Auta bez kierowców w Polsce. Rząd uprości przepisy
Rada Ministrów pracuje nad przepisami, które ułatwią wprowadzanie na nasze drogi pojazdów autonomicznych – niezależnie od stopnia ich samodzielności. Oznacza to, że działające u nas ośrodki badawcze będą mogły łatwiej testować takie auta w zwykłym ruchu.
27.02.2024 | aktual.: 27.02.2024 18:43
Polska od lat jest na europejskiej scenie mocnym graczem w dziedzinie produkcji podzespołów motoryzacyjnych i staje się coraz ważniejszym centrum opracowywania nowych technologii dla tej branży. Jednym z ważniejszych zagadnień, jakie stają w tej dziedzinie przed specjalistami, jest sprawa autonomicznych pojazdów. Oczywiste jest, że tych nie da się doprowadzić do perfekcji bez testów w rzeczywistych warunkach drogowych. Od 2018 r. mamy przepisy, które pozwalają na takie działania, ale zdaniem środowiska naukowego są zbyt restrykcyjne. Niebawem ma się to zmienić.
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, w nowo opublikowanym wykazie prac Rady Ministrów znalazł się punkt dotyczący nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Jak można przeczytać na stronie internetowej rządu, zniknie stawiany dziś podmiotom, chcącym testować autonomiczny pojazd na drodze, wymóg przeprowadzenia w tej sprawie konsultacji z lokalną społecznością. Zamiast tego podmiot będzie musiał jedynie uprzedzić o zamiarze prowadzenia testów. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Testy drogowe będą musiały zostać poprzedzone testami przeprowadzonymi na zamkniętym torze. W nowelizacji znajdzie się też zapis o wymaganym od testującego podmiotu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Opracowany zostanie również katalog kar administracyjnych, cywilnych i karnych, przewidzianych dla podmiotów, które nie spełnią przesłanek prawa.
Dobrą wiadomością będzie rozszerzenie definicji pojazdu autonomicznego, co ma pozwolić na testowanie na drogach pojazdów, reprezentujących różny stopień autonomiczności. Ułatwieniem ma być również umożliwienie prowadzenia testów w oparciu o pojazdy, które już wcześniej zostały zarejestrowane. Będzie to oznaczało rezygnację z wymogu posiadania decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów przez podmiot prowadzący testy na rzecz wymogu złożenia odpowiednich oświadczeń.
Zgodnie z danymi opublikowanymi na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, projekt nowelizacji (UD17) ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w pierwszym kwartale 2025 r.