Jeden z najbardziej ryzykownych manewrów. Kierowcy wciąż popełniają błąd
01.11.2023 11:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wyprzedzanie to manewr, który kierowcy codziennie wykonują na drodze i jest to jedna z najbardziej ryzykownych czynności, jakie mogą podjąć. Jak każda inna akcja na drodze, powinna być poprzedzona sygnalizacją za pomocą kierunkowskazów. To istotne, aby wiedzieć, jak prawidłowo wykonywać ten manewr.
Kierunkowskazy to niewątpliwie jeden z najprostszych, ale jednocześnie najistotniejszych elementów wyposażenia każdego pojazdu. Dzięki nim możemy informować innych uczestników ruchu drogowego o naszych zamiarach i planowanych manewrach, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i płynność jazdy. Niestety, nie wszyscy kierowcy korzystają z kierunkowskazów w odpowiedni sposób.
Na pewno niejednokrotnie spotkaliście się na drodze z kierowcą, który nie sygnalizował swoich manewrów lub robił to w nieprawidłowy sposób. Jednym z najczęściej popełnianych błędów związanych z kierunkowskazami jest ich niewłaściwe używanie podczas wyprzedzania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, kierunkowskazów powinniśmy używać, gdy zmieniamy kierunek jazdy lub pas ruchu. Przepis mówi jednoznacznie: "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru" (Rozdział 3. Ruch pojazdów, Oddział 4, Art. 22.5).
Wynika z tego, że prawidłowo wykonany manewr wyprzedzania powinien przebiegać według następującego schematu: włączenie lewego kierunkowskazu, zmiana pasa ruchu, wyłączenie kierunkowskazu, wyprzedzanie pojazdu, włączenie prawego kierunkowskazu, powrót na właściwy pas ruchu.
Niestety, wielu kierowców wydaje się zapominać o tym, wykonując manewr wyprzedzania ze stale włączonym kierunkowskazem. To może prowadzić do nieporozumień i błędnej interpretacji ich zamiarów przez innych uczestników ruchu — na przykład jako zamiar skrętu w lewo.
Niewłaściwe sygnalizowanie manewrów, z punktu widzenia innych uczestników ruchu, jest z pewnością mniej szkodliwe niż całkowity brak sygnalizowania. Niemniej jednak warto pamiętać, że zarówno jedno, jak i drugie przewinienie jest karane mandatem w wysokości 200 zł, zgodnie z obowiązującym taryfikatorem.