Ferrari F355

Ferrari F355 to sportowe auto, którego produkcją zajęła się włoska firma Ferrari w latach 1994 – 1999.

  • F355 to sportowe auto, którego produkcją zajęła się włoska firma Ferrari w latach 1994 – 1999
  • Ferrari F355 dostępne było z nadwoziami w dwóch wersjach: z dachem ze zdejmowaną środkową częścią typu targa oraz jako typowe coupe (Berlinetta)
  • Ferrari F355 było produkowane m.in. w wersji GTS
  • Ferrari F355 jest samochodem dwuosobowym, którego wnętrze zapewnia podróżującym wysoki komfort
[1/4] F355 to sportowe auto, którego produkcją zajęła się włoska firma Ferrari w latach 1994 – 1999Źródło zdjęć: © wheelsage.org/Sbocha

Ferrari F355 – ogólne informacje

Produkcję Ferrari F355 rozpoczęto w 1994 roku. Jego poprzednikiem był Ferrari 348. Ferrari F355 zaprzestano produkować w 1999, kiedy to został zastąpiony modelem Ferrari 360. W międzyczasie powstało kilka wersji Ferrari F355. W latach 1994 – 1999 powstała wersja Berlinetta oraz GTS, natomiast w okresie od 1995 do 1999 produkowano Spidera – z całkowicie otwieraną środkową częścią dachu. Wariant Challenge ukazał się w 1994 roku i był przeznaczony do amatorskich wyścigów w klasie Ferrari Challenge. W wersji tej wprowadzono sportowe fotele, tylny spoiler oraz klatkę bezpieczeństwa. Ferrari w tej wersji nie było dopuszczone do ruchu ulicznego. Ferrari F355 pojawiło się także w wersji Fiorano, która różniła się technicznie od wersji podstawowej. Zmiany dotyczyły zawieszenia i hamulców. Zawieszenie zostało obniżone, kierownicę pokryto zamszem, zmieniono przednią osłonę chłodnicy, a także pojawiło się kilka detali z włókien węglowych. Ferrari F355 z tej wersji można rozpoznać po specjalnej tabliczce informacyjnej, znajdującej się na desce rozdzielczej i posiadającej numer egzemplarza.

Ferrari F355 jest samochodem dwuosobowym. Silnik Ferrari F355 jest ośmiocylindrowy i centralnie umieszczony o pojemności skokowej 3,5 l. W ciągu 5 lat wyprodukowano niespełna 12 000 egzemplarzy. Od 1998 roku oferta Ferrari F355 obejmowała nowy typ skrzyni biegów – sekwencyjną w stylu Formuły 1 (Ferrari F355 F1). Umożliwiło to szybszą zmianę biegów, co skutkowało całkowitym wyeliminowaniem tradycyjnego pedału sprzęgła. Wiązało się to z dodatkową opłatą £6.000.

Ferrari F355 dostępne było z nadwoziami w dwóch wersjach: z dachem ze zdejmowaną środkową częścią typu targa oraz jako typowe coupe (Berlinetta). Wszystkie wersje Ferrari F355 charakteryzowały się stałym spoilerem, który wkomponowany był w tylną część nadwozia oraz smukłą linią z wciętymi wlotami powietrza. Ponadto auto posiadało chowane reflektory. Tworząc tytanowe korbowody, głowicę silnika oraz tłoki kute z aluminium wzorowano się na jednostkach V10 zawartych w bolidach Formuły 1. Napęd przenoszony jest na tylne koła za pomocą ręcznej 6-stopniowej przekładni.

Wnętrze Ferrari F355 obszyte było skórą, natomiast otoczki zegarów pokładowych wykonano z chromu a perforowane pedały z polerowanego aluminium. Standardowa wersja Ferrari F355 posiadała elektryczne sterowanie szyb i lusterek, dwie poduszki powietrzne, klimatyzację oraz szyby, które nie przepuszczały promieniowania słonecznego i zapobiegały nagrzewaniu się wnętrza. Ponadto auto posiadało 220-litrowy bagażnik umieszczony z przodu.

Ferrari F355 – dane techniczne

Ferrari F355 posiadało silnik V8 o pojemności 3490 cm3, który posiadał pięć zaworów na cylinder. Paliwo było dostarczane do silnika benzynowego za pomocą bezpośredniego wtrysku. Maksymalna moc Ferrari F355 wynosiła 381 KM przy 8250 obr/min. Maksymalny moment obrotowy Ferrari F355 to 363 NM. Auto osiągało przyspieszenie do 100 km/h w 4,7 s, a do 160 km/h – 10,6 s. Warto dodać, że czas przejazdu pierwszego kilometra wynosił 23,4 s. Prędkość maksymalna, jaką mogło zdobyć Ferrari F355, to 295 km/h. Wiązało się to z dużym spalaniem Ferrari F355 – w warunkach miejskich to 25 l /100 km.

Niezależne zawieszenie Ferrari F355 posiadało kontrolowany przez mechanikę nastawny stopień tłumienia amortyzatorów. Ponadto opierało się na sprężynach śrubowych, podwójnych wahaczach poprzecznych oraz stabilizatorach. Ferrari F355 wyposażone było we wspomaganie kierownicy oraz blokadę mechanizmu różnicowego, która odpowiadała za rozdzielenie mocy między tylne koła. Pojazd charakteryzował się tarczowymi, wentylowanymi hamulcami oraz ABS. Nadwozie opierało się na stalowej, rurowej ramie, natomiast obręcze kół wykonano ze stopów lekkich.