Škodą Kodiaq w błoto: długodystansowy SUV w terenie

Škoda Kodiaq podczas naszych testów długodystansowych dotarła między innymi w Bieszczady. Służyło to głównie sprawdzeniu rzeczywistego spalania między tankowaniami do pełna. Nie mogłem jednak nie skorzystać z okazji i trochę upaprać Kodiaqa w błocie.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 w terenie

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 w terenie (fot. Mariusz Zmysłowski)

SUV-y wywodzą się z samochodów terenowych, więc jakoś tak się utarło, że same też są samochodami przeznaczonymi w lekki teren. Porównanie z prawdziwie offroadowym wyjadaczem pokroju Jeepa Wranglera Rubicona bardzo szybko obnażyłoby rzeczywistość. Czy to znaczy, że SUV-y się nadają w teren? Niekoniecznie.

Wszystko zależy od tego, czego właściwie od tej pochodnej terenowca oczekujemy. Jeśli szukamy kompromisu, bliższego raczej komfortowi, wygodzie jazdy w trasie, dobremu wyciszeniu i łatwości użytkowania na co dzień, dostaniemy prawdopodobnie coś w okolicach Škody Kodiaq. Podwyższony względem zwykłych rodzinnych aut prześwit, opcjonalnie napęd na cztery koła i systemy wspomagające jazdę po bezdrożach. I to wystarczy. Kodiaq nie jest samochodem do rajdów przeprawowych, tylko uterenowionym transporterem dla aktywnych. I w tej roli jest doskonały.

Zanim dojechałem w teren, pokonałem kilkaset kilometrów w trasie – po zwykłych drogach krajowych i ekspresówkach. Wszystko wygodnie, bez hałasu, bez szarapania się z wysokim samochodem na terenowych "atekach". Bez względu na to, czy chcesz się dostać nad rzekę, żeby popływać na skimboardzie, czy z rowerami w góry – SUV zaspokoi twoje potrzeby terenowe.

Škodę Kodiaq zabrałem w Bieszczady, żeby trochę się nią powspinać po lekkim terenie. Tutaj nie trudno o nieutwardzone dukty, które zaskakująco szybko przechodzą w bezdroża. Już na wstępie wykazać musiał się napęd na cztery koła. 4×4 w Škodzie Kodiaq miało niełatwe zadanie, bo ogumienie w naszym egzemplarzu długodystansowym to opony dobrze spisujące się w trasie, a niekoniecznie w rozjeżdżonym błocie. Skuteczny rozdział mocy był więc decydujący, by nie skończyć podjazdu na zsuwaniu się wstecz.

Napęd dał radę i zaskakująco sprawnie wepchnął pod górę ważącego 1720 kg kodiaqa. Jazdę w terenie nieco ułatwiają dodatkowe wskaźniki, wyświetlane przez komputer: mamy tu między innymi kąt skręcenia kół, kierunek świata, temperaturę płynu chłodzącego czy wysokość nad poziomem morza.

Po przejechaniu szczytu było trochę łatwiej – Hill Descend Control ułatwia zjazd po stromych zboczach. Normalnie, w aucie terenowym z reduktorem włączyłbym niski bieg i dał autu powoli zjechać hamując silnikiem. Tutaj nie ma takiej możliwości, więc HDC dość skutecznie zastępuje to rozwiązanie, odpowiednio wyhamowując koła tak, by całe auto nie zaczęło się po prostu ześlizgiwać.

Jeśli zdecydujecie się na samodzielny zjazd, ułatwi to specyficzne sterowanie ABS-em w trybie Off Road. System zapobiegający blokowaniu kół działa w tym przypadku tak, by przed oponą zbierać małą fałdę z piachu, błota lub śniegu, tym samym ułatwiając zatrzymanie pojazdu w warunkach obniżonej trakcji.

