Do czego służą włoski na nowych oponach? To nie przypadek, że się na nich znajdują
Opony to wbrew pozorom zaawansowany technologicznie i skomplikowany w budowie element wyposażenia auta czy jednośladu. Oprócz oznaczeń, które zawierają niezbędne informacje, jest na nich jeszcze jeden rzucający się w oczy element. Są to włoski na bieżniku.
06.08.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:02
Według wielu internetowych ekspertów włoski na bieżniku opony są dowodem na to, że opona jest nowa i na tym ich rola się kończy. Z biegiem czasu i wraz z pokonywanymi kilometrami wycierają się, aż w końcu znikną.
To rzeczywiście przydatna informacja, ale nie można jej przeceniać, bo po pierwsze w rowkach są specjalne znaczniki, które informują o głębokości bieżnika, a jeśli chodzi o wiek opony, to na jej bocznej ściance jest odlana informacja o dacie produkcji. Więcej o tym i innych oznaczeniach można przeczytać w naszym tekście.
Wracając do włosków. Fora internetowe pełne są teorii na temat ich powstawania i przeznaczenia, a prawda jest dosyć prozaiczna. Otóż włoski na bieżniku powstają w procesie produkcyjnym bieżnika i nie ma żadnego innego powodu ich istnienia.
Zwykle takie kanaliki odpowietrzające matrycę powstające w procesie wulkanizacji są usuwane, ale w tym przypadku nie przeszkadzają one w normalnym użytkowaniu i nie stwarzają żadnego zagrożenia. Dlatego nikt nie robi z tego problemu i niemal wszystkie opony pneumatyczne - od rowerowych po gumy do maszyn rolniczych - mają podobne włoski.
W środowisku motocyklistów poznaje się po nich klasę kierowcy, ponieważ włoski wytarte tylko w środkowej części bieżnika oznaczają, że motocyklista boi się zakrętów. Jeśli natomiast opona jest zużyta po brzegach, znaczy, że dany motocykl jest kładziony w zakrętach.
Jak długo utrzymują się włoski na oponach?
Wszystko zależy od rodzaju opony i sposobu jej użytkowana. Opony z bardziej miękkim bieżnikiem będą traciły włoski znacznie szybciej. Podobna sytuacja występuje w przypadku ogumienia, które jest bardzo mocno eksploatowane, jak np. opony przeznaczone na tor wyścigowe (chodzi o opony deszczowe, czyli takie z bieżnikiem).
Opony typu slick, czyli pozbawione bieżnika, są wytwarzane w innej technologii i zamiast włosków mają cienki pasek na boku. W przypadku standardowych opon samochodowych włoski bywają widoczne nawet po 3-4 tys. km.