Najbardziej niszowe auta nieznanych marek [cz.1]
Na rynku jest całkiem sporo aut, które tylko okazjonalnie pojawiają się w gazetach lub na internetowych portalach. Oto kilka z nich.
03.08.2012 | aktual.: 12.10.2022 16:54
Niszowe auta - Artega GT
Jednym z bardzo niszowych samochodów jest niemiecka Artega GT. Co prawda firma ma ostatnio dość spore problemy finansowe, ale póki co jeszcze jakoś funkcjonuje. Jedynym oferowanym przez markę autem jest GT.
Pod jego maską znajdziemy silnik VR6 pochodzący z Volkswagena Passata R36 o pojemności 3,6 l i mocy 300 KM. Dzięki bardzo lekkiej konstrukcji ważącej zaledwie 1100 kg sprint od zera do 100 km/h zajmuje modelowi GT zaledwie 4,4 s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona do 270 km/h. Całość dopełnia napęd na tył, który w połączeniu z takim motorem daje kierowcy ogromną dawkę emocji.
Niszowe auta - Leopard 6 Litre Roadster
Kolejne ciekawe niszowe auto to Leopard 6 Litre Roadster, jedyny polski samochód sportowy dostępny obecnie na rynku. Marka została założona w 1995 roku przez Zbysława Szwaja przy współpracy ze Szwedem Alfem Näslundem. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Szwecji, ale jedyny oferowany model produkowany jest w Mielcu.
Sercem Leoparda 6 Litre Roadster jest pochodzące z Chevroleta Corvette 6-litrowe V8 dysponujące mocą 405 KM i rozpędzające pojazd od 0 do 100 km/h w 4 s. Prędkość maksymalna tego klasycznego roadstera to 250 km/h. Jego stylizacja co prawda nie spodoba się wszystkim, ale za to auto ma swój niepowtarzalny klimat.
Niszowe auta - Zenvo ST1
W 2009 roku do tego zacnego grona dołączył samochód sportowy Zenvo ST1.
Źródłem napędu tego potwora jest silnik OHV V8 o pojemności 7,0 l wyposażony w turbosprężarkę i kompresor. Za sprawą gigantycznej pojemności i doładowania jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 1430 Nm i moc 1104 KM. Takie parametry pozwalają autu rozpędzić się do 375 km/h plasując go w czołówce najszybszych aut świata. Osiągnięcie 100 km/h to dla Zenvo ST1 kwestia 3 s.
Niszowe auta - Fornasari RR600
Słysząc o Fornasari RR600 tak naprawdę niewiele osób wie z czym ma do czynienia, dlatego warto wyjaśnić co to za auto. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się włoski 3-drzwiowy SUV o dość kontrowersyjnej stylizacji.
Pod jego maską pracuje 6-litrowy silnik z Chevroleta Corvette generujący moc 650 KM i rozpędzający auto do 270 km/h. Z pierwszą setką samochód potrafi uporać się w 3,8 s. Przyznacie, że to całkiem nieźle jak na SUV-a? Nawet BMW X6 M nie jest takie szybkie. Oprócz silnika do skonstruowania tego modelu wykorzystano wiele elementów z innych samochód, na przykład: przednie światła z Volkswagena Polo, tylną szybę z Audi A3 czy przednią szybę z Audi A8.
Niszowe auta - Mitsuoka Orochi
Jeśli jesteście fanami programu Top Gear i namiętnie śledzicie poczynania Clarksona, Maya i Hammonda to z pewnością skojarzycie Mitsuokę Orochi, którą testował niegdyś jeden z prowadzących. Samochód oferowany jest od 2006 roku, a jego wersja koncepcyjna zaprezentowana w 2001 roku została skonstruowana w oparciu o Hondę NSX. Pod maską odmiany produkcyjnej pracuje 3,3-litowe V6 o mocy 230 KM. Osiągi auta nie są nam niestety znane, ale wiemy, że jego produkcja została ograniczona do 400 sztuk.