Zobacz również: Nowy Ford Focus RS (2016) - test

Nasz kodiaq wyposażony jest też w funkcję Hill Hold Control. Dzięki niej, jeśli musimy zatrzymać się na podjeździe, czego oczywiście w terenie należy unikać, będzie nam łatwiej ruszyć. Hamulce delikatnie przytrzymają auto i zwolnią blokadę, gdy tylko dodamy wystarczająco dużo gazu, by ruszyć pod górę.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 w terenie

Kolejny dodatek, który sprawił, że jazda po bezdrożach Škodą Kodiaq była łatwiejsza, to kamery. System Area View, dający widok na każdą stronę samochodu, służy nie tylko do parkowania. W terenie, gdzie istotna jest precyzja prowadzenia, podgląd na przednie koła, na to, co przed maską i to, co za nami, jest bezcenny. Dzięki temu nie trzeba się wychylać do pasa przez okno, by mieć pewność, że kołami się w jakimś miejscu zmieścimy – tego akurat nauczyła mnie przeprawa Toyotą Hilux Arctic Truck po częściowo zniszczonym moście. W kodiaku nie musiałbym nawet drgnąć zza kierownicy, by mieć pewność, że każde z kół idealnie mieści się na przejeździe.

To wszystko drobiazgi, ale tylko z punktu widzenia kogoś, kto już z jazdą terenową w różnych wydaniach miał do czynienia. Trzeba pamiętać, że mały odsetek kierowców jeżdżących po drogach, musiał kiedykolwiek jechać autostopem do pobliskiej wioski po traktor, żeby wyciągnąć zakopane auto. Znakomita większość kierowców ma obawy przed wjazdem w teren i nie czuje się pewnie poza drogami utwardzonymi. Dlatego te pozornie nieduże ułatwienia, dają w praktyce tak wiele. Nie zapewniają poczucia terenowej nieśmiertelności, ale trochę oswajają z tym wszystkim, co można spotkać poza asfaltem.

Škoda Kodiaq — wymiary terenowe
Głębokośc brodzenia 187 mm
Kąt natarcia 15,7 st.
Kąt zejścia 19,7 st.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 w terenie — galeria zdjęć

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Test Porsche Taycana Turbo: bardzo udany elektryk, ale znacznie lepsze porsche BMW 750d xDrive M-Sport kontra Audi A8 4.2 TDI quattro - test Pierwsza jazda Fordem Kugą plug-in hybrid: sprawdzi się w mieście, ale czekam na "klasyczny" napęd Widziałem Forda Pumę ST na żywo. Chyba zaktualizuje swoją listę życzeń na święta Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI Elegance [pierwsza jazda autokult.pl] Renault Trafic: mała furgonetka do miasta. Tania, ekonomiczna i do tego mocna Renault Twingo GT EDC – nadzieja na niepewne czasy Citroën C5 Aircross, czyli SUV klasy komfort. Zgadzam się Jaguar F-Type P300 to wszystko, czego możesz chcieć od sportowego samochodu, jeśli nie zgrywasz herosa Lamborghini Huracán LP640-4 VOS – test, opinia, spalanie, cena Kia Sportage 1.7 CRDI (2016) - godny następca wielkiego hitu? BMW M550d xDrive (2015) - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Test: Przejechałem się Alfą Romeo 33 z silnikiem boxer i zapomniałem, jak się nazywam Pierwsza jazda: Škoda Fabia 4. generacji – ma ogromną szansę powtórzyć sukces poprzednika Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid - jego pozycja jest niezagrożona Test: Suzuki Across PHEV – lifting twarzy za 30 tys. zł Test: Škoda Octavia Combi RS iV - ekologiczno-sportowy kompromis nie do końca się sprawdził Pierwsza jazda: Opel Mokka e – już ładniej, ale teraz to bym chciał coś większego Test: Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 2WD - świetny wóz ze słabym punktem za 10 tys. zł Dacia Sandero TCe - stworzona pod LPG Test: Kia Sorento Hybrid - premium bez ceny premium Audi RS 7 - samo się o to prosiło Test: Volkswagen Touareg R eHybrid – najmocniejszy, ale całkowicie pozbawiony charakteru Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG – odmłodzony bestseller tak, ale nie z dieslem