W Rosji to hit. Samochód jest jak z innej epoki
Czy zgadniecie, który samochód jest najpopularniejszy w Rosji na rynku aut używanych? Choć być może trudno w to uwierzyć, chodzi o model, którego korzenie sięgają innego auta z lat 60. Tak, desperacja wśród rosyjskich kierowców musi być ogromna.
26.11.2024 | aktual.: 26.11.2024 11:53
Łada 2107 to obecnie najpopularniejszy samochód osobowy na rynku wtórnym w Rosji. Przypominam, że mamy końcówkę 2024 r. Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ Łada 2107 rozpoczęła swoją historię w 1982 r., ale w rzeczywistości była wzorowana na Fiacie 124. Ten zaś pojawił się na włoskiej ziemi w 1966 r. To wiele mówi nam o rosyjskim rynku motoryzacyjnym.
Łada 2107 powstawała do 2012 r., więc formalnie ostatnie egzemplarze nie należą jeszcze do aut przesadnie starych. Konstrukcyjnie jest to jednak skansen. Przez wszystkie lata produkcji model z zewnątrz nie przeszedł rewolucyjnych zmian i dziś może kojarzyć się nam z dużym fiatem. Ten od dawna nie jest jednak u nas gwiazdą rynku wtórnego.
Może więc 2107 przeszła zmieniające reguły gry zmiany pod karoserią? Też raczej nie. Pod koniec produkcji auto mogło pochwalić się silnikiem z jednopunktowym wtryskiem paliwa o mocy 75 KM lub 80 KM. Ten ostatni wariant pozwalał na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 14 sekund.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W gruncie rzeczy Łada 2107 należy do ścisłego grona najdłużej produkowanych samochodów na świecie. Oczywiście nie stało się tak dlatego, że to tak doskonała konstrukcja. Przez znaczną część swojego rynkowego istnienia samochód ten funkcjonował poza rzeczywistością konkurencji na wolnym rynku – jak było to z zachodnimi modelami. Potem niską ceną mógł zyskiwać klientów w kraju pogrążonym w kryzysie ekonomicznym. I tak – tym razem na rynku wtórnym – trwa to do dziś.
Dane serwisu autostat.ru, wskazują na Ładę 2107 jako najpopularniejszy w październiku 2024 r. samochód rynku wtórnego w Rosji z 14,3 tys. egzemplarzy, które zmieniły właściciela. Na drugim miejscu uplasowała się Kia Rio (12,2 tys. szt.), Hyundai Solaris (11,8 tys. szt.), Łada 2114, czyli Samara (11,6 tys. szt.) oraz Ford Focus (11 tys. szt.).
Dane pokazują, że na rosyjskim rynku wtórnym siłą są starsze auta o wiekowej konstrukcji. Co nam to mówi? Z jednej strony możliwe, że właściciele nowszych samochodów po prostu nie chcą ich sprzedawać. Ci, którzy chcieliby kupić zupełnie nowe auto, mają dziś wybór pomiędzy modelami Łady i samochodami z Chin. Z drugiej strony wybór do bólu prostego, wręcz topornego pojazdu rodzimej produkcji może być rozsądny w sytuacji, gdy dostęp do części zamiennych do nowszych aut zachodnich marek jest utrudniona.