Stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach. Raport UOKiK-u

Stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach. Raport UOKiK-u

W podróży nawet wybór markowej stacji nie zawsze jest gwarancją jakości paliwa
W podróży nawet wybór markowej stacji nie zawsze jest gwarancją jakości paliwa
Źródło zdjęć: © Adam STASKIEWICZ/East News
Tomasz Budzik
29.10.2019 10:53, aktualizacja: 22.03.2023 17:33

Tankowanie na legalnie działającej stacji nie musi oznaczać, że do baku wlejesz paliwo odpowiedniej jakości. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił dane o kontrolach stacji paliw przeprowadzonych do końca września 2019 r. Nieprawidłowości odnotowano w sześciu województwach.

Mapa zagrożeń

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. kontrolerzy pobrali 1160 próbek paliwa z polskich stacji. W 17 przypadkach nie spełniały one parametrów przewidzianych normami prawa. Co ciekawe, przypadki sprzedaży paliwa niespełniającego norm nie są równomiernie rozłożone na mapie Polski, mimo że w obrocie hurtowym w ogóle nie stwierdzono nieprawidłowości. Jak dotąd w przypadku sprzedaży detalicznej w 2019 r. wystąpiły one tylko w sześciu województwach.

Największe zagrożenie zatankowania paliwa o niewłaściwych parametrach występowało w woj. zachodniopomorskim. Tam aż 6,8 proc. kontroli paliwa skończyło się wykryciem nieprawidłowości. W woj. kujawsko-pomorskim było to 5,4 proc., w woj. mazowieckim i podlaskim 2,7 proc. Poza tym niechlubnym podium znalazły się woj. dolnośląskie (2,0 proc.) oraz woj. wielkopolskie (1,1 proc.).

Obraz

Woj. dolnośląskie

Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe P.H.U. "Kol-Benz", 57-402 Nowa Ruda, ul. Słupiecka 9B – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus - wspólnicy spółki cywilnej, 57-400 Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46 – niewłaściwa pozostałość po destylacji benzyny.

Woj. mazowieckie

EKOMAT, Jasieniec 8, Rybino - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Stacja Paliw Płynnych, Żyrów 47 – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego.

"Stacja paliw płynnych", Żyrów 47, 05–651 Chynów – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego, niewłaściwy indeks cetanowy i stabilność oksydacyjna.

ATIP, Halinów, ul. Powstania Styczniowego 30 – nieprawidłowa prężność par benzyny.

Woj. podlaskie

Pronar, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 17–210 Brańsk ul. Armii Krajowej 2 – niewłaściwa temperatura zapłonu oleju napędowego.

Woj. kujawsko-pomorskie

Firma Handlowo Usługowa - Adam Finc, 87–100 Toruń, ul. Polna 113 – niewłaściwa zawartość siarki w oleju napędowym.

EKO-TANK, Dolna Grupa 68A – niewłaściwa prężność par benzyny.

Olkop, Golub-Dobrzyń, ul. PTTK 54A – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Woj. wielkopolskie

AMIC, Leszno, ul. Konstytucji 3-go Maja – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Woj. zachodniopomorskie

Przedsiębiorstwo handlowo-usługowo-produkcyjne "Rolmasz", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76–150 Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1 – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

"KGK", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 75-017 Koszalin, ul. Szczecińska 55 - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

"HIL-GAZ", 73–260 Pełczyce, ul. Chrobrego 52 – niewłaściwy indeks lotności dla okresu przejściowego.

Trans-Key, Szczecin, ul. Przyszłości 13C – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Sprawdzaj stacje, silnik ci podziękuje

Tankowanie paliwa niespełniającego norm prowadzi do przedwczesnego zużycia jednostki napędowej i jej osprzętu.

Olej napędowy o niewłaściwym składzie frakcyjnym przyspiesza powstawanie nagaru, a taki, który charakteryzuje nieprawidłowa odporność na utlenianie, prowadzi do zatykania się dysz wtryskiwaczy. Z kolei paliwo z nadmierną ilością siarki przyspiesza korozję silnika. W przypadku ekstremalnych niezgodności z normami paliwo może powodować zauważalne po tankowaniu kłopoty z uruchamianiem silnika czy jego nierówną pracę.

Z punktu widzenia kierowcy najważniejsze jest, by po każdym tankowaniu zabierać z kasy paragon. Bez niego w razie kłopotów nie sposób udowodnić, że to właśnie w danym punkcie kupiło się trefne paliwo. Niemożliwe jest więc dochodzenie swoich praw. Najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów jest zaś po prostu tankowanie na takich stacjach, które nie miały kłopotów z jakością sprzedawanego paliwa.

Fakt, że wciąż nie brakuje stacji, na których sprzedawane jest paliwo niezgodne z normami, może dziwić, bo kary przewidziane za takie przewinienie są surowe.

Przedsiębiorca, który sprzedaje takie paliwo z pełną świadomością niespełniania norm, ryzykuje grzywną wynoszącą od 50 do 500 tys. zł lub do 3 lat pozbawienia wolności. W przypadku obrotu mieniem o znacznej wartości kara wynieść może od 100 tys. zł do miliona zł, a w więzieniu spędzić można nawet 5 lat. W przypadkach mniejszej wagi płaci się od 10 do 25 tys. zł, a jeśli działanie było nieumyślne, kara może wynieść od 25 do 250 tys. zł – niezależnie od wagi przewinienia.

Swoje podejrzenia o niewłaściwej jakości paliwa kierowcy mogą zgłaszać na stronie UOKiK-u poprzez stworzony do tego formularz.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)