Lakierowanie kierownicy, czyli sposób na otarcia i przebarwienia - poradnik
Po kilku latach eksploatacji auta na niektórych elementach we wnętrzu widać już znaczne zużycie. Czy jest sposób, aby przywrócić wytartej kierownicy dawny blask?
24.04.2012 | aktual.: 30.03.2023 12:12
Kierownicę można skutecznie odnowić. Sposób renowacji zależy od tego, czy jest to kierownica zwykła czy skórzana. W jednym z artykułów mogliście przeczytać, jak pielęgnować i odnawiać kierownice skórzane, z tego dowiecie się, jak odnowić zwykłą kierownicę.
Oczywiście poradnik przeznaczony jest dla właścicieli starszych pojazdów. Jeżeli na kierownicy pojawiły się pierwsze przetarcia lub straciła ona dawny kolor, można podjąć się jej malowania. W przypadku poważniejszych przetarć pozostaje wymienić kierownicę na inną, zazwyczaj również używaną, ale w lepszym stanie.
Również po zmianie kierownicy warto przeprowadzić malowanie. Pozwoli ono ożywić kolor kierownicy i zabezpieczy ją przed uszkodzeniami. Całe przedsięwzięcie może się z początku wydawać nieopłacalne, jednak jeśli zestawicie poniesione koszty z uzyskanym efektem, przekonacie się, że warto. Do renowacji będą potrzebne:
- lakier strukturalny do plastiku w wybranym kolorze;
- lakier do skóry i winylu;
- taśmy i folie zabezpieczające, papier ścierny, klej czy szpachla do plastiku.
Od czego zaczynamy?
Aby dokładnie wykonać renowację, demontujemy kierownicę z samochodu. Jeżeli auto wyposażone jest w poduszkę powietrzną, zachowajmy szczególną ostrożność podczas jej odłączania.
Problemem może się okazać emblemat na kierownicy, który często jest jej integralną częścią – nie da się go zdemontować. Próba usunięcia emblematu zazwyczaj kończy się jego zniszczeniem.
W odnawianej kierownicy brakowało emblematu oraz występowały dość głębokie ubytki w miejscu, gdzie kładzie się lewą rękę, czyli najintensywniej użytkowanym. Postanowiłem wypełnić ubytki specjalną elastyczną szpachlą do plastiku, tak aby po malowaniu uzyskać równomierną powierzchnię.
Szpachlę pozostawiłem do pełnego wyschnięcia na kilka godzin, po czym zeszlifowałem ją papierem ściernym o gradacji 600, a następnie 1000. Uzyskałem w ten sposób powierzchnię bez przetarć, gotową do malowania.
Zanim zaczniemy lakierować
Przed przystąpieniem do lakierowania dokładnie odtłuszczamy kierownicę za pomocą zmywacza bądź benzyny ekstrakcyjnej. Najpierw sprawdzamy działanie lakieru na niewidocznym miejscu kierownicy. Jeśli efekt jest zadowalający, przystępujemy do malowania.
W pierwszej kolejności pomalowałem środkową część kierownicy, w której znajduje się poduszka powietrzna. Użyłem do tego czarnego lakieru strukturalnego do plastiku, który nie wymaga stosowania podkładu.
W celu pełnego pokrycia nanosimy około 3-4 warstw lakieru. Każdą kolejną warstwę nakłada się po całkowitym wyschnięciu poprzedniej. Podczas malowania przestrzegamy zaleceń producenta farby. Emblemat wykonałem własnoręcznie, wykorzystując do tego niepotrzebny dekielek od felgi aluminiowej.
Koło kierownicy poza lakierem strukturalnym pokryłem kilkoma warstwami lakieru do odnawiania tapicerki skórzanej. Dzięki temu kierownica jest przyjemna w dotyku, a dodatkowa elastyczna warstwa lakieru do skóry sprawia, że efekt utrzymuje się dłużej.
Po wykonaniu całej pracy pozostaje zamontować kierownicę w samochodzie i cieszyć się jej nowym, odświeżonym wyglądem. Całkowity koszt renowacji w moim przypadku wyniósł około 25 zł. Biorąc pod uwagę uzyskany efekt, z pewnością było warto.
Cena używanej kierownicy w dobrym stanie zależy od posiadanego auta. Zazwyczaj wynosi ona więcej niż 100 zł. Jeśli podoba Wam się kierownica, którą macie, a chcecie ją jedynie odnowić, warto przeprowadzić opisaną operację.