła) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna z drążkami Watta | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,05 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R17 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R17 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,285 | |
Masa własna: | 1275 kg | |
Ładowność: | 525 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 9,4 kg/KM | |
Długość: | 4370 mm | |
Szerokość: | 2042 mm z lusterkami | |
Wysokość: | 1485 mm | |
Rozstaw osi: | 2662 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1548/1565 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 48 l | |
Pojemność bagażnika: | 370-1210 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,6 s | |
Prędkość maksymalna: | 205 km/h | |
Zużycie paliwa (miejskie): | 4,5 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 3,5 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 3,9 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Emisja CO2: | 103 g/km | |
Test zderzeniowy EuroNCAP: | b.d. | |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | ponad 93 000 zł | |
Wersja silnikowa od: | 84 500 zł | |
Model od: | 59 900 zł |