Najmocniejsze, najszybsze, największe na świecie [cz.2]

To co od zawsze wzbudza fascynacje w samochodach to jednostki napędowe. Największe, najmocniejsze i te, dzięki którym auta mogą pomknąć najszybciej. Przyjrzyjmy się światowym rekordzistom w tych dziedzinach.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Naj, naj, naj - Pojemność silnika

Od wielu lat trwa spór o to co jest najważniejszą częścią samochodu. Zdaniem wielu jest nią silnik, bo bez niego samochód nie mógłby pełnić swojej podstawowej funkcji, czyli poruszać się. Przyjrzyjmy się największym i najmocniejszym jednostkom napędowym oraz temu jakie efekty dają one w świecie rzeczywistym.

Pod uwagę bierzemy samochody osobowe oraz pick-upy, zarówno jeśli chodzi o auta seryjnej jak i limitowanej produkcji.

Największa współczesna jednostka napędowa - SRT Viper

Obecna generacja Vipera, która sprzedawana jest pod marką SRT, napędzana jest wolnossącym V10 o pojemności 8,4 l. Silnik ten produkuje 640 KM oraz 810 Nm momentu obrotowego, a całość trafia na tylną oś za pośrednictwem sześciostopniowej manualnej przekładni. Pierwsza setka w 3,2 s oraz prędkość maksymalna 330 km/h.

Największa jednostka napędowa - Pierce-Arrow Model 6-66 Racebout

Gdyby tego było mało, tak kolosalny motor był sześciocylindrowym rzędowym silnikiem, a co za tym idzie każdy z cylindrów miał nieco ponad 2 l pojemności, czyli tyle ile jednostki napędowe współczesnych aut segmentu D.

Największa jednostka napędowa na świecie - Fiat S76

Model o nazwie S76 był prawdziwym wariactwem, a warto zaznaczyć, że powstał on w 1911 roku. Pojemność jednostki napędowej 28,3 l. Moc? A czy ma to jakiekolwiek znaczenie?

Najmocniejszy wolnossący silnik benzynowy - LaFerrari

Naj, naj, naj - Moc

Jednostka V12 6,3 l w LaFerrari jest najmocniejszym wolnossącym silnikiem benzynowym na świecie. To dzięki mocy 800 KM. Mało tego, auto jest dodatkowo napędzane jednostką elektryczną i łączna moc 963 KM. Robi wrażenie.

Najmocniejszy turbodoładowany silnik benzynowy - SSC Ultimate Aero XT

Hiperauto napędzane centralnie umieszczoną jednostką V8 o pojemności 6,9 l wspomagane jest przez dwie turbosprężarki w układzie twin turbo. W efekcie auto generuje moc 1318 KM. Deklarowana prędkość maksymalna powyżej 440 km/h.

Najmocniejszy turbodiesel - Audi Q7

Najmocniejszy wolnossący silnik diesla - Ford F-250

Mowa o jednostce V12 TDI o pojemności 6,0 l. Dwie turbosprężarki zadbały o to żeby jednostka ta generowała moc 500 KM. Co więcej, moment obrotowy tej jednostki musiał zostać ograniczony do zaledwie 1000 Nm.

Największy moment obrotowy w wolnossącym silniku benzynowym - SRT Viper
Największy moment obrotowy w turbodoładowanym silniku benzynowym - Hennessey Venom GT
Największy moment obrotowy w turbodieslu - Ram Heavy Duty

Największy moment obrotowy w wolnossącym dieslu - Ford F-250

0-100 km/h - Ariel Atom 500

Naj, naj, naj - Przyspieszenie

Atom może pochwalić się rekordem, bowiem auto osiąga pierwszą setkę w 2,3 s. 500 KM oraz 550 kg masy robią swoje.

0-300 km/h - Hennessey Venom GT

W efekcie potwór o mocy nawet 1217 KM jest światowym rekordzistą jeśli chodzi o przyspieszenie od 0 do 300 km/h. Venom GT rozpędził się do tej zawrotnej prędkości w zaledwie 13,63 s.

0-161 km/h ; 0-200 km/h ; 0-400 km/h - Bugatti Veyron Super Sport

Naj, naj, naj - Prędkość maksymalna

Obraz

Tym co najbardziej zachwyca, podnieca i zdumiewa w samochodach jest prędkość maksymalna. W ciągu ostatniej dekady drogowym pojazdom udało się nie tylko przekroczyć barierę 400 km/h, ale także pokazać, że już za kilkanaście lat możliwe będzie wyprodukowanie drogowego auta osiągającego nawet 500 km/h.

Ten absurdalny wynik nie mógłby zostać osiągnięty, gdyby nie Bugatti Veyron. Koncernowi Volkswagena od samego początku chodziło o wskrzeszenie legendarnej marki tylko i wyłącznie po to żeby zrobić sporo zamieszania w Księgach Rekordów Guinnessa. Udało się. Wprawdzie były problemy związane z amerykańską konkurencją w postaci SSC Ultimate Aero, jednak wersja Super Sport ostatecznie przypieczętowała zwycięstwo.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów