Fiat 126‑P LPT, czyli polski prototyp amfibii

Trójosiowy, sześciokołowy, nieopancerzony pojazd transportowy z możliwością pływania – pod tym skomplikowanym opisem kryje się Fiat 126-P LPT (lekki pojazd terenowy). Jeden z dwóch egzemplarzy, które przetrwały do dzisiejszych czasów, można było podziwiać podczas niedzielnego pikniku na stadionie Syrenki w warszawskim Wawrze.

Fiat 126-P LPT, czyli polski prototyp amfibii
Adam Polak

08.05.2017 | aktual.: 30.03.2023 13:12

W drugiej połowie lat 70. rząd PRL podjął decyzję o stworzeniu lekkiego, pływającego pojazdu terenowego. Miał służyć do ewakuacji rannych, dowozu amunicji oraz wykonywać nietrudne zadania na polu walki.

Prototyp (ok. 15 sztuk) powstał w Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku i – co istotne – został zaprojektowany od podstaw, nie wykorzystywał żadnych, znanych już na świecie, rozwiązań. Wykorzystywał jednie podzespoły Fiata 126p, co miało obniżyć cenę projektu, ale przełożyło się również na bardzo słabe osiągi.

Obraz
© Fot. Adam Polak

W 1978 roku pierwsze sztuki trafiły do Wojska Polskiego i rozpoczęły się testy. Ich rezultaty były dalekie od oczekiwań. Pojazd zakopywał się w piasku, miał zdecydowanie za słaby silnik oraz nieprzystosowane do jazdy w trudnym terenie, małe koła. Na dalsze badania i kosztowne zmiany w projekcie nie starczyło czasu i pieniędzy. Polska amfibia nigdy nie weszła do masowej produkcji.

Jeden z testowanych pojazdów można podziwiać w Szczecinie w Muzeum Techniki. Ma za sobą bogatą karierę filmową: wystąpił m.in. w serii filmów o "Panu Samochodziku". Drugi znajduje się w prywatnych rękach, jest sprawny i pływa. Można go oglądać na pokazach w całej Polsce.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/7]
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)