Limity prędkości w Europie dla samochodów z przyczepami - tabela
Jaka jest prędkość dopuszczalna w krajach europejskich dla samochodów osobowych z przyczepą. Przejrzeliśmy przepisy i podajemy konkretne, sprawdzone informacje.
Słowem wstępu - znalezienie rzetelnych informacji na temat ograniczeń prędkości w krajach Europy dla pojazdów z przyczepami nie jest łatwe. We wszystkich zestawieniach, jakie można odnaleźć w internecie, są błędy, w tym również w broszurze ADAC czy na stronie komisji europejskiej, które i tak przygotowano z dużą starannością.
Weryfikowałem informacje docierając do tzw. kodeksów drogowych państw, co do których miałem wątpliwości. A mimo to prośba - jeśli uważacie, że gdzieś w tabeli jest błąd, dajcie znać w komentarzu z linkiem do źródła informacji (przepisów danego kraju).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Offroad Marcina: Defender czy Wrangler - który jest lepszą terenówką?
Limity prędkości dla samochodów z przyczepą w Europie
W poniższej tabeli zapisane są podstawowe limity prędkości dla dróg poza obszarem zabudowanym, wyrażone w km/h, dla aut osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. W nawiasach podane są alternatywne limity, a wyjaśnienia do nich znajdują się pod tabelą. Zalecam ich przeczytanie, bo są tam dodatkowe, ważne informacje. Polecam również przeczytanie artykułu do końca, dla lepszego zrozumienia przepisów.
Limity prędkości dla pojazdów z przyczepą w Europie poza obszarem zabudowanym | |||
---|---|---|---|
rodzaj drogi pozamiejskiej/państwo | drogi zwykłe | ekspresowe | autostrady |
Albania | 60 | 70 | 80 |
Andora | do 60/90 | - | - |
Armenia | do 90 | - | 90 |
Austria | 100 (70/80) | 100 (80) | 100 (80) |
Belgia | 70 lub 90 | 120 (90) | 120 (90) |
Białoruś | 70 | - | 90 |
Bośnia i Hercegowina | 80 | 80 | 80 |
Bułgaria | 70 | 80 (70) | 100 (90) |
Chorwacja | 80 | 80 | 90 |
Cypr | 80 | - | 80 |
Czarnogóra | 80 | 80 | - |
Czechy | 80 | 80 | 80 |
Dania | 80 (70) | 80 | 80 (100) |
Estonia | 90 | - | 90 |
Finlandia | 80 (60) | - | 80 (60) |
Francja | 80 (90) | 110 (90) | 130 (90) |
Grecja | 80 | 90 (80/85) | 100 (90/85/80) |
Gruzja | 80 (70) | - | 80 |
Hiszpania | 80 | 80 | 90 (80) |
Irlandia | 80 | 80 | 80 |
Islandia | 80 | - | - |
Lichtensztain | 80 | - | - |
Litwa | 90 (70) | 90 (70) | 90 |
Luxemburg | 75 | - | 90 |
Łotwa | 80 | 90 | 90 |
Macedonia | 80 | 80 | 80 |
Malta | 60 | - | - |
Mołdawia | 70 | 90 | 90 |
Niederlandy | 80 | 90 (80) | 90 (80) |
Niemcy | 80 | 80 | 80 (100) |
Norwegia | 80 | 80 | 80 |
Polska | 70 | 80 | 80 |
Portugalia | 70/80 | 80 | 100 |
Rosja | 70 | 70 | 90 |
Rumunia | 80/90 | 110 | 120 |
Serbia | 80 | 80 | 80 |
Słowacja | 90 | 90 | 90 |
Słowenia | 90 (80) | 100 (80) | 100 (80) |
Szwajcaria | 80 | 80 (100) | 80 (100) |
Szwecja | 80 (40) | - | 80 (40) |
Turcja | 80 | 100 | 110 |
Ukraina | 80 | 80 | 80 |
Węgry | 70 | 70 | 80 |
Wielka Brytania | 80 | 96 | 96 |
Włochy | 70 | 80 | 80 |
Objaśnienia do tabeli:
- Andora - poza obszarem zabudowanym prędkość zgodna ze znakami i kategorią dróg dla aut bez przyczepy. Na niektórych drogach obowiązuje limit 60 km/h (np. drogi górskie, niższej rangi).
- Armenia – poza obszarem zabudowanym prędkość zgodna ze znakami i kategorią dróg dla aut bez przyczepy. Na autostradzie limit to 90 km/h.
- Austria - prędkość 100 km/h poza drogami szybkiego ruchu tylko dla przyczep o DMC do 750 kg, ale 80 km/h dla przyczepy o DMC powyżej 750 kg i zespołu do 3,5 t. Jeśli zespół przekracza 3,5 t obowiązuje limit 80 km/h na drogach szybkiego ruchu oraz 70 na pozostałych.
- Belgia – poza obszarem zabudowanym region Flamandzki 70 km/h, Walonia 90 km/h. Na autostradzie limit 90 km/h dla zespołu DMC powyżej 3,5 t.
