Legendy Autokultu: napęd Toyota GT-Four. Przeganiam po torze rajdową Celicę i GR Yarisa

Dziś Toyota kojarzy się głównie ze statecznymi hybrydami, ale to właśnie ta marka jako pierwsza z Japonii podbiła Rajdowe Mistrzostwa Świata. Zrobiła to z pomocą Celiki, a dokładniej napędu GT-Four. Po dwudziestu latach powrócił on w nowej formie.

Dziś Toyota imponuje rozmachem swojego programu wyścigowego: jednocześnie walczy o czołowe lokaty w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Rajdzie Dakar i 24h Le Mans. Wielu osobom może to nie licować z wizerunkiem marki, która w ostatnich latach królowała co najwyżej na postojach taksówek i biurowych parkingach.

Ten japoński gigant w rzeczywistości ma jednak za sobą wielką historię w motorsporcie, która zaczęła się od jednego doniosłego osiągnięcia technicznego: napędu na cztery koła GT-Four. Jak on działa i co łączy go z napędem GR-Four w obecnie oferowanym GR Yarisie? Czemu Japończycy zdecydowali się na powrót? I najważniejsze — czy Toyota może być rzeczywiście… fajna? Na te wszystkie pytania staram się odpowiedzieć podczas jazdy Celicą GT-Four i GR Yarisem na track dayu Autodromu Słomczyn.

Legendy Autokultu to nowy cykl, w którym chcę przybliżyć najważniejsze marki, modele, czy rozwiązana techniczne, które zmieniły świat motoryzacji i zyskały prawdziwie legendarny status. Zapraszam do zapoznania się z pierwszym odcinkiem opisującym markę McLaren:

Legendy Autokultu: McLaren. Za kierownicą GT i 720S sprawdzam, na czym polega fenomen tej marki

McLaren przebojem wdarł się do ścisłej czołówki producentów supersamochodów. Nadal jest to jednak marka nierozumiana nawet przez fanów motoryzacji….

Obserwuj nas na Google News:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test Mercedesa 200D (W124): ma ponad 30 lat, ale i tak mógłbym nim jeździć na co dzień Volkswagen Cross Up! 1,0 75 KM - test Pojedynek hybrydowych crossoverów z Dalekiego Wschodu: Kia Niro vs Toyota C-HR Fiat Tipo Hatchback 1.4 T-Jet: tak wiele za tak niewiele Test: Škoda Fabia Combi Monte Carlo - najlepszy bagażnik w segmencie Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – mały samochód uzbroił się po zęby Nissan X-Trail DIG-T 160: duży SUV z małym silnikiem i brakiem napędu 4x4 Škoda Kodiaq 2.0 TDI w trasie - ile tak naprawdę spali? Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo 4WD CVT: dość konserwatywnych samochodów! Test Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech – Francuzi wracają tam, gdzie być powinni Opel Insignia Country Tourer 4x4 2,0 CDTI Ecotec - test Alpina B7 to znacznie więcej niż BMW na sterydach. Łączy sprzeczności, jak nic innego

Popularne w tym tygodniu:

Test: Rolls-Royce Phantom VIII series II - gdy 2,5 mln zł to uczciwa cena Test: Ford GT40 oraz GT – stanąłem oko w oko z legendą Le Mans i jego współczesnym odpowiednikiem BMW M3 xDrive vs BMW X3 M: ile dziś zostało z legendy M? Test wideo: Aston Martin DBX707. Tak brzmi 707 KM w SUV-ie! Czy to jeszcze legalne? Test: Volkswagen ID.4 GTX - może i błyszczy, ale nie z tym oprogramowaniem Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross po liftingu. Po pierwsze wygoda Pierwsza jazda: Nissan Juke Hybrid – no i mamy silnikowy pomost Test: Citroën C5 X – bardzo ciekawe auto z wieloma "ale" Pierwsza jazda: Škoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo - szkoda, że zabrakło "manuala", ale problem leży gdzie indziej Test: Volkswagen California T6.1, czyli zima w kampervanie i dziesięć porsche na lodzie Test: Peugeot 408 – tego nikt się nie spodziewał Test: SsangYong Korando z LPG - złoty środek? Z pozoru tak, gdyby nie jedno duże "ale"