Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek

Sprzedaż Maserati spadła w zeszłym roku o 57%, do zaledwie 11 300 samochodów. Stellantis, właściciel marki, planuje odwrócić ten trend poprzez bliższą współpracę Maserati z Alfą Romeo.

Alfa Romeo 33 StradaleAlfa Romeo 33 Stradale
Źródło zdjęć: © Autokult | Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Stellantis stanowczo zaprzecza doniesieniom o sprzedaży lub zamknięciu Maserati. Zamiast tego koncern zamierza wspomóc markę poprzez zacieśnienie współpracy z innym włoskim producentem – Alfa Romeo.

Santo Filici, dyrektor generalny obu marek, w rozmowie z australijskim magazynem "Drive" ujawnił, że opracowano plan współpracy, który czeka na akceptację zarządu Stellantis. Antonio Filosa, CEO koncernu, ma spotkać się z przedstawicielami Maserati i Alfa Romeo 23 czerwca w celu finalizacji szczegółów.

Filici potwierdził, że Maserati i Alfa Romeo będą współpracować przy rozwoju nowych modeli. Chociaż fuzja nie wchodzi w grę, ponieważ "Alfa Romeo jest marką premium, a Maserati to luksus", obie firmy zamierzają redukować koszty poprzez "znajdowanie synergii tam, gdzie to możliwe".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

Współpraca obejmie nie tylko rozwój pojazdów, ale także inne obszary, takie jak struktura organizacyjna czy sieć dealerska. "Czeka nas duże zadanie. Zamierzamy sfinalizować ten plan" – dodał Filici.

Problemy Maserati wynikają głównie z braku wyraźnego pozycjonowania marki na rynku. Były CEO Stellantis, Carlos Tavares, stwierdził, że produkty są w porządku, ale słaby marketing przyczynił się do spadku sprzedaży.

Anulowano również elektryczny model MC20 po tym, jak firma zorientowała się, że zamożni klienci nadal preferują silniki spalinowe. Premiera nowej generacji Quattroporte, która zastąpi Ghibli, została natomiast przesunięta na 2028 rok.

Alfa Romeo również boryka się z wyzwaniami. Planowana premiera nowych odsłon Stelvio i Giulii opóźnia się. Początkowo miały to być samochody elektryczne, ale teraz zdecydowano się także na wersje z silnikami spalinowymi, co wymaga dodatkowych prac inżynieryjnych. Podobnie jak wiele innych marek, Alfa zrezygnowała z strategii opartej wyłącznie na elektryfikacji.

Wybrane dla Ciebie

Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Nieprawdopodobna cena chińskiego auta. To nie jest kwota netto
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów