Poradniki i mechanikaEksperci podpowiadają, jak dobrze kupić auto na LPG. Wpadki bywają kosztowne

Eksperci podpowiadają, jak dobrze kupić auto na LPG. Wpadki bywają kosztowne

Jazda na gazie obniża koszty, ale zakup takiego auta to spore ryzyko
Jazda na gazie obniża koszty, ale zakup takiego auta to spore ryzyko
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

02.10.2022 13:52, aktual.: 13.03.2023 15:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Samochody używane z instalacją LPG w obliczu wysokich cen paliw cieszą się ogromną popularnością. Dotyczy to zwłaszcza rynku samochodów najtańszych. Eksperci z Dekry podpowiadają, na co zwrócić uwagę kupując takie auto.

Choć samochody z LPG mają ogromną zaletę w postaci znacznego obniżenia kosztów eksploatacji, to zwykle po latach jazdy na gazie borykają się z szeregiem problemów. Często świeci się kontrolka check engine, silnik pracuje nierówno, gaśnie, przerywa, nie chce zapalać na benzynie, czasami nie chce już jeździć na gazie. Wystarczy przejrzeć ogłoszenia tanich aut z LPG – sprzedawcy piszą o tym wprost.

Konsekwencją powyższego i dalszej jazdy z podobnymi problemami są w dłuższym okresie większe usterki, a nawet zniszczenie silnika. Eksperci z Dekry mówią wprost, że w efekcie dochodzi do: "przegrzania silnika i w efekcie pęknięcia głowicy, uszkodzenia zaworów i gniazd zaworowych, wtryskiwaczy, zużycia katalizatora".

Dekra zaleca:

"Zanim zdecydujemy się na zakup samochodu z rynku wtórnego z zamontowanym układem LPG, koniecznie należy zweryfikować kilka podstawowych kwestii, aby nie wpakować się w kłopoty i co oczywiste dodatkowe koszty".

Dokumenty to podstawa

Przymierzając się do zakupu auta na LPG, trzeba zacząć od weryfikacji dokumentów. W Polsce wielu właścicieli takich aut nie zgłasza faktu posiadania instalacji do urzędu, więc w dowodzie rejestracyjnym nie ma o tym adnotacji. Choć wydaje się to błahostką, to w praktyce są to pojazdy nie spełniające wymagań technicznych dopuszczenia do ruchu. Krótko mówiąc – takie auta nie mogą jeździć po drogach publicznych, a przy kontroli można stracić dowód rejestracyjny.

"Pojazdy sprowadzane zza granicy również muszą mieć taką adnotację i nie ma od tego odstępstwa. Brak takiego wpisu skutkuje zatrzymaniem dowodu podczas kontroli drogowej" – wskazuje Dekra.

Eksperci Dekry wskazują również na istotny aspekt, jakim jest data montażu systemu LPG.

"Wiek instalacji jest istotny, ponieważ powyżej pięciu lat eksploatacji najczęściej skutkuje tym, że silnik może posiadać już jakieś usterki, jako że nawet najlepsza instalacja powoduje szybsze jego zużycie. Po upływie dziesięciu lat od montażu LPG kończy się czas możliwości używania butli z gazem i niezbędna jest ponowna jej legalizacja, a niejednokrotnie wymiana na nową".

Zajrzyj pod maskę

– Instalacja montowana w profesjonalnym serwisie z wykorzystaniem wyłącznie oryginalnych elementów powinna być zamontowana z dużą precyzją. Jeśli zauważymy, że jest inaczej i wyraźnie widać brak staranności, co nie jest wyłącznie kwestią estetyki, powinniśmy odpuścić sobie takie auto albo nastawić się na ponowny montaż instalacji – mówi Wojciech Śliz z Auto Raportu Dekry.

Jazda próbna

Przed uruchomieniem silnika, a po przekręceniu kluczyka w stacyjce, powinniśmy zerknąć, czy na desce rozdzielczej świeci się kontrolka check engine. Jeśli nie, to źle, bo nie działa. Na pozór auto nie wykazuje wówczas żadnych błędów. Kontrolka powinna zgasnąć po kilku sekundach lub po chwili odo uruchomieniu silnika. Jeśli działa, ale gaśnie, kiedy motor już pracuje, to dobrze. Jeśli nie gaśnie, to znów źle – z pracą silnika coś jest nie tak.

Dekra zaleca:

"Nie dajmy się oszukać, że nic się nie dzieje i że za kilkadziesiąt złotych bezproblemowo można skasować taki błąd".

Jeśli usterka nie została usunięta, to albo jest to kosztowne, albo skomplikowane, a warsztat nie chce się tego podjąć, albo właściciel tak zaniedbuje pojazd, że najlepiej od razu zrezygnować z zakupu.

Podczas jazdy próbnej auto powinno jeździć tak samo na benzynie, jak na autogazie. Jeśli instalacja jest prawidłowo dobrana do silnika i w pełni sprawna, to nie powinniście odczuwać różnicy w osiągach na obu paliwach.

Dekra zaleca:

"W silnik należy się wsłuchać podczas pracy na wolnych obrotach na postoju. Powinien wtedy pracować równo i stabilnie, a jeśli jest inaczej, to sygnał poważnej awarii, a w najlepszym przypadku rozkalibrowania".

Instalacja LPG to dodatkowy układ w samochodzie, który wymaga odpowiedniego serwisu, aby dobrze i efektywnie współpracował z silnikiem – mówi Wojciech Śliz. – Podczas zakupu używanego auta z gazem nie jesteśmy w stanie samodzielnie dokładnie zweryfikować stanu technicznego tego układu, poprawności montażu, odpowiedniej pracy i w końcu tego, jaki wpływ miał on na silnik. Dlatego najlepiej przeprowadzić przegląd w profesjonalnym serwisie. Koszt takiej operacji jest małą częścią ewentualnych kosztów napraw – dodaje ekspert.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (22)