Kalkulatory opłacalności LPG nie mówią całej prawdy. Zobacz jak powinieneś ich używać

Instalacja gazowa jest bez wątpienia inwestycją, której zwrot oraz późniejsze korzyści łatwo policzyć. Niestety mało kto, a już na pewno żaden kalkulator opłacalności LPG, nie bierze pod uwagę jednego, ważnego czynnika. Na tyle istotnego, że może przełożyć się nawet na straty.

Wielu producentów oferuje dzisiaj fabryczną instalację gazową

Wielu producentów oferuje dzisiaj fabryczną instalację gazową (Fot. Materiały prasowe/Opel)

Montaż LPG to inwestycja

Inwestycja to z ekonomicznego punktu widzenia przeznaczenie środków na coś, co w przyszłości przyniesie korzyści lub ograniczy wydatki. Patrząc w ten sposób na montaż instalacji gazowej w samochodzie, jest on inwestycją, ponieważ zakłada się, że dzięki temu spadną koszty eksploatacji.

Warunkiem, by odnieść realne korzyści jest:

  • zwrot kosztów montażu LPG przed okresem zakończenia używania samochodu
  • na tyle niższe wydatki na paliwo, że w oszczędnościach zmieszczą się także serwis instalacji gazowej czy dodatkowe przeglądy

LPG jako ekologiczne paliwo. To o nim powinno się dyskutować na szczycie klimatycznym

Właśnie trwa szczyt klimatyczny w Katowicach, gdzie dyskutuje się o sposobach ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i alternatywnych źródłach…

Dlatego też najbardziej zaawansowane kalkulatory opłacalności montażu LPG liczą nie tylko zwrot inwestycji wynikający z różnic ceny paliwa LPG w stosunku do benzyny, ale także uwzględniają koszty, które da się przewidzieć. Należą do nich: benzyna użyta do rozruchu silnika, koszty serwisowania instalacji gazowej, jak i koszty dodatkowych badań technicznych. Tylko wtedy liczenie opłacalności montażu LPG ma sens. Jednak uwzględniają jedynie dane obiektywne, a nie biorą pod uwagę kilku subiektywnych czynników, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla opłacalności takiego zabiegu.

Kalkulatory LPG – czego nie biorą pod uwagę?

Moim zdaniem jednym z najlepszych kalkulatorów opłacalności LPG jest ten przygotowany przez serwis poświęcony tej tematyce — gazeo.pl. Jest to mocno rozbudowane narzędzie, które po włączeniu stosownych opcji, uwzględnia wszystkie wydatki związane z eksploatacją typowej instalacji gazowej, w tym nawet koszty napraw co 60 000 km. Może to być wymiana np. listwy wtryskowej, reduktora czy elektrozaworu.

Instalacja LPG w nowym aucie, ale nie fabryczna. Sprawdzamy, czy takie ryzyko może się opłacać

Kupujesz nowe auto z prostym silnikiem benzynowym i pytasz o fabryczną instalację gazową. Diler rozkłada ręce. Pozostaje trudna decyzja o montażu we…

Co więcej, dodatkowe koszty związane z serwisem eksploatacyjnym są w kalkulatorze stosunkowo wysokie. Mam na myśli koszt 100 zł za wymianę samych filtrów co 10 tys. km, choć niektórzy producenci instalacji zalecają tę czynność co 15 tys. km, a wielu użytkowników jest w stanie zrobić te proste czynności we własnym zakresie, płacąc jedynie za materiały. Uważam jednak, że wspomniany kalkulator ma dobrze dobrane wszelkie parametry, dlatego też przy artykułach dotyczących właśnie instalacji gazowych, posługuję się tym narzędziem.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Niestety z oczywistych powodów tego typu kalkulatory nie biorą pod uwagę dwóch ważnych czynników, które mają duży wpływ na końcowe obliczenia. I słusznie, ponieważ zależą one wyłącznie od rzeczy czysto subiektywnych, których kalkulator nie jest w stanie policzyć. Mowa o zmianie sposobu eksploatacji auta po montażu LPG.

Jeździsz na krótkich dystansach? Bądź ostrożny w obliczeniach

Obliczenia trochę "biorą w łeb” jeśli jeździsz autem na krótkich dystansach. Standardowo instalacje ustawia się w taki sposób, by przełączały paliwo na gazowe, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie ok. 30–40 st. C. O ile latem następuje to bardzo szybko, o tyle zimą już niekoniecznie. Przy temperaturach bliskich zera, trzeba pokonać dystans około 2 km do włączenia się instalacji gazowej. Jeśli tyle przejeżdżasz, by rano podwieźć dzieci do przedszkola, popołudniu je odebrać, a w międzyczasie podjechać do miasta, to będzie się mniej opłacało.

Oczywiście nie ma to aż tak dużego wpływu na końcowe wyniki obliczeń, by decydowało o tym czy montować, czy nie montować LPG. Jakimś rozwiązaniem jest też obniżenie temperatury przełączania. Z dziennych przebiegów wynika jednak przebieg całkowity i jeśli jest na odpowiednim poziomie, niewiele się zmieni. Ważniejszy jest inny czynnik.

Po montażu LPG jeździsz taniej, a zatem… więcej i dynamiczniej

Po montażu instalacji gazowej i pierwszym tankowaniu łatwo sobie uświadomić jak duża jest różnica w kosztach eksploatacji samochodu. Przejechanie 100 km na benzynie kosztuje ok. 30–35 zł, natomiast na gazie mniej niż 20 zł. Tankuje się nie za 200 zł lecz za 70 zł i wielkości szczęścia nie zmniejszy fakt, że zbiornik gazu jest znacznie mniejszy od zbiornika na benzynę. Niestety to szczęście prowadzi nierzadko do zmiany sposobu korzystania z auta.

Zwiększona dynamika jazdy i zwiększone przebiegi mają zawsze jedno uzasadnienie – "jeżdżę na LPG, więc mam taniej". Nie trzeba się troszczyć o ekojazdę, bo tankuje się dwa razy tańsze paliwo. Nie ma też oporu przed niekoniecznie potrzebną podróżą czy choćby podwiezieniem kogoś. Przez pewien czas po montażu LPG jeździ się przecież "prawie za darmo". I w tym sęk. To powoduje, że liczby, które przed montażem LPG pokazywał kalkulator, stają się coraz bardziej odległe.

Lepiej policz ostrożnie niż zbyt optymistycznie

W związku z powyższym, zalecam ostrożną metodę liczenia opłacalności LPG. Pokażę wam jak to zrobić na przykładzie kalkulatora gazeo.pl.

Na początek ustalmy parametry początkowe, czyli zużycie benzyny, realny przebieg miesięczny oraz cenę instalacji gazowej przed jej montażem. Niech to będzie spalanie 8 l/100 km (zużycie gazu +15%), 1500 km miesięcznie oraz 2500 zł za instalację. Ceny paliw kalkulator ładuje automatycznie ze średnich w kraju, ale dla większej czytelności tego artykułu podaję te, które były uwzględniane w dniu jego pisania: Pb = 4,75 zł/l; LPG – 2,27 zł/l.

Po wrzuceniu powyższych danych do kalkulatora, uwzględnieniu kosztów serwisu oraz ustaleniu przewidywanego okresu eksploatacji samochodu na pięć lat, kalkulator wylicza oszczędności w tym okresie na poziomie 9114 zł, roczne na poziomie 1823 zł, a także zwrot samego montażu LPG po 10 miesiącach.

Poniżej szczegóły wyliczeń, z których ważna jest tylko jedna kwota – 34 200 zł. Jest to koszt eksploatacji samochodu na benzynie. Reszta jest bez znaczenia.

Teraz przejdźmy do obliczeń bliższych rzeczywistości. Zalecam zwiększyć zużycie benzyny o litr, a przebieg miesięczny o przynajmniej 50 km. Można też odwrócić te wartości i zamiast tego dodać 0,5 l/100 km wyższe spalanie i na przykład 100 km wyższy przebieg. Wróćmy jednak do pierwszych założeń, a oto co pokazuje kalkulator.

Oczywiście oszczędności są jeszcze większe, ale nie one są tu informacją. Z drugiego obliczenia dostajemy kilka ważnych wyliczeń, które zaznaczyłem na ilustracji, a są to koszty związane z eksploatacją na gazie po korekcie spalania oraz przebiegu. Dopiero z tych danych należy wyliczyć realne oszczędności.

W tym momencie należy wziąć do ręki tradycyjny kalkulator i odjąć kwotę kosztów paliwa LPG (21 850 zł) od wcześniej wyliczonych kosztów benzyny (34 200 zł). Następnie od uzyskanego wyniku należy odjąć wszystkie koszty dodatkowe, czyli 2500 zł za instalację gazową, 1885 zł za benzynę do uruchamiania, 1800 zł za serwis oraz 315 zł za przeglądy dodatkowe. Uzyskany wynik to realne oszczędności w okresie 5 lat wynoszące nie jak policzyliśmy obiektywnie, 9114 zł, tylko 5850 zł. Wciąż jest to więc opłacalne, ale nagle "ucieka" z wyliczeń ponad 3000 zł, na co należy się po prostu nastawić.

Czy w związku z powyższym instalacja LPG może się nie opłacać?

Oczywiście, że są takie sytuacje, choć nazwał bym je skrajnymi. Wyliczmy w ten sam sposób oszczędności dla bardziej ekonomicznego auta, którym jeździmy nieco mniej. Zakładając, że samochód spala 6,5 l benzyny na 100 km, ale po montażu będzie to o 0,5 l więcej, a do tego przejeżdżamy 1000 km miesięcznie, ale na LPG będzie to 1100 km. Wówczas ze standardowych 2867 zł jakie zaoszczędzimy przez 5 lat znika prawie… 2000 zł! Czyli prawie całe oszczędności znikają, jeśli nie będziecie się pilnować.

O ile w pierwszym przypadku zwrot instalacji jest dość późny, ale ogólnie się to opłaca, o tyle po tak delikatnym podniesieniu parametrów po prostu inwestycja w LPG staje się bezsensowna.

Poniżej kilka przykładów wyliczeń po zmianie parametrów spalania oraz przebiegu:

Realne oszczędności na LPG po zmianie sposobu eksploatacji samochodu

wartość poczatkowa

korekta wartości

oszczędności 

początkowe

oszczędności po korekcie różnica

7,0 l/100 km

1500 km/m-c

7,0 l/100 km

1600 km/m-c

7398 zł 6301 zł 1091 zł

7,0 l/100 km

1500 km/m-c

7,5 l/100 km

1500 km/m-c

7398 zł 6118 zł 1280 zł

7,0 l/100 km

1500 km/m-c

8,0 l/100 km

1550 km/m-c

7398 zł 4212 zł 3186 zł

7,0 l/100 km

1500 km/m-c

8,0 l/100 km

1600 km/m-c

7398 zł 3585 zł 3813 zł

9,0 l/100 km

1000 km/m-c

10,0 l/100 km

1100 km/m-c

5553 zł 2211 zł 3342 zł

9,0 l/100 km

1000 km/m-c

9,5 l/100 km

1050 km/m-c

5553 zł 3921 zł 1632 zł

9,0 l/100 km

1000 km/m-c

9,5 l/100 km

1200 km/m-c

5553 zł 1539 zł 4014 zł

— wyliczenia prowadzone dla auta 4-letniego z założeniem użytkowania go przez 5 lat

 

— koszt instalacji LPG = 2500 zł

 

— podane zużycie paliwa dotyczy benzyny (+15% dla LPG)

 

— początkowe oszczędności dotyczą wyniku prosto z kalkulatora

 

— oszczędności po korekcie to wyliczenia z uwzględnieniem korekty wartości w kolumnie drugiej

Podsumowanie

Jak widać w powyższej tabeli, każda zmiana sposobu eksploatacji samochodu, czy to przez dynamiczniejszą jazdę (czyt. wyższe zużycie paliwa) czy większe przebiegi miesięczne, zmniejsza potencjalne oszczędności z montażu LPG — i to bardzo realnie. W niektórych przypadkach nawet o więcej niż 50 proc., co przekłada się na kwoty kilku tysięcy złotych. Na przykładzie dwóch pierwszych wyliczeń w tabeli widać, że bardziej niekorzystny wpływ na oszczędności ma mniej ekonomiczna jazda niż zwiększone przebiegi miesięczne.

Czego należy spodziewać się po montażu LPG?

Na pewno przynajmniej jednej takiej korekty. Przykładowo, montaż LPG w samochodzie o dobrych osiągach lub sportowym przyniesie nie tyle korzyści finansowe, co więcej satysfakcji z używania takiego auta — będzie można z czystszym sumieniem wciskać częściej gaz w podłogę.

Jeśli natomiast ogromna paliwożerność waszego samochodu do tej pory powodowała, że powstrzymywaliście się od dalszych wypadów i właśnie z tego powodu założyliście instalację gazową, to raczej nie liczcie na więcej pieniędzy w domowym budżecie, lecz na częstsze podróże. To z kolei przyniesie raczej straty niż korzyści. Tak bardzo często wygląda rzeczywistość i prawdziwe zyski z montażu instalacji LPG.

Czy samochodowa instalacja gazowa jest bezpieczna podczas wypadku?

Największy w Polsce portal internetowy zajmujący się tematyką samochodowych instalacji gazowych Gazeo.pl przeprowadził crash test dwóch samochodów z…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Przeszukanie i kontrola samochodu. Poznaj swoje prawa Rozpoczął się sezon strat spowodowanych przez kuny. Nie ma na nie dobrego sposobu Co zrobić, gdy samochód nie przeszedł przeglądu? Musisz działać szybko Ty też możesz mieć kod 01. Tajemnicze liczby w prawie jazdy Użytkowanie samochodu z turbiną. Najważniejsze zasady Zużyte wtryskiwacze to dopiero początek problemów. Mogą narastać lawinowo Auto sprawne, ale nie można nim jeździć? Wady prawne samochodu "Wymieniona turbosprężarka" - uważaj na takie ogłoszenia. Na autach po taniej naprawie możesz się przejechać Jedziesz oglądać samochód, a na miejscu złom? Należy ci się odszkodowanie System Easy Fuel. Zazwyczaj ułatwienie, ale też utrudnienie Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić Korodują mimo młodego wieku. Auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak używać automatycznej skrzyni biegów, by jej nie popsuć. Zasady są proste Tuleje zawieszenia: mały problem, a męczy Napęd rozrządu częstą przyczyną kłopotów. Sprawdź jak ich uniknąć Wyjazd za granicę a obowiązkowe wyposażenie. Nie musisz mieć wszystkiego Umowa sprzedaży przy zakupie auta z komisu. Zabezpiecza lepiej niż sama faktura AdBlue zimą może sprawiać problemy. Podpowiadamy, jak sobie z tym radzić Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Letnie opony kupuj zimą. Można zaoszczędzić nawet 800 zł Manualna skrzynia biegów się nie psuje? Błąd - do usterek doprowadzają sami kierowcy Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje

Popularne w tym tygodniu:

Przeszukanie i kontrola samochodu. Poznaj swoje prawa Rozpoczął się sezon strat spowodowanych przez kuny. Nie ma na nie dobrego sposobu Co grozi za nieprzerejestrowanie pojazdu? Mandat może zaskoczyć Co zrobić, gdy samochód nie przeszedł przeglądu? Musisz działać szybko Problemy z elektryką w aucie – które modele są najmniej awaryjne? Obowiązkowa wymiana praw jazdy, ale kiedy? Wyjaśniamy, co z adresem zamieszkania Od kandydata do kierowcy. Krok po kroku do prawa jazdy kat. B Wszystko, co powinieneś wiedzieć o aquaplaningu Ile kosztuje kurs na prawo jazdy kat. A? Kto może je wyrobić? Sprawdziliśmy, ile można zyskać, jadąc po buspasach. Auto elektryczne daje przewagę