11 ważnych pytań do ministra o elektryczne hulajnogi. Na niektóre nie ma odpowiedzi
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie w związku z wypadkiem, jaki miał miejsce na Krakowskim Przedmieściu, wystosował oficjalne pismo do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o wyjaśnienie przepisów. Zadał 11 ważnych pytań, na które niełatwo będzie odpowiedzieć.
W kontekście naszego prawa elektryczne hulajnogi stanowią problem. ZDM wysłał pytania do Ministerstwa Infrastruktury, na które będzie trudno znaleźć odpowiedzi.
18.04.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:15
Wraz ze wzrostem popularności elektrycznych hulajnóg, ZDM zauważa problem z interpretacją przepisów dla osób, które korzystają z tych urządzeń. Podkreśla brak regulacji prawnych, choć ogólnie wiadomo, że osoba poruszająca się na hulajnodze to aktualnie z definicji pieszy. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym artykule:
11 pytań od ZDM do Ministerstwa Infrastruktury
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie wysłał do ministerstwa 11 pytań o następującej treści:
- Która część drogi jest przeznaczona do poruszania się e-hulajnogą? Urządzenia te rozwijają obecnie prędkość 25-40 km/h, poruszanie się nimi po chodniku stanowi realne zagrożenie dla pieszych.
- Czy wjazd takim urządzeniem na przejście dla pieszych z prędkością większą niż prędkość pieszego stanowi naruszenie przepisu określonego w art. 4. ust. 4 Prawa o ruchu drogowym (\zabrania się pieszemu przebiegania przez jezdnię)?
- W jaki sposób Policja lub Straż Miejsca powinny oceniać prędkość takiego urządzenia?
- Jeśli takie urządzenie należy traktować jako pojazd, to jakie uprawnienia należy posiadać do ich prowadzenia oraz od jakiego wieku można z nich korzystać?
- Jeśli e-hulajnoga jest pojazdem, jakie warunki techniczne powinna spełniać żeby została dopuszczona do ruchu? Czy powinna posiadać numer rejestracyjny i przegląd techniczny?
- Jeżeli osobę poruszającą się takim środkiem transportu uznać za pieszego, to czy taka osoba może poruszać się nim po spożyciu alkoholu?
- Czy przy korzystaniu z e-hulajnogi obowiązkowe jest używanie kasku?
- Czy używanie tego rodzaju urządzeń jest zgodne z obowiązującymi przepisami, czy też nie należy uznać, że używanie takich urządzeń na drogach publicznych jest naruszeniem przepisu określonego w art. 45 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym (\zabrania się wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej)?
- Jakiej podstawy prawnej użyć do zatrzymywania użytkowników e-hulajnóg przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej? Czy strażnicy mają prawo zatrzymać użytkownika w czasie jazdy?
- Jakie zasady obowiązują przy pozostawianiu e-hulajnogi na drodze? W jakich miejscach jest to dozwolone?
- Jeśli e-hulajnoga nie jest pojazdem, czy pozostawienie jej na pasie drogowym wymaga uzyskania zezwolenia na zajęcie prasa drogowego w trybie art. 40 ustawy o drogach publicznych?