Fiat Multipla

#Fiat Multipla

Fiat Multipla to osobowe auto typu minivan produkowane w latach 1998 – 2010 przez włoską firmę motoryzacyjną Fiat. Samochód należy do segmentu K.

  • Fiat Multipla to pięciodrzwiowy minivan należący do segmentu K. Model produkowany był w latach 1998 - 2010. Współczesna Multipla ma swojego przodka z przełomu lat 50' i 60', a był nim Fiat 600 Multipla
  • Fiat Multipla doczekała się dwóch generacji. Pierwsza generacja Multiply szokowała i odstraszała nowatorskim pomysłem umieszczenia przednich reflektorów na podszybiu. Na szczęście Multipla II reflektory przednie miała już umieszczone na przednim pasie pojazdu, a design pojazdu nie wzbudzał negatywnych uczuć
  • W 2006 roku Fiata Multipla poddano delikatnej modernizacji. Mulitplą wyjątkowo zainteresowani byli Chińczycy - w roku 2008 koncern Zhejiang Zotye Auto Co. zaczął produkować model pod swoją marką o nazwie Zotye. Chińska Mulitpla nosi nazwę Zotye Emotion
  • Fiat Multipla II stał się konkurencyjnym minivanem, stającym w szranki z podobnymi pojazdami: Citroen C4 Picasso, Ford C-Max, Renault Scenic, Mazda 5 czy Volkswagen Touran. Auto mierzyło 4,1 metra długości, 1,67 metra wysokości, a rozstaw osi mierzył 2,67 metra
  • Fiat Multipla na swój pokład mógł zabrać ze sobą maksymalnie 6 osób. W ofercie silników modelu Multipla znajdowały się dwa silnik benzynowe: R4 1.6 16V o mocy 100 KM oraz R4 1.6 16V Natural Power (napęd na gaz ziemny) również o mocy 100 KM oraz dwa silniki wysokoprężne: R4 1.9 JTD o mocy 115 KM i R4 1.9 Multijet generujący moc 120 KM
  • Skromny panel centralny Fiata Multipla
Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/fiat/multipla/77270/pictures/k8wuag/) użytkownika bad_Q
[1/6]
Fiat Multipla to pięciodrzwiowy minivan należący do segmentu K. Model produkowany był w latach 1998 - 2010. Współczesna Multipla ma swojego przodka z przełomu lat 50' i 60', a był nim Fiat 600 Multipla

Fiat Multipla – ogólna charakterystyka

Samochód mieści sześć osób w dwóch rzędach foteli (3+3). Pojazd powstał w oparciu o Fiata 600. Pierwsza generacja Fiata Multipli debiutowała w 1998 roku. Charakteryzuje się kontrowersyjnym wyglądem. Samochód bazuje na płycie podłogowej Fiata Bravo. Specyficzna stylistyka opiera się na nietypowych kształtach, które miały również pewne zalety. Samochód jest szeroki, lecz nie za długi, w związku z tym parkowanie nie jest zbyt trudne.

W 2004 roku zaprezentowano drugą generację Fiata Multipli. Nie była już ona tak ekscentryczna jak poprzedniczka. Niestety nie doczekała się kolejnej odsłony, ponieważ samochód wycofano z produkcji.

Wnętrze Fiata Multipla również jest wyjątkowe. W miejscu zegarów umieszczono schowek, natomiast prędkościomierz znajduje się po prawej stronie kierownicy na szczycie. Obudowę zintegrowano z pokrętłami nawiewu. Innowacją jest także ręczny hamulec zlokalizowany po lewej stronie kierowcy. Większość egzemplarzy dysponuje regulowanymi fotelami.

Auto miało być konkurencją dla Renaulta Megane Scenic. Fiat Multipla zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2000.

Fiat Multipla – dane techniczne

Fiat Multipla dostępny jest z nadwoziem typu kombi. Samochód posiada napęd przedni, który przekazywany jest przez pięciobiegową skrzynię ręczną. Przednie zawieszenie stanowią kolumny resorujące, natomiast z tyłu zastosowano układ wahaczy. Oferta Fiata Multipla obejmuje silniki benzynowe, diesel lub silniki benzynowe z instalacją gazową. Silniki Fiata Multipla składają się z czterech cylindrów, każdemu przypisane są 2 – 4 zawory. Silniki posiadają moc od 103 do 120 KM oraz pojemność od 1580 do 1910 cm3. Samochód osiąga maksymalną prędkość 170 km/h, natomiast do 100 km/h przyspiesza w 12,6 s.

Moment obrotowy układu napędowego wynosi od 144 do 206 Nm. Samochód spala średnio 8,6 l na 100 km. Pojemność bagażnika Fiata Multipla wynosi 1300 – 1900 l. Wymiary Fiata Multipla to 3994 – 4090 mm długości, 1870 – 1871 mm szerokości i 1670 – 1721 mm wysokości.

Fiat Multipla – opinie

Wśród najczęstszych usterek Fiata Multipli należy wymienić drobne awarie instalacji elektrycznej. Ponadto szybko zużywają się wahacze. Zdarzają się także pęknięcia alternatora i kloszy spryskiwaczy reflektorów. Wnętrze Fiata Multipla szybko się zużywa, czego przejawem są pękające plastiki i urywające się linki składania foteli. Minusem Fiata Multipli są późniejsze problemy z odsprzedażą.

Atutem Fiata Multipla jest duży bagażnik, który dodatkowo można powiększyć wyjmując tylne fotele. Auto zapewnia stabilną i pewną jazdę za sprawą sztywnego zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Zaletą Fiata Multipli są także przystępne ceny części zamiennych i szeroki wybór zamienników. Podsumowując Fiat Multipla to auto tanie w zakupie i utrzymaniu, wykonane jednak z niezbyt trwałych materiałów.