Nie dopłaty, lecz opłaty dla stacji ładowania. Jest już cennik

Zwykle mechanizm dopłat jest prosty – jeśli coś się nie opłaca, to trzeba do tego dopłacać. I tak wygląda budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych, na które można dostać dofinansowanie od 2022 r. Ale też trzeba ponosić dodatkowe koszty.

Każdy operator poniesie dodatkowe koszty za stacjeKażdy operator poniesie dodatkowe koszty za stacje
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Marcin Łobodziński
SKOMENTUJ

Z dniem 21 kwietnia weszło w życie rozporządzenie ustalające wysokość opłat, jakie operatorzy stacji ładowania i dostawcy usług ładowania będą wnosić do Urzędu Dozoru Technicznego.

Teoretycznie niewiele, bo 10 zł miesięcznie od ładowarki i 50 zł miesięcznie od samej usługi. Niewielkie kwoty pomnożone przez większe liczby i nieokreślony czas dają jednak spore sumy. A jeśli już teraz trzeba za coś płacić, to prędzej czy później za to samo trzeba będzie płacić więcej.

Oczywiście opłaty te będą ponosić na samym końcu właściciele samochodów elektrycznych, tak "premiowanych" przez polski rząd. Serwis wysokienapiecie.pl zauważa dodatkowo, że "…rozliczanie tych kwot może być nawet droższe niż same opłaty, a urzędnicy nie rozumieją w ogóle zasad, na jakich działa ta branża, więc ściąganie części opłat może być niewykonalne".

Już teraz biznes związany z instalacją i eksploatacją stacji ładowania uważa się za nierentowny. Przykładem tego może być spółka PGE Nowa Energia, mająca budować sieć stacji ładowania, którą PGE postawiło w stan likwidacji.

Nowe opłaty mają finansować działanie rządowej Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Tymczasem Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych twierdzi, iż nie ma to żadnego uzasadnienia - zarówno wspomniana ewidencja, jak i płacenie za jej utrzymanie. Teoretycznie ewidencję przeznaczono dla kierowców, jako źródło informacji o punktach ładowania. Problem w tym, że prawie nikt z tego nie korzysta.

Marcin Łobodziński, dziennikarz Autokult.pl

Wybrane dla Ciebie

Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii