Jakość paliwa do końca września 2020 r. UOKiK opublikował listę stacji
Wzrosła liczba stacji, na których kontrolerzy wykryli paliwo niespełniające określonych prawem norm. Gdzie kierowcy mogli nieświadomie nalewać je do baków? Na to pytanie odpowiada najnowszy raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
15.10.2020 | aktual.: 16.03.2023 16:03
Ceny paliw są ostatnio stosunkowo rozsądne, ale nie oznacza to, że kierowcom nie zależy na tym, by napełniać bak produktem o odpowiedniej jakości. Choć jeszcze w wakacje wszystko wskazywało na to, że rok 2020 może zakończyć się rekordowo niskim odsetkiem wykrytych nieprawidłowości, to najnowszy raport UOKiK-u przynosi pod tym względem pogorszenie.
Od początku stycznia do końca września urzędnicy pobrali próbki oleju napędowego i benzyny z 1037 stacji paliw. W 12 przypadkach wykryto parametry niezgodne z przepisami. Oznacza to, że nieprawidłowości napotkano na 1,16 proc. stacji paliw. To wynik podobny do tego, którym zakończył się rok 2019. Warto jednak pamiętać, że był on wyjątkowy, bo w 2018 r. nieprawidłowości wykryto na 3,9 proc. stacji, w 2017 r. na 2,3 proc. , w 2016 r. na 3,3 proc. , a w 2015 r. na 5,3 proc.
Tym razem można było mieć nadzieję na rekordowy 2020 r., bo do końca maja kontrolerzy nie napotkali ani jednej próbki paliwa o niewłaściwych parametrach. Późniejsze miesiące przyniosły jednak pogorszenie rezultatów.
Lista nieprawidłowości
Oto stacje, na których kontrolerzy napotkali olej napędowy lub benzynę o niewłaściwych parametrach:
- Ewa Jagielska, Zofia Kaczmarek - wspólnicy spółki cywilnej, 78–125 Rymań, ul. Koszalińska 44B (województwo zachodniopomorskie): benzyna - niewłaściwa liczba oktanowa
- Marianna Pawelec Galon (fr. Orlen), Mroków 1A, 08–455 Trojanów (województwo mazowieckie): benzyna - niewłaściwa liczba oktanowa, niewłaściwy skład frakcyjny, pozostałości po destylacji
- Stacja paliw \U Chłopa\
- Dzida Edward, Dziura Andrzej, Spółka Jawna, Wieprzód Ordynacki 154a, 22–600 Tomaszów Lubelski (województwo lubelskie): olej napędowy - niewłaściwa stabilność oksydacyjna
- Lawer, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 78–500 Drawsko Pomorskie, ul. Gdyńska 9A (województwo zachodniopomorskie): olej napędowy - niewłaściwa temperatura zapłonu
- Firma handlowa Joanna Niedźwiecka, 82–230 Nowy Staw, ul. Bankowa 2 (województwo pomorskie): olej napędowy - niewłaściwa temperatura zapłonu
- \Komtex\
- Sulimy 23A, 11-500 Giżycko (woj. warmińsko-mazurskie): olej napędowy – niewłaściwa temperatura zapłonu
- Polo Tank, Pszczyna, ul. Wodzisławska 1 (woj. śląskie): olej napędowy – niewłaściwa temperatura zapłonu
- Apexim AB, Zasieki 12, 68-343 Brody (woj. lubuskie): olej napędowy – niewłaściwa stabilność oksydacyjna
- Kargo, ul. Husarska 10, 58-100 Świdnica (woj. dolnośląskie): olej napędowy – niewłaściwa temperatura zapłonu (kontrola pierwsza i powtórna)
- Stacja benzynowa Fransiszek Stenka, ul. Objazdowa 3A, 83-010 Straszyn (woj. pomorskie): olej napędowy – niewłaściwa zawartość wody (kontrola pierwsza i powtórna)
Co ciekawe, choć obawy zmotoryzowanych co do jakości paliwa częściej dotyczą LPG niż benzyny czy oleju napędowego, to w 2020 r. kierowcy z instalacją mają mniej powodów do niepewności przy dystrybutorze. Lista punktów sprzedaży LPG, w których natknięto się na odstępstwa od norm, jest krótka. Było tak tylko w 0,37 proc. przypadków. Oto one:
- Przedsiębiorstwo handlowo-usługowo-produkcyjne \Rolmasz\ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76–220 Główczyce, ul. Słupska 3A (województwo pomorskie)
- Dariusz Zmudczyński przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe, 13–230 Lidzbark, ul. Działdowska (województwo warmińsko-mazurskie)
W obydwu przypadkach chodziło o niewłaściwy parametr działania korodującego na miedzianej płytce.
Warto sprawdzać
Dlaczego sprawdzanie danych UOKiK-u na temat jakości paliw jest istotne? Jednorazowe zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach zwykle nie kończy się kłopotami. Jeśli jednak zwykle tankujemy w miejscu, które zostało wymienione w raporcie, to może to przełożyć się na szybsze zużycie silnika i jego osprzętu.
Najwięcej, bo aż 83 proc. przypadków naruszenia norm w przypadku "tradycyjnych" paliw, dotyczyło oleju napędowego. Najczęstszą przypadłością była niewłaściwa temperatura zapłonu. Jeśli jest ona zbyt wysoka, zwiększa spalanie i poziom emisji szkodliwych substancji, gdy jest zbyt niska, stwarza zagrożenie wybuchu par oleju podczas tankowania. Zbyt duża zawartość wody może prowadzić do zatkania filtra paliwa, gdy temperatura spada poniżej zera. Olej napędowy charakteryzujący się niewłaściwym składem frakcyjnym przyspiesza proces odkładania się nagaru w silniku. Taki sam efekt przynosi długotrwałe używanie paliwa o zbyt wysokiej zawartości siarki. Jeśli olej napędowy ma niewłaściwą odporność na utlenianie, może prowadzić do zatykania się dysz wtryskiwaczy.
Tankowanie benzyny o niewłaściwym składzie frakcyjnym prowadzi do zwiększenia spalania. Paliwo o zbyt dużej zawartości siarki przyspiesza zużycie katalizatora, a za wysoka zawartość żywic przekłada się na zwiększone powstawanie nagaru.
Warto na bieżąco sprawdzać informacje UOKiK-u na temat jakości paliw. Pamiętajmy również o tym, by za każdym razem zabierać paragon i przechowywać go. W razie zauważenia nieprawidłowej pracy silnika będzie on podstawą do dochodzenia swoich praw.