Używane Audi A3 8P - typowe awarie i problemy
Luksus kiedyś kojarzył się głównie z długimi wystawnymi limuzynami, które były bogato wyposażone i dysponowały dynamicznymi silnikami, ale niestety kosztowały krocie. Jednak z czasem marki produkujące auta klasy premium zaczęły szukać nowych nisz chcąc przyciągnąć do swoim salonów też nieco uboższych klientów, którzy marzą o ekskluzywnym małym samochodzie. Właśnie dla takich ludzi marka Audi stworzyła kompaktowy model A3.
10.09.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:43
Historia modelu
Rok po przeprowadzeniu drobnych modyfikacji w palecie silników zagościły motory 1,8 TFSI i 2,0 TDI. W tym samym czasie światło dzienne ujrzała usportowiona wersja S3. W 2007 Niemcy przedstawili światu A3 z otwieranym miękkim dachem, a rok później samochód przeszedł kolejny facelifting – dodano diody LED. W 2010 roku Audi zaprezentowało najmocniejszego hatchbacka w swojej historii oznaczonego magicznym symbolem RS3, w tym czasie A3 8P przeszło też trzeci już facelifting.
Silniki
- R4 1,4 TSI (125 KM)
- R4 1,6 (102 KM)
- R4 1,6 FSI (115 KM)
- R4 1,8 TFSI (160 KM)
- R4 2,0 FSI (150 KM)
- R4 2,0 TFSI (200 KM)
- R4 2,0 TFSI (265 KM) S3
- R5 2,5 TFSI (340 KM) RS3
- V6 3,2 (250 KM)
Diesle
- R4 1,6 TDI (90- 105 KM)
- R4 1,9 TDI (105 KM)
- R4 2,0 TDI (140- 170 KM)
Jeśli planujecie kupić kompaktowe Audi z silnikiem benzynowym to powinniście unikać motorów FSI i TFSI z pierwszych lat produkcji, gdzie zastosowano wtrysk bezpośredni, jednostki te miały problemy z gromadzącym się w komorze spalania nagarem. Taki stan rzeczy niekiedy potrafił doprowadzić nawet do pęknięcia głowicy.
Podatne na uszkodzenie w motorach FSI i TFSI są także wszelkiej maści czujniki np. czujnik spalania stukowego. Jeśli planujecie kupić diesla to powinniście uważać na 2,0-litrowy motor TDI, gdzie w wielu egzemplarzach z początku produkcji pękają głowice i dochodzi do awarii napędu pompy olejowej – problem powszechnie znany także w autach marki Seat, Volkswagen i Skoda. Często też pojawiają się tu usterki wtryskiwaczy, dwumasowego koła zamachowego czy turbosprężarek.
Awaryjność
Podczas przeglądów warto jest sprawdzać kondycję chłodnicy klimatyzacji, która ze względu na niefortunne położenie jest narażona na uszkodzenie. Użytkownicy Audi A3 narzekają na wycierającą się gumę, którą pokryto niektóre plastikowe elementy deski rozdzielczej.
Ponadto w niektórych egzemplarzach komputer pokładowy wyświetla fałszywy alarm w postaci komunikatu "service due", jednak najgorsze jest to, że nawet po jego wykasowaniu nie mamy gwarancji, że sytuacja ta się nie powtórzy.
Naszym zdaniem
Największymi atutami tego modelu są z kolei doskonałe zawieszenie, dzięki któremu auto rewelacyjnie się prowadzi oraz solidne zabezpieczenie antykorozyjne. Niestety wiele sprowadzonych z zachodu aut nosi już ślady rdzy, a to dlatego, że mają już za sobą poważne wypadki. Najtańsze egzemplarze Audi A3 8P kupimy za około 30 000 zł.