Legendy Autokultu: napęd Toyota GT-Four. Przeganiam po torze rajdową Celicę i GR Yarisa

Dziś Toyota kojarzy się głównie ze statecznymi hybrydami, ale to właśnie ta marka jako pierwsza z Japonii podbiła Rajdowe Mistrzostwa Świata. Zrobiła to z pomocą Celiki, a dokładniej napędu GT-Four. Po dwudziestu latach powrócił on w nowej formie.

Dziś Toyota imponuje rozmachem swojego programu wyścigowego: jednocześnie walczy o czołowe lokaty w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Rajdzie Dakar i 24h Le Mans. Wielu osobom może to nie licować z wizerunkiem marki, która w ostatnich latach królowała co najwyżej na postojach taksówek i biurowych parkingach.

Ten japoński gigant w rzeczywistości ma jednak za sobą wielką historię w motorsporcie, która zaczęła się od jednego doniosłego osiągnięcia technicznego: napędu na cztery koła GT-Four. Jak on działa i co łączy go z napędem GR-Four w obecnie oferowanym GR Yarisie? Czemu Japończycy zdecydowali się na powrót? I najważniejsze — czy Toyota może być rzeczywiście… fajna? Na te wszystkie pytania staram się odpowiedzieć podczas jazdy Celicą GT-Four i GR Yarisem na track dayu Autodromu Słomczyn.

Legendy Autokultu to nowy cykl, w którym chcę przybliżyć najważniejsze marki, modele, czy rozwiązana techniczne, które zmieniły świat motoryzacji i zyskały prawdziwie legendarny status. Zapraszam do zapoznania się z pierwszym odcinkiem opisującym markę McLaren:

Legendy Autokultu: McLaren. Za kierownicą GT i 720S sprawdzam, na czym polega fenomen tej marki

McLaren przebojem wdarł się do ścisłej czołówki producentów supersamochodów. Nadal jest to jednak marka nierozumiana nawet przez fanów motoryzacji….

Obserwuj nas na Google News:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Pierwsza jazda: nowy Lexus NX - klienci już rzucili się do salonów Test: Volkswagen Grand California 600 – optimum kamperowe z Polski Nowy Nissan Note 1,2 Acenta - test Hyundai i20 w wersji Launch: skrojony pod polski rynek Test: BMW M3 Competition - supersamochód z kanapą w zestawie Volkswagen Grand California z Polski czy klasyczny kamper? Sprawdzamy, który jest lepszy Nowy Opel Corsa 1.0 Turbo - test, opinia, spalanie, cena Test: Cupra Leon ST 4Drive – 180 tysięcy za Leona... okazja?! Test: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - nowy król hybryd z wtyczką Ponad 1000 km elektrykami przez Alpy. Do tego, że to "już", przekonało mnie coś innego Nie jesteś skazany na SUV-a. Nowy Citroën Berlingo to świetne auto dla rodziny Test Opla Zafiry Life: rodzinny van na nowo

Popularne w tym tygodniu:

Test długodystansowy: VW ID.3 Pure Performance – jak pogoda wpływa na zasięg? Test: Peugeot 308 - pokochasz i znienawidzisz Test: BMW X5 xDrive 30d - z tym dieslem mógłbym jechać i na koniec świata Test: Aston Martin DBX to historyczny sukces marki. Brytyjczycy wreszcie mają auto lepsze od Porsche Test: Kia e-Niro - mów o niej: normalny samochód Test: Volkswagen Caddy PanAmericana – kombivan na pokaz Test: Audi Q4 e-tron - zobacz, dokąd zmierza motoryzacja Test: Hyundai Ioniq 5 kontra Tesla Model 3, czyli podróż elektrykiem na dwa sposoby Test: Mercedes-AMG G63 - gdyby absurd miał koła Test: Mercedes-Benz E 300e po liftingu - dobrze, że w ofercie jest alternatywna hybryda plug-in Test: nowy Peugeot 308 Hybrid 225 - Francuzi wreszcie odrobili lekcje. Przynajmniej w dużej części Test: Nowe Suzuki SX4 S-Cross – dwa punkty widzenia