BMW Serii 3 E46 - typowe awarie i problemy

Dziś zaprezentujemy Wam auto, o którym marzy wielu młodych kierowców. Dlaczego? Bo BMW to doskonałe osiągi, sportowy elegancki styl, niemiecka technologia, a także napęd na tył. Te wszystkie cechy sprawiają, że te bawarskie auta spełniają wszystkie wymagania świeżo upieczonych kierowców.

BMW Serii 3 E46BMW Serii 3 E46
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / bmw
Artur Kuśmierzak

BMW 3 E46 rozpoczęto produkować w Monachium już w 1998 roku, rok później z linii montażowej zaczęły zjeżdżać 3-ki w nadwoziu kombi i coupe, kabriolet pojawił się dopiero w 2000 roku. Klienci mieli do wyboru również nadwozie typu hatchback nazywane Compact. W 2001 roku Niemcy przeprowadzili facelifting i tak zmodernizowane E46 było wytwarzane do 2005 roku. Oferta wersji silnikowych była niezwykle bogata, bo to aż 21 wariantów z różnym napędem:

  • 316 i (105KM)
  • 316 i (116KM)
  • 318 d (115KM)
  • 318 i (118KM)
  • 318 i (143KM)
  • 320 d (136KM)
  • 320 d (150KM)
  • 320 i (150KM)
  • 320 i (170KM)
  • 323 i (170KM)
  • 325 i (192KM)
  • 325 i X (192KM)
  • 328 i (193KM)
  • 330 d (184KM)
  • 330 d (204KM)
  • 330 i (231KM)
  • 330 i X (231KM)
  • 330 Xd (184KM)
  • 330 Xd (204KM)
  • 3.2 i 24V (343KM-360KM) M3, M3 CSL
BMW Serii 3 E46
BMW Serii 3 E46 © mat. prasowe / bmw

BMW z połączeniu z najmocniejszymi silnikami oferowane było także z opcjonalnym elektronicznie dołączanym napędem na 4 koła nazywanym xDrive. Najbardziej godnym polecenia spośród benzynowych motorów jest 2.8-litrowa R6-ka o mocy 193 koni mechanicznych, a także alternatywna 192-konna 2.5-litrówka. Jeżeli chodzi o silnik wysokoprężny to warto zdecydować się na 2-litrową 136 lub 150 konną jednostkę.

Dla lubiących bardziej dynamiczną jazdę doskonałym wyborem będzie wersja 330d, która niestety pali też nieco więcej. W tym przypadku średnio zużyjemy ponad 8 litrów ropy na 100 przejechanych kilometrów.

Osoby dysponujące nieco grubszym portfelem za pewne zainteresują się topowym M3, niestety nie jest to wersja tania w utrzymaniu, ale za to dostarcza wiele radości z jazdy. Jednak mimo tak ciekawej oferty silnikowej, świetnych osiągów i precyzyjnego prowadzenia samochód nie jest wolny od wad.

BMW Serii 3 E46
BMW Serii 3 E46 © mat. prasowe / bmw

Jedną z najczęściej spotykanych usterek jest problem z układem przeniesienia napędu, a precyzyjniej wyjący dyferencjał. Ponadto w niektórych egzemplarzach dochodzi do zużycia podpory wału napędowego. Z kolei w wersjach benzynowych często zawodzi układ chłodzenia – awarie pompy oraz wycieki płynu chłodniczego. W E46 spotykane są również wycieki oleju z silników. Przednie zawieszenie E46 niestety niezbyt dobrze radzi sobie na polskich drogach.

W autach sprzed faceliftingu dość zawodny jest również układ prowadzenia tylnych kół, gdzie dochodzi do urwania mocowań tylnej belki. Co więcej, w wielu egzemplarzach E46 pękają sprężyny tylnego zawieszenia.

Jeśli kupujemy BMW serii 3 sprzed modernizacji musimy liczyć się również z zacinającym się mechanizmem podnoszenia szyb i szwankującym panelem klimatyzacji ze sterowaniem automatycznym.

Niektórzy użytkownicy narzekają także na szybko zużywające się klocki hamulcowe i często przepalające się żarówki w światłach. Przy przebiegu około 150 000 km dochodzi do awarii maglownicy. Decydując się na wersję cabrio powinniśmy sprawdzić stan materiałowego dachu oraz tylnej szyby, która z czasem matowieje.

BMW Serii 3 E46
BMW Serii 3 E46 © mat. prasowe / bmw

Podsumowując, BMW 3 E46 to dość ciekawa propozycja dla osób lubiących dynamiczną jazdę, musimy jednak pamiętać, że szybka jazda to także szybkie zużycie elementów zawieszenia. Niestety ewentualne naprawy mogą być kosztowne.

Przed zakupem konkretnego egzemplarza warto dokładnie sprawdzić go pod kątem nadwozia, na rynku wtórnym oferowanych jest bowiem dużo samochodów, które mają za sobą fatalną przeszłość. Wszelkie ogniska korozji, które uda nam się zauważyć świadczą o tym, że najprawdopodobniej pojazd uczestniczył w wypadku.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Te marki mają najbardziej lojalnych klientów. Amerykanie opublikowali badania
Te marki mają najbardziej lojalnych klientów. Amerykanie opublikowali badania
Kia K4 wjeżdża do salonów, zaskakując cenami. Ile kosztuje następca Ceeda?
Kia K4 wjeżdża do salonów, zaskakując cenami. Ile kosztuje następca Ceeda?
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
Zwolnili prawie 10 tys. osób w 4 lata. I to tylko w jednym kraju
Zwolnili prawie 10 tys. osób w 4 lata. I to tylko w jednym kraju
Policjanci zatrzymali Forda. Zdziwili, gdy zobaczyli, kto prowadzi
Policjanci zatrzymali Forda. Zdziwili, gdy zobaczyli, kto prowadzi
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Będą nowości w mObywatelu. Zmiany idą jak burza
Będą nowości w mObywatelu. Zmiany idą jak burza
Nieznana funkcja pasów bezpieczeństwa. Lepiej, by się nie przydała
Nieznana funkcja pasów bezpieczeństwa. Lepiej, by się nie przydała
Policja rozbiła gang złodziei. Specjalizowali się w jednej grupie aut
Policja rozbiła gang złodziei. Specjalizowali się w jednej grupie aut
Ostatni Ford Focus ST wyjechał z fabryki. To koniec pewnej epoki
Ostatni Ford Focus ST wyjechał z fabryki. To koniec pewnej epoki