Używany Chrysler PT Cruiser - typowe awarie i problemy
W naszym zestawieniu prześwietlaliśmy już dla Was auta z Niemiec, Japonii, Włoch, Szwecji, a nawet Korei Południowej. Tym razem przyszła jednak pora na coś specjalnego, samochód w stylu retro pochodzący ze Stanów Zjednoczonych. Chrysler PT Cruiser to najlepszy dowód na to, że MPV nie musi być nudny.
02.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:58
Design tego auta ma tyle samo przeciwników co zwolenników, ale jedno jest pewne - nie da się przejść koło niego obojętnie i nie skomentować jego stylistyki. PT Cruisera po raz pierwszy zaprezentowano w 2000 roku, a już dwa lata po premierze do oferty silnikowej dołączył 2,2 -litrowy diesel CRD. W 2004 roku światło dzienne ujrzała wersja Cabrio. A dwa lata później w 2006 roku samochód przeszedł drobny facelifting.
Pod skrzydłami koncernu Chrysler-Daimler auto produkowane było do 2007 roku. Przez następne dwa lata po głośnym rozwodzie Chryslera z niemieckim Daimlerem PT był wytwarzany dalej przez grupę Chrysler Holding LLC. Oficjalnie produkcję PT Cruisera zakończono w roku 2009, jednak samochód został wskrzeszony jeszcze w tym samym czasie przez Chrysler Group LLC.
Ostatnie PT Cruisery zjechały z taśm montażowych w lipcu 2010 roku. Napęd w tym niewielkim amerykańskim krążowniku przekazywany jest wyłącznie na koła przednie. Jeżeli chodzi o przekładnie to mamy do wyboru albo 5-biegową skrzynię manualną albo 4-stopniowy automat. Pod maską Chryslera znajdziemy następujące jednostki napędowe:
- R4 1,6 16V (116 KM)
- R4 2,0 16V (141 KM)
- R4 2,4 16V (143- 152 KM)
- R4 2,4 T 16V (218- 233 KM)
- R4 2,2 CRD (121-150 KM)
Które silniki cieszą się dobrą opinią? Spośród motorów benzynowych najlepiej sprawdzają się 2,0- i 2,4-litrowe jednostki R4. Mają jednak pewną wadę, potrafią spalić nawet około 15 litrów paliwa na 100 km. Silnik o pojemności 1,6 litra również nie powinien sprawiać większych problemów, jednak odradzamy jego wybór, bo wyraźnie nie radzi sobie z PT Cruiserem. Warto również polecić trwały motor Diesla, który w 150-konnej wersji wydaje się najrozsądniejszym wyborem.
Jedna z najczęściej spotykanych usterek w autach z motorem CRD to pęknięcie gumowego węża łączącego intercooler z kolektorem ssącym. W skrajnych przypadkach, w motorach benzynowych może dojść do urwania się poduszki silnika, co skutkuje pęknięciem obudowy paska rozrządu i uszkodzeniem pasa przedniego przez rolkę napinającą ten pasek.
Największą bolączką tego Chryslera jest awaria wysprzęglika hydraulicznego, co objawia się tym, że nagle przestaje działać sprzęgło. Koszt naprawy tego elementu to około 1000 zł. Innym słabym punktem PT Cruisera jest zawieszenie, które wyraźnie nie radzi sobie na naszych drogach. Tu najczęściej dochodzi do przedwczesnego zużycia łączników stabilizatora i silentblocków przednich wahaczy.
Łożyska kół również nie należą do najtrwalszych. Ponadto w niektórych egzemplarzach pojawia się zanik wspomagania układu kierowniczego, w takiej sytuacji konieczna jest regeneracja pompy wspomagania. Słabym punktem układu kierowniczego są także wybijające się drążki kierownicze. W najstarszych autach na przednich i tylnych krawędziach błotników zaczynają pojawiać się pierwsze ogniska korozji.
Użytkownicy PT narzekają także na uciążliwą usterkę przełącznika zespolonego odpowiedzialnego między innymi za włączanie świateł mijania, przyczyną takiego problemu jest zwarcie występujące w tym elemencie. Jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest jego wymiana, warto dodać, że taki defekt w wyniku wady konstrukcyjnej może się powtarzać. W niektórych autach może wypaść tylna boczna szybka bagażnika.
Podsumowując, Chrysler PT Cruiser do stosunkowo bezawaryjne auto jednak w niektórych egzemplarzach mogą zaskoczyć nas poważne awarie, których usunięcie będzie dość drogie. Na szczęście większość mniejszych usterek można usunąć za nieduże pieniądze. Największe atuty tego nietuzinkowego samochodu to ekstrawagancki wygląd, niska cena zakupu - około 11 000 zł - oraz przestronne i pojemne wnętrze.