Jeep Cherokee po liftingu: nowa twarz i zmiany pod maską

Odważny wygląd Jeepa Cherokee przechodzi do historii. Po dość chłodnym przyjęciu auta przez klientów, styliści postanowili skupić się na spokojniejszych liniach. W ramach liftingu nieco zmieniło się też pod maską.

Przed liftingiem pas przedni przypominał ten z Citroena. Nie znalazł wielu fanów. Teraz jest lepiej

Przed liftingiem pas przedni przypominał ten z Citroena. Nie znalazł wielu fanów. Teraz jest lepiej (fot. Mateusz Lubczański)

Jeep Cherokee po liftingu — pierwsza jazda, test, opinia

Gdy kilka lat temu Cherokee został oficjalnie zaprezentowany, w światku motoryzacyjnym zapanowała konsternacja. Czy tak miała wyglądać odpowiedź Jeepa na rosnącą konkurencję w segmencie SUV-ów? Cherokee może i był w stanie konkurować z najlepszymi, ale dwupoziomowe światła (takie jak w Citroënie czy chociażby ostatnio eksponowane w Hyundaiu ) w połączeniu z siedmioczęściowym grillem czyniły z pasa przedniego prawdziwie ekscentryczny obraz. Niestety, trafianie do indywidualistów nie jest sposobem na sukces w tej branży.

Dlatego Cherokee otrzymał nieco grzeczniejsze światła w technologii LED, nową maskę, przemodelowany zderzak z przodu i zaprojektowane od zera wzory felg o rozmiarze nawet 19 cali. Z tyłu z kolei przemodelowano klapę, usunięto jedną końcówkę wydechu i pomajstrowano nieco przy światłach. Można powiedzieć – niewiele, ale to wystarczyło, by Jeep Cherokee stał się przyjemnym dla oka autem.

Z tyłu - co najwyżej ewolucja

Właśnie taki musi być Jeep, nawet jeśli czasami wyląduje w błocie. Marka jest bowiem kluczowym elementem planu Sergio Marchionne (a teraz Mike’a Manleya) na rozwój grupy FCA. Jeep ma być premium, ma oferować SUV-y, które potrafią więcej niż konkurencja, no i oczywiście w tak zwanym międzyczasie nie może zatracić swojego niepowtarzalnego charakteru.

Wrażenie robi jasna tapicerka i materiały wykorzystane we wnętrzu. Oczywiście, niektóre plastiki mają jeszcze naleciałości z bojowego Wranglera, ale elementy z którymi mamy kontakt fizyczny są bardzo dobrej jakości. Mięsista kierownica czy niezła skóra to niewątpliwe plusy. Minusem jest brak jakiegokolwiek trzymania bocznego foteli i ich wysoka pozycja. Zamontowano je naprawdę wysoko.

Nie zdecydowano się jednak na gruntowne zmiany w ergonomii, przez co do obsługi Jeepa Cherokee trzeba się przyzwyczaić. Powiększony ekran multimediów uConnect ma teraz 8,4 cala, lecz nadal na ekranie dzieje się za dużo. Zabawy klimatyzacją (choć są też fizyczne przyciski), nawigacją czy obsługa radia to nadal wyzwanie podczas jazdy. A jeszcze pomiędzy zegarami mamy kolejny, 7-calowy ekran!

Zobacz również: Czy opłaca się kupować nowe opony zimowe w naszym klimacie?

Dotychczas w Cherokee montowano chociażby dwulitrową jednostkę wysokoprężną, lecz teraz pod maską wyląduje diesel 2.2 o mocy 195 KM (ma 450 Nm). Będzie sparowany z dziewięciostopniowym automatem. Wcześniej ta skrzynia nie była najlepszą konstrukcją na rynku (chociażby w przedliftowym Renegade była wyjątkowo niezdecydowana), lecz teraz nabrała o wiele więcej ogłady. Nie można tego powiedzieć o stosunkowo głośnym silniku. W topowej wersji Cherokee ma zadowalające osiągi – do stu kilometrów na godzinę przyspiesza w 8,8 sekundy. Waży przecież ponad 1800 kg.

Montaż takiej jednostki oznacza, że Renegade w Polsce będzie droższy – auto podpadnie pod wyższy podatek akcyzowy. Alternatywą, która dołączy do gamy w 2019 roku, jest dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 270 KM. Już teraz montowany jest chociażby we Wranglerze.

Jeśli mowa o Jeepie, nie można nie wspomnieć o napędzie. Tutaj w ofercie znajdą się trzy rodzaje konstrukcji. Jeep Active Drive I to tradycyjne rozwiązanie przesyłające normalnie moc na przednią oś, przerzucający ją ewentualnie na tył w razie poślizgu. Jeep Active 2 ma dodatkowo reduktor oraz asystenta zjazdu ze wzniesienia. Trzeci rodzaj to Jeep Active Drive Lock, który oferuje jeszcze blokadę tylnego dyferencjału. Taki gadżet wyląduje zaledwie w egzemplarzach rodziny Trailhawk – podniesionej, uszczelnionej i przygotowanej na najgorsze błota linii Jeepa.

Nawet jeśli Jeep Cherokee nie zobaczy błota z bliska, ma całkiem sporo do zaoferowania na równym jak stół asfalcie. Sam zahamuje przed przechodniem wskakującym przed maskę, monitoruje martwe pola i da znać, gdy przy wycofywaniu z miejsca parkingowego (na które sam wjedzie) będziemy stwarzać zagrożenie. Dodatkowo Cherokee ma adaptacyjny tempomat, utrzyma pas ruchu i sam będzie poruszał się w korku. Nieźle, lecz przy swoich całkiem pokaźnych rozmiarach bardziej przydałby się system kamer 360. Tutaj mamy tylko niezłą widoczność do tyłu.

Odświeżony Jeep Cherokee pojawi się w salonach jesienią 2018 roku.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Opel Grandland X 1.2 Turbo AT: znacznie lepszy od mniejszego brata Audi A3 1.4 TFSI manual - techniczny lifting Porsche 911 targa 4S - test Audi A4 allroad quattro 2,0 TFSI S-tronic - pośrodku potrzeb [test autokult.pl] Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi 160 Biturbo - pierwszy test nowego kombi Volkswagen California Beach 2.0 TDI BiTurbo DSG - test Honda Jazz 1.3 i-VTEC i Honda HR-V 1.6 i-DTEC - test, opinie, spalanie, cena Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4WD Elegance [pierwsza jazda autokult.pl] Volkswagen e-up! - test, opinia, zasięg, cena Seat Alhambra Style 2,0 TDI 140 KM CR 4Drive - test Renault Trafic: mała furgonetka do miasta. Tania, ekonomiczna i do tego mocna Pierwsza jazda Volkswagenem T-Cross: gdy funkcjonalność jest na pierwszym miejscu

Popularne w tym tygodniu:

Audi RS 6 Avant: tak samo szybki, ale bardziej ekscytujący Nowy Opel Corsa. Niemiecko-francuski mariaż w najmniejszym wydaniu Test Škody Citigo e iV: pierwszy elektryk z Czech jest jednocześnie najtańszym na rynku Mercedes GLB to chyba pierwszy kompaktowy SUV, który naprawdę mi się podoba Ford Ranger Raptor: test sportowego samochodu terenowego BMW i3s: ma swoje lata, ale to wcale nie znaczy, że jest przestarzałe Test Škody Kamiq: auto całkowicie nie dla mnie, ale nie zdziwię się, jeśli będzie hitem Nowy Nissan Juke: subtelny skok na segment kompaktowych crossoverów Peugeot 2008: ekscytujący czas dojrzewania