Test Mercedesa Klasy B 220 4MATIC. Minivan, z którym możesz porozmawiać
Mercedes stara się trafić do młodszego klienta, który dopiero zacznie swoją przygodę z marką. Przed tym większym problemem stanęły osoby odpowiedzialne za lifting jednego z najmniej młodzieżowych aut w historii motoryzacji - Mercedesa Klasy B. Efekt jest... zadowalający.
Mercedes Klasy B - test, opinia
Klasa B przejęła po części ideę, która przyświecała pierwszej Klasie A – podniesionego, większego pojazdu będącego minivanem, ale dalej ukierunkowanego na klienta szukającego auta klasy wyższej. Paradoksalnie Klasa B świetnie sprawdza się w roli taksówek (jedna z sieci wykupiła całkiem sporą flotę tego modelu), a segment w którym przyszło jej konkurować, kurczy się z dnia na dzień.
Naprawdę – wybór minivana jest coraz trudniejszy. Citroën przestał już produkować pięciodrzwiowego C4 Spacetourer (wcześniej Picasso), na rynku pozostało jeszcze BMW 2 Active Tourer (chyba największy konkurent Mercedesa Klasy B) oraz Volkswagen Golf Sportsvan (który ze sportem nic wspólnego nie ma). Rodziny przesiadają się do SUV-ów lub, jeśli są większe, do pełnoprawnych vanów.
Mercedes jednak nie postawił krzyżyka na Klasie B. W sumie trudno się dziwić, wszak sprzedał już 1,5 mln egzemplarzy tego auta. Wraz z tą generacją, wyznaczone zadanie było proste – auto trzeba odmłodzić. I to bardzo. Ma trafiać do ludzi młodych, aktywnych, ale już myślących o rodzinie, bądź mające małe dziecko. Łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić.
Nowa Klasa B ma teraz niżej poprowadzoną linię dachu, ma większy rozstaw osi niż poprzednik, tak jak i krótsze zwisy, co ma sprawić, że prezentuje się o wiele dynamiczniej i muskularnie. Muszę przyznać, że choć nie jest to najbardziej pociągające auto świata, to pod względem stylistyki udało się zrobić coś, co nie komunikuje wokół o swoim rodzinnym (w domyśle: usypiająco nudnym) przeznaczeniu.
Nie bez znaczenia jest tu pakiet AMG. Podejrzewam, że zapotrzebowanie rynkowe na mocnego minivana jest zerowe, ale kilku klientów na sportowo wyglądającego minivana się znajdzie. Pakiet AMG to przede wszystkim zmodyfikowane zderzaki, 19-calowe (!) felgi z oponami Pirelli P Zero (!!) o rozmiarze 225/40 i obniżone zawieszenie z układem wielowahaczowym z tyłu. Tak wyposażona Klasa B wygląda nieźle, a i zdarzyło się, że przednia dokładka była zagrożona spotkaniem z wysokim krawężnikiem. Nie o każdym minivanie można to powiedzieć.
Za mocny silnik
Ok, wygląd to jedno, a silniki pod maską – drugie. W tym wypadku mamy do czynienia z raczej ekstremalną konfiguracją dwulitrowego silnika o mocy 190 koni mechanicznych z napędem na 4 koła. Nawet duża rodzina nie będzie chyba potrzebowała tak mocnego silnika, a nawet jeśli, to na długie trasy lepiej sprawdzi się diesel. Optymalnym wyborem wydaje się być 163-konny silnik benzynowy. Sama jednostka w egzemplarzu na zdjęciach, choć posłusznie reaguje na pedał gazu, to brzmi wyjątkowo nieciekawie. Nie grzeszy też oszczędnością. W trasie spalanie utrzymuje się na poziomie 8,4 litra, ale już w mieście jest to litr więcej.
Wrażenia płynące z jazdy Klasą B z mocną jednostką napędową są spłycone przez układ kierowniczy. Oczywiście, przesyła "jakieś" informacje do kierowcy, ale jest on niezwykle syntetyczny. Tak, jakby przekładnia była wypełniona watą cukrową. Dzięki temu podróż jest relaksująca, ale pozbawiona większej radości. Klasa B ma sporo systemów bezpieczeństwa przeniesionych z Klasy S – sama zahamuje przed przeszkodą, nieźle radzi sobie jadąc z aktywnym tempomatem. Ale system ostrzegania o zmianie pasa to - lekko mówiąc - przesada.
Jeśli zaczniemy (czysto teoretycznie) uciekać poza wyznaczone pasy ruchu, drżenie kierownicy ma za zadanie przywrócić nas do porządku. Jeśli to nie zadziała, a auto wykryje możliwość kolizji, zaczyna gwałtownie hamować kołami tak, by skierować pojazd jak najdalej linii oddzielającej pasy. Problem jest jednak taki, że krzemowe mózgi są niezwykle wyczulone i często od razu przystępują do hamowania. Zdarzyło się, że takie zachowanie przestraszyło nie tylko mnie, ale też kierowców pojazdów w pobliżu. A do wyjechania na inny pas brakowało jeszcze sporo.