- Bułgaria - prędkości dla przyczep o DMC do 750 kg; w nawiasach dla przyczep DMC powyżej 750 kg
- Dania - prędkość dla przyczep o DMC do 750 kg 80 km/h, a powyżej 750 kg 70 km/h. Na autostradach prędkość 100 km/h tylko dla przyczep ze specjalnym duńskim atestem.
- Finlandia – nie ma podziału na drogi ekspresowe i autostrady ani odrębnych limitów prędkości dla pojazdów z przyczepami. Limit obniżony do 60 km/h dla zespołu z przyczepą o DMC powyżej 750 kg, która nie ma hamulca albo jest nieresorowana. Z naszego punktu widzenia jest to zapis wyłącznie formalny, gdyż takich przyczep się nie produkuje.
- Francja – poza obszarem zabudowanym limit wynosi 80 km/h, ale na drogach z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku jest podniesiony do 90 km/h znakami drogowymi i dotyczy również przyczep. Na drogach dwujezdniowych (jak na naszych ekspresowych) limit 110 km/h tylko dla zespołu o DMC do 3,5 t, a na autostradach do 130 km/h. Na obu tych typach dróg limit jest zmniejszony do 90 km/h dla zespołu powyżej 3,5 t. Inne są też limity prędkości dla kierowców z prawem jazdy do 3 lat oraz w deszczu (odpowiednio 70, 100 i 110 km/h)
- Grecja – obniżone limity prędkości (w nawiasach) dla samochodów osobowych z przyczepą inną niż lekka. Inne limity prędkości dla pojazdów z homologacją ciężarową N1 do 3,5 t - na autostradach i ekspresówkach 85 km/h z przyczepą lekką i 80 km/h z inną przyczepą.
- Gruzja - obniżony limit prędkości do 70 km/h dla zespołu pojazdów o DMC powyżej 3,5 t.
- Hiszpania – na autostradach w obszarze zabudowanym (np. obwodnice) limit prędkości obniżony do 80 km/h.
- Litwa – dopuszczalna prędkość obniżona do 70 km/h dla zespołu o DMC powyżej 3,5 t.
- Niderlandy - dopuszczalna prędkość obniżona do 80 km/h dla zespołu o DMC powyżej 3,5 t.
- Niemcy – na autostradzie można jechać 100 km/h po uzyskaniu certyfikatu TÜV jeśli zespół pojazdów mieści się w limicie DMC 3,5 t.
- Portugalia - prędkość poza obszarem zabudowanym na drogach innych niż drogi szybkiego ruchu jest zależna od znaków, a nie klasyfikacji drogi.
- Rumunia - wyższy limit prędkości (90 km/h) na "europejskich drogach krajowych". Są to drogi, na których limit prędkości dla samochodów osobowych bez przyczepy wynosi 100 km/h. Ogólna zasada w Rumunii to prędkość o 10 km/h niższa dla samochodów z przyczepą od tych bez przyczep.
- Szwecja – limit prędkości 40 km/h dla zespołu pojazdów o DMC powyżej 3,5 t
- Szwajcaria – podniesione limity prędkości do 100 km/h dla przyczep z odpowiednim zezwoleniem (analogicznie jak w Niemczech i Danii).
- Słowenia - limit prędkości obniżony do 80 km/h dla zespołu pojazdów o DMC powyżej 3,5 t.
Dodatkowe informacje
W niektórych krajach nie ma takiej klasyfikacji dróg z podziałem na ekspresowe lub autostrady jak w Polsce. Dlatego w tabeli w niektórych polach nie wpisano limitu prędkości (jeśli takie drogi nie występują), a w innych krajach drogi dwujezdniowe potraktowałem jako ekspresowe, choć nie musi być ona tak sklasyfikowana. Klasyfikacje dróg są różne w wielu krajach i warto się z tym zapoznać, by potrafić odróżnić te drogi w czasie jazdy (np. odpowiednie znaki).
W wielu krajach limity prędkości są inne dla kierowców z krótkim stażem, najczęściej 1-3 lat. Nie zostały one uwzględnione w tabeli.
W większości krajów europejskich obowiązuje zasada, że limit prędkości jest zależny od tego, czy DMC zespołu pojazdów przekracza 3,5 t. Jednak formalnie, w limitach do 3,5 t mieszczą się również zespoły do 4,25 t z przyczepą lekką (do 750 kg). Wynika to z przypisania ograniczenia prędkości do wymaganej kategorii prawa jazdy. Jeśli więc do kierowania twoim zespołem potrzebujesz prawa jazdy kat. B+E, to obejmuje cię limit powyżej 3,5 t.
Jeśli jedziesz za granicę zespołem powyżej 3,5 t, sprawdź lokalne przepisy dotyczące prędkości, bo mogą być one zapisane w innych miejscach niż tzw. kodeks drogowy, albo zachowaj prędkość dla zespołu pojazdów z DMC powyżej 3,5 t niezależnie od rodzaju przyczepy. Jest to istotne np. w Austrii.
W większości krajów europejskich panuje zasada, że limity prędkości dla pojazdów z przyczepą są stałe, niezależnie od znaków drogowych. Oznacza to, że jeśli znak podnosi dopuszczalną prędkość dopuszczalną, to nie dotyczy to pojazdów z przyczepą, chyba że przepisy stanowią inaczej.