Daewoo Lanos

Daewoo Lanos

Lanos to niewielki samochód południowokoreańskiego koncernu Daewoo, produkowany od 1997 roku w różnych częściach świata. W latach 1997-2002 Lanos był wytwarzany przez zakłady Daewoo w Korei Południowej, w latach 1997-2008 w warszawskiej fabryce Daewoo-FSO/FSO, a od roku 2004 przez ukraiński AvtoZAZ.

  • Daewoo Lanos to kompaktowe auto osobowe, występujący w nadwoziu typu hatchback,sedan i frugon. Model Lanos produkowany był w danych okresach czasu w różnych krajach, przez to auto posiada wiele nazw (Chance, Sens, Assol) i montowane było przez różne fabryki (Chevrolet, FSO, ZAZ, Doninvest)
  • Na zdjęciu Daewoo Lanos w pięciodrzwiowym nadwoziu hatchback. Lanos był również produkowany w Warszawie, w latach 1997-2008. Auto przez pewien okres czasu (około 2000 roku) cieszyło się bardzo dużą popularnością w Polsce (w danym segmencie)
  • Daewoo Lanos w nadwoziu trzydrzwiowego hatchbacka. Jego bagażnik miał pojemność w granicy 274 - 626 litrów. Auto zdobyło tylko 3 gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP
  • Daewoo Lanos w czterodrzwiowym nadwoziu typu sedan. Auto zaprojektował znany włoski projektant i designer Giorgetto Giugiaro, właściciel firmy Italdesign Giugiaro
  • Daewoo Lanos Sedan posiada bagażnik o pojemności 395-772 litrów, a długość samochodu wynosi 4,24 metra
  • Panel centralny w Daewoo Lanos
[1/6] Daewoo Lanos to kompaktowe auto osobowe, występujący w nadwoziu typu hatchback,sedan i frugon. Model Lanos produkowany był w danych okresach czasu w różnych krajach, przez to auto posiada wiele nazw (Chance, Sens, Assol) i montowane było przez różne fabryki (Chevrolet, FSO, ZAZ, Doninvest)Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://www.wheelsage.org/daewoo/lanos/t150/pictures/ev4tn1/) użytkownika DA3Driver

Nazwa „Lanos” to zbitek dwóch łacińskich wyrazów: „latus” (‘przyjemność’) i „nos” (‘my’).

Dostępnego początkowo w trzech wariantach nadwoziowych Daewoo Lanosa zaprojektowało włoskie studio designerskie Italdesign, którym kierował Giorgetto Giugiaro. Lanos był modelem, który zapoczątkował nowy styl nadwozi w koreańskiej firmie. W Polsce auto sprzedawano w wersjach (3- i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan).

W Polsce Lanos dostępny był od 1997 roku jako auto montowane w systemie SKD. Rok później rozpoczęła się produkcja tego modelu w fabryce na Żeraniu przy użyciu 60% krajowych części. Stopniowo ilość polskich części wzrosła do 98% w 2002 roku.

Już w początkowym okresie wytwarzania w polskich zakładach dokonano zmiany siedzeń na większe, dostosowane do wymagań europejskich klientów.

Lanos występował z czterema różnymi silnikami. Początkowo w ofercie znajdowały się tylko jednostki A15SMS i A16DMS. Pierwszy motor miał objętość skokową 1,5 l i 8 zaworów. Osiągał on moc 86 KM, co pozwalało rozpędzić Lanosa do 172 km/h. Drugi cechował się objętością 1,6 l i wyposażony był w 16 zaworów. Moc 106 KM pozwalała na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 s i osiągnięcie prędkości 180 km/h.

W 1999 roku do palety dołączył 16-zaworowy motor 1,5 l o mocy 100 KM, a trzy lata później z oferty usunięto przestarzałą 8-zaworową jednostkę o mocy 86 KM. W międzyczasie w sprzedaży pojawił się najmniejszy silnik o objętości skokowej 1,4 l i mocy 75 KM.

W roku 2000 dokonano pierwszej poważnej modernizacji Lanosa, która obejmowała zarówno zmiany nadwozia i wnętrza. Nadwozie zyskało nowe klosze tylnych świateł i pokrywę bagażnika, a kabina pasażerska otrzymała nowe boczki drzwi. Wersja hatchback miała tylko nowe tylne światła.

Wraz z modernizacją z rynków zachodnioeuropejskich wycofano odmianę sedan, a dwa lata później w ogóle zakończono produkcję Lanosa w Korei Południowej. W tym samym roku z polskiej oferty zniknął 3-drzwiowy Lanos.

Od 2000 roku Daewoo-FSO eksportowało Lanosy na Ukrainę. W 2007 roku eksport sięgnął 60 tys. egzemplarzy. Część z nich nazywała się FSO Lanos, ponieważ trzy lata wcześniej Daewoo wycofało się z fabryki na Żeraniu i Daewoo Lanosa przemianowano na FSO Lanosa.

W kwietniu 2007 roku FSO wprowadziło Lanosa plus, czyli bogato wyposażoną wersję Lanosa, a w październiku 2008 roku FSO planowo zakończyła produkcję tego samochodu.

Jak na mały wóz Lanos w wersji sedan miał całkiem przestronny bagażnik o objętości 395 l. Niewątpliwą zaletą Daewoo Lanosa było, jak na niską cenę sprzedaży, bogate wyposażenie dodatkowe, obejmujące poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, centralny zamek, manualną klimatyzację czy elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz z tyłu.

W kwestii bezpieczeństwa Daewoo Lanos nie był liderem w swojej klasie, ale nie pozostawał także z tyłu. W ówczesnym teście Euro NCAP auto uzyskało 3 na 4 gwiazdki.

Trwałość silników i odporność karoserii na korozję były na średnim poziomie, choć nie brakuje aut wykonanych byle jak i psujących się przy każdej okazji. Zdarzają się również Lanosy zmontowane bardzo dobrze i nie nastręczające właścicielom żadnych kłopotów.

Typowymi usterkami w Lanosach są awarie elementów zawieszenia i sprzęgieł. Często pojawia się też problem z wypalonymi gniazdami zaworowymi w autach wyposażonych w instalację gazową.

W latach 1997-2008 wyprodukowano lub zmontowano (lub przygotowano zestawów do montażu) w Polsce ponad 600 000 Lanosów, przy czym najwięcej zbudowano w roku 2007 – ponad 150 000 egzemplarzy.

Obecnie auto jest produkowane na Ukrainie ze znaczkiem firmy AvtoZAZ na licencji FSO i również z niektórych polskich części. Na bazie Lanosa powstaje także lekki pick-up z tylną częścią nadwozia wykonaną z laminatu.

Daewoo-FSO/FSO Lanos nie należy do samochodów wysokiej jakości, ale wydaje się, że na rynku wtórnym ma gorszą opinię, niż na to zasługuje. W tej chwili najtańsze egzemplarze Lanosa można nabyć za około 3000 zł.