Nie tylko układ napędowy jest przeniesiony z Klasy A – podobnie jest z wnętrzem. To nowy układ MBUX, który opiera się na dwóch ekranach o rozmiarze 10,25 cala, teraz z lepszą jakością i kontrastem, przez co nie wyglądają jak budżetowe rozwiązania z poprzedniej generacji kabin. Do obsługi wykorzystujemy panele dotykowe na kierownicy. Tak, panele dotykowe, których dokładność pozostawia wiele do życzenia, a to i tak stwierdzenie bardzo delikatne. O wiele lepiej podyktować autu co chcemy zrobić.
Mercedes MBUX
No właśnie, bowiem Klasa B jest kolejnym Mercedesem z którym można porozmawiać. Wystarczy powiedzieć "Hej Mercedes", a z głośników popłynie damski głos asystenta. Reaguje już na całkiem sporo komend pokroju "prowadź do…", "zmień kolor oświetlenia", "czy będę dziś potrzebował parasola". Oczywiście, cyfrowa pani potrzebuje cały czas dostępu do sieci, jej głos nie ukrywa elektrycznego pochodzenia i zdarza się, że nie rozumie całkiem prostych komend. Ale bardzo polubiłem rozmowy z tą maszyną. Wszystko wskazuje na to, że rozwój asystentów głosowych będzie kolejnym elementem, z którym muszą uporać się producenci.
Ciekawostka – jeśli podepniecie do auta telefon przez USB-C i uruchomicie Android Auto, wówczas będziecie mogli korzystać też z usług asystenta Google. Dwóch niezależnych pomocników w jednym aucie? Co za czasy…
Główna różnica pomiędzy klasą A i B to nie tylko wyżej poprowadzony dach, ale i umieszczenie fotela, przez co kierowca siedzi 9 cm wyżej niż w klasycznym hatchbacku. Dzięki temu widoczność jest satysfakcjonująca. Satysfakcjonujący jest też dostęp do tylnej kanapy, gdy musicie poprzypinać dzieci w fotelikach. Tylna kanapa dzieli się w proporcji 40:20:40 i można ją przesuwać o 14 cm! To sprawia, że bagażnik ma od 455 do 705 litrów, ale nie jest to postęp w stosunku do poprzednika. Zapomnijcie też o trzecim rzędzie foteli. Takie gadżety pojawią się w modelu GLB, który ma być kanciastym SUV-em.
Mercedes Klasy B - ceny
Finalnie dochodzimy do kwestii ceny. Oczywiście jak to u Mercedesa, tanio nie jest. Klasa B Sports (jasne…) Tourer kosztuje 110 500 zł (miesięcznie od 1105 zł netto). By najlepiej uzmysłowić sobie jak dużo płacimy za markę, niech świadczy fakt, że w tej kwocie otrzymamy już w pełni wyposażonego Volkswagena Golfa Sportsvana z silnikiem o mocy 150 koni i automatyczną skrzynią biegów. W Mercedesie Klasa B będzie wyposażona w jednostkę 1.3 o mocy 109 koni i – co raczej oczywiste – nie będzie wyglądać tak dobrze.
Cena tej wersji – 220 z napędem na cztery koła – to 161 500 zł, i o ile jestem w stanie zrozumieć potrzebę mocnego silnika, tak już układ wybranie napędu na cztery koła – za 9500 zł -w takim aucie to dość rzadka konfiguracja. A to jeszcze nie koniec wydatków – linia AMG to 14 478 zł, oświetlenie LED-owe Multibeam to ponad 2 tysiące złotych, lepsze audio – 3 tys. zł.
Moja opinia o Mercedesie Klasy B
- System MBUX (obsługa głosowa)
- Wygląd z pakietem AMG
- Interesujące możliwości konfiguracji
- System MBUX (obsługa przez kierownicę)
- W klasie minivanów nie wyróżnia się specjalnymi asami dla rodziny
- Systemy bezpieczeństwa bywają aż zbyt czujne
- Wnętrze dalej wykończone tanim, czarnym plastikiem
Mercedes Klasy B (2019) - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | ||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Wzdłużnie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1991 cm³ | |
Moc maksymalna: | 190 KM przy 5500 - 6100 rpm | |
Moment maksymalny: | 300 Nm przy 1600 do 4000 rpm | |
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, automatyczna | |
Typ napędu: | Na cztery koła (4MATIC) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Średnica zawracania: | 11,0 | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/40 ZR19 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/40 ZR19 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Masa własna: | 1475 kg | |
Ładowność: | 620 kg | |
Długość: | 4419 mm | |
Szerokość: | Z lusterkami: 2020 mm Bez lusterek: 1796 mm | |
Wysokość: | 1562 mm | |
Rozstaw osi: | 2729 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1567/1547 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 51 l | |
Pojemność bagażnika: | 455-707 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 7,1 s | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,3 l/100 km | 9,6 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 7,3 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 8,8 l/100 km | 9,2 l/100 km |
Emisja CO2: | 189 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Cena egzemplarza testowego: | 190 tys. zł | |
Wersja silnikowa od: | 161 500 zł | |
Model od: | 110 500 zł |