Skrzynie Multitronic w Audi – jest się czego bać?

Audi A6 (C6) 2.7 TDI Multitronic

Audi A6 (C6) 2.7 TDI Multitronic

Teoretycznie skrzynie bezstopniowe Multitronic stosowane w Audi nie mają wad. Praktyka pokazuje jednak, że jest zupełnie inaczej. Jakie są typowe usterki, jak je rozpoznać i ile kosztują naprawy?

W serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi czasami można trafić na różne modele Audi ze skrzynią o oznaczeniu Multitronic w atrakcyjnych cenach. Najczęściej spotykane to A4 (B6, B7, B8), A6 (C5, C6, C7), nieco rzadziej A5, A7 i A8 (D2, D3). Multitronic występuje wyłącznie w modelach z silnikami umieszczonymi wzdłużnie i napędem przednim. Opisywana przekładnia była (lub nadal jest) dostępna z silnikami o mocy do 204 KM.

Audi A4 B7

Multitronic to nic innego jak przekładnia bezstopniowa (CVT). Oznacza to więc, że przenosi ona moc z silnika na koła za pośrednictwem metalowego łańcucha i dwóch kół pasowych złożonych z dwóch stożków. Taka konstrukcja kół pasowych sprawia, że średnica, na której pracuje łańcuch, jest zmienna.

Auto z Multitronikiem przyspiesza więc z płynnością, jaka obca jest skrzyniom manualnym lub nawet przekładniom hydrokinetycznym (które w Audi nazywają się Tiptronic). Efektem ubocznym tej płynności jest utrzymywanie stałych obrotów podczas przyspieszania. Jedni to lubią, inni nie – kwestia gustu. Z opinii użytkowników wynika, że skrzynia jest bardzo przyjemna w eksploatacji. Do zalet należą absolutny brak szarpania i wygoda jak w zwykłej skrzyni automatycznej.

Skrzynia Multitronic w Audi

Okazuje się jednak, że bezstopniowa sielanka może się łatwo przerodzić w koszmar, i to kosztowny. Skrzynia ta cechuje się bowiem ponadprzeciętną awaryjnością, a koszty naprawy mogą w skrajnych przypadkach przekraczać wartość samochodu. Doskonale wiedzą o tym handlarze używanych aut. Dlatego też wielu z nich świadomie nie wspomina w wystawianych przez siebie ogłoszeniach o tym, jaka skrzynia znajduje się w pojeździe.

Jak rozpoznać, że w aucie jest Multitronic?

Zobacz również: Goodyear - konferencja

W większości modeli Audi skrzynię Multitronic można wykryć dopiero podczas jazdy. Cechą charakterystyczną tej przekładni jest utrzymywanie stałych obrotów podczas przyspieszania. Przykładowo, w silnikach Diesla przy łagodnym przyspieszaniu obrotomierz powinien wskazywać nieprzerwanie 2000 obr./min. Przy pełnym gazie wskazówka powinna utrzymywać się przy 4000 obr./min aż do osiągnięcia stałej prędkości i zmniejszenia nacisku na pedał gazu.

Co się psuje w Multitroniku?

Najpoważniejszym objawem sygnalizującym usterkę skrzyni Multitronic jest szarpanie przy przyspieszaniu i zatrzymywaniu się. Mechanicy mówią też o wahaniu obrotów przy przyspieszaniu, dającym się zauważyć przy prędkości od 30 do 50 km/h. Powyższe symptomy mogą zwiastować różne usterki, jednak w większości przypadków sygnalizują rozciągnięcie łańcucha, awarię pompy oleju skrzyni lub nadmierne zużycie oleju.

Łańcuch skrzyni Multitronic

Kolejną anomalią spędzającą sen z powiek użytkownikom są migające kontrolki wszystkich trybów jazdy (PRNDS) na wyświetlaczu pomiędzy zegarami. Nierzadko zjawisko to jest połączone z brakiem reakcji na przestawienie wybieraka w tryb D. Diagnoza to zazwyczaj uszkodzony sterownik skrzyni.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, jakie egzemplarze są najbardziej narażone na usterkę. Według mechaników z niezależnych serwisów skrzyń automatycznych są to najczęściej auta o przebiegach powyżej 170 tys. km, z mocniejszymi silnikami, wyprodukowane przed 2006 rokiem.

Jakie są przyczyny awarii?

Skrzynie bezstopniowe z natury są dostosowane do przenoszenia niewielkiego momentu obrotowego. Stąd też Multitronic w połączeniu z mocniejszymi silnikami o dużym momencie (np. 3.0 TDI 204 PS lub 2.7 TDI 190 PS) jest najbardziej narażony na usterki.

Nie oznacza to jednak, że słabsze jednostki gwarantują bezawaryjność skrzyni. Ostra jazda i niedokonywanie wymian oleju co 60 tys. km skutkują niemal pewną awarią skrzyni. „Kupując auto z taką skrzynią, koniecznie należy sprawdzić, czy wymiany oleju były dokonywane regularnie” - doradza pracownik autoryzowanego serwisu Audi.

Ile kosztuje naprawa skrzyni Multitronic?

Bezstopniowa przekładnia stosowana w Audi potrafi przysporzyć niemałych wydatków. Jak niemałych? Otóż w przypadku awarii sterownika autoryzowany serwis przewiduje jego wymianę — koszt od 3 do 5 tys. zł plus robocizna. W razie jakiejkolwiek poważniejszej usterki jedyne rozwiązanie problemu to… wymiana skrzyni na nową. Jak dowiedzieliśmy się w ASO, wytyczne firmy dla serwisu nie przewidują jakichkolwiek napraw. Koszt nowej skrzyni wraz z montażem wynosi — lepiej usiądźcie – 30 tys. zł (!).

Co ciekawe, sam pracownik serwisu przyznał, że z awariami aut po gwarancji, a także w celu przeglądu auta, które chcemy kupić, najlepiej udać się do niezależnego serwisu skrzyń automatycznych. Porównałem ceny przykładowych napraw – rzeczywiście są one niższe. Wymiana sterownika skrzyni to (w zależności od kursu euro) ok. 5 tys. zł z robocizną, a wymiana łańcucha, oleju i filtra kosztuje ponad 6 tys. zł. Drogo, ale i tak dużo przystępniej niż w ASO.

Multitronic – warto kupić?

Z naszych obserwacji oraz doniesień mechaników i użytkowników wynika, że Multitronic to skrzynia podwyższonego ryzyka. Jest wyjątkowo wrażliwa na nieprawidłową eksploatację i ostry styl jazdy, a także koszmarnie droga w naprawach. Kupno egzemplarza używanego z taką skrzynią to niemal pewne kłopoty, gdyż historię serwisową, a tym bardziej przebieg oferowanych w Polsce aut bardzo trudno zweryfikować. Jeśli jednak uda się znaleźć perełkę, Multitronic odwdzięczy się płynną pracą. Pytanie brzmi jednak: komu aż tak bardzo przeszkadza sprawdzony, klasyczny Tiptronic*?

*Tiptronic – przekładnia hydrokinetyczna stosowana w Audi, do niedawna sześcio-, obecnie ośmiostopniowa.

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ napędowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu