Debiut po 90 latach. Auto Union Typ 52 powstał z grobu, choć nigdy się nie urodził

Jeśli jesteście fanami alternatywnej historii, to najnowsze dzieło Audi was zachwyci. Choć "najnowsze" to chyba złe określenie. Niemiecka firma postanowiła zbudować model, który nigdy nie doczekał się realizacji. Od 90 lat żył jedynie na deskach kreślarskich. Teraz wyjechał na drogi.

Auto Union Typ 52
Auto Union Typ 52
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stefan Warter
Tomasz Budzik

14.07.2024 07:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Goodwood Festival of Speed to wielkie święto motoryzacji, a dla producentów okazja do zaprezentowania niezwykłych aut. Pod tym względem Audi jest w 2024 r. mocnym kandydatem do pierwszego miejsca w sercach odwiedzających. Firma postanowiła bowiem zbudować auto, które nigdy nie powstało. Auto Union Typ 52 to 16-cylindrowy samochód o czterodrzwiowym nadwoziu, który zrodził się na desce kreślarskiej jako "cywilna" wersja sportowego modelu.

Auto Union Typ 52
Auto Union Typ 52© Materiały prasowe | Stefan Warter

W 1932 r. firma Auto Union poprosiła Ferdinanda Porsche o pomoc w stworzeniu samochodu sportowego, mającego wpisać się w nową formułę, której start zapowiedziano na 1934 r. Główną zasadą było to, by waga samochodu nie przekroczyła 750 kg. Tak powstał Auto Union Typ A, znany także jako Porsche Typ 22. Stał się on pierwszym z obsypanych sukcesami aut sportowych tej marki. Auto Union miało jednak i inne plany, dlatego zaczęto prace nad stworzeniem większego auta na bazie doświadczeń z Typem A.

Tak powstał Auto Union Typ 52 – przynajmniej teoretycznie. Samochód nigdy nie wszedł w fazę realizacji i teraz Audi postanowiło to zmienić. Inżynierowie wzięli na warsztat stare plany, ale wcielenie ich w życie wymagało pewnych modyfikacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oryginalnie sercem samochodu miał być 16-cylindrowy, centralnie umieszczony silnik o pojemności 4,4 l i mocy około 200 KM. Miało to pozwolić na osiągnięcie 200 km/h. Ostatecznie użyto również 16-cylindrowego silnika, ale o pojemności 6,0 l. Jednostka osiągnęła moc 520 KM, a więc znacznie więcej, niż przed laty zakładali konstruktorzy Typ 52.

Auto Union Type 52
Auto Union Type 52© Materiały prasowe | Stefan Warter

Zmieniono również wymiary auta. Pierwotnie samochód miał mieć rozstaw osi wynoszący dokładnie 3 m. Wartość ta została zwiększona do 3 315 mm, a całe auto osiągnęło długość 5,39 m, szerokość 1,78 m i wysokość 1,66 m. Samochód został wykonany i wykończony z ogromną starannością. Oczywiście nadano mu klasyczny, srebrny kolor. Projekt bez dwóch zdań robi wrażenie.

Komentarze (7)