Niszowe auta - Melkus RS 2000
Markę Melkus będą kojarzyć tylko Ci, którzy na poważnie interesują się motoryzacją państw socjalistycznych z lat 1945-1989. Melkus to marka, która funkcjonowała w NRD, w latach 1969-1979 oferowała model RS 1000 skonstruowany w oparciu o podzespoły Wartburga 353.
W 2009 roku postanowiono ją wskrzesić i wypuszczono na rynek nowy model kultywujący dawne tradycje - RS 2000. Źródłem mocy w nowoczesnym Melkusie może być jeden z turbodoładowanych motorów o pojemnościach 1,8 lub 2,0 l i mocy od 270 do ponad 300 KM. W tej słabszej wersji auto przyśpiesza od zera do 100 km/h w poniżej 5 s i rozpędza się do 250 km/h.
Niszowe auta - Veritas RS III
Zarówno marka Veritas, jak i Melkus pochodzą z Niemiec i obie powstały po II wojnie światowej. Jednak ta funkcjonowała w RFN, a Melkus w NRD. Na początku przy pomocy komponentów z BMW 328 tworzono pierwsze auta znane jako BMW-Veritas. Kolejne modele produkowane były w latach 50., niestety z czasem marka zniknęła z rynku.
W 2009 roku firma Vermot AG postanowiła wskrzesić markę prezentując światu ekscentrycznego 2-miejscowego roadstera bez dachu o surowej niemieckiej nazwie RS III. Nowa konstrukcja otrzymała 10-cylindrowy silnik 5,0 dysponujący mocą 600 KM, który pozwala autu rozpędzić się do 348 km/h połykając przy tym pierwszą setkę po 3,6 s. Produkcja tego unikatu została ograniczona do zaledwie 30 sztuk. To się nazywa prawdziwy unikat!
Niszowe auta - IFR Aspid
W 2008 roku podczas targów motoryzacyjnych w Londynie zadebiutowało auto, którego design garściami czerpie ze słynnego Lotusa 7. 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem generujący moc 405 KM, 2,8 s do 100 km/h oraz masa o wartości 700 kg, czynią z IFR Aspida piekielnie szybką wyścigówkę. Jak myślicie skąd pochodzi ta konstrukcja? Wielka Brytania? Włochy? USA? Nic podobnego, to samochód skonstruowany przez Hiszpanów.
Niszowe auta - Invicta S1
Fani brytyjskiej motoryzacji doskonale wiedzą, że nie kończy się ona na takich markach jak Jaguar, Aston Martin czy Lotus, ale na tamtejszym rynku jest jeszcze mnóstwo małych firm. Jedną z nich jest stworzona w latach 20. XX wieku Invicta produkująca auta do dnia dzisiejszego z kilkoma przerwami.
Najnowszym jej modelem jest zaprezentowane w 2002 roku S1, co ciekawe samochód składany jest ręcznie. Źródłem jego napędu może być jeden z dwóch silników o pojemnościach 4,6 i 5,0 l produkcji sportowego oddziału Forda SVT. Ten słabszy może mieć od 324 KM (S1-320) do 426 KM (S1-420). Invicta z tym pierwszym silnikiem osiąga setkę w 5,2 s (maksymalnie 274 km/h), S1-420 robi to w nieco poniżej 5 s (maksymalnie 290 km/h). Prawdziwym rodzynkiem na torcie jest jednak 5-litrowe V8 o mocy 608 KM. W tym przypadku prędkość maksymalna wynosi 322 km/h, a pierwsza setka pojawia się na zegarze już po 3,8 s.
Niszowe auta - Bristol Fighter
Do niszowych aut bez wątpienia należy również model Fighter brytyjskiej marki Bristol z ogromnymi tradycjami produkowany od 2004 bez żadnych zmian. Auto dostępne jest w 3 wersjach z tym samym silnikiem V10 o pojemności 8,0 l i mocy od 532 do 1026 KM w zależności od odmiany. Najmocniejsza z nich oznaczona literą „T” rozwija prędkość maksymalną rzędu 362 km/h, a pierwszą setkę osiąga w 3,5 s. Marka przeżywa obecnie kryzys i nie wiadomo jak potoczą się jej dalsze losy. Jeśli chce istnieć nadal musi w końcu skonstruować nowy